Psychodidaktika
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Psychodidaktika
Chapter contains:
7
Study Materials
5
Web
Teacher recommends to study from 13/9/2021.
Chapter contains:
1
Discussion Forum
3
PDF
2
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 13/10/2021.
Chapter contains:
1
Discussion Forum
4
PDF
3
Study Materials
Teacher recommends to study from 27/10/2021.
Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 10/11/2021.
Study now
Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study now - from 24/11/2021.
Úvodní informace

Vážené  studentky,

v interaktivní osnově naleznete témata a materiály ke studiu. Součástí tématu jsou i praktické úkoly nebo seminární práce, které vložíte do odevzdávárny. V průběhu semestru se setkáme 5 krát na dvouhodinovém semináři. Náplň semináře bude s předstihem oznámena a budou vám zaslány materiály k nastudování, abychom mohli pracovat ve skupinách. První setkání  proběhne  12. 10. 2021 vždy od 13.00 hod do 14.50 hod. v učebně č. 22. 


Doporučená literatura

ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. 655 stran. ISBN 9788073672737

ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 9788024733418.

FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071786268.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 702 s. ISBN 9788026201748.

KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 265 s. ISBN 9788024724331.

Ukončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem. Podmínky zápočtu:

1) odevzdání seminární práce nebo praktického úkolu do odevzdávárny předmětu v ISu do 16. 12. 2021;

2) úspěšné složení zápočtového pohovoru nebo zápočtového testu. Termíny  budou vypsány ve zkouškovém období;

3) 75% účast na seminářích.

Zadání seminární práce

Seminární práce bude vypracována v rozsahu 3 strany A4.  

Téma seminární práce si student zvolí z níže uvedené nabídky. Kritériem pro přijetí seminární práce jsou:

  • využití alespoň tří literárních zdrojů (nutné správně citovat v textu (APA norma) a vytvořit syntézu získaných informací;
  • zapracování studentova pohledu;
  • praktický příklad.

Vypracovanou seminární práci vložit do odevzdávárny předmětu v ISu do  16. 12. 2021 

Praktický úkol

 Praktický úkol

1)     Popsat své pojetí výuky (můj prekoncept)

2)     Zjistit svůj učební styl podle dotazníku D. Kolba LSI IIa

3)     Zjistit žákovské pojetí zvoleného fenoménu/pojmu/učiva

 

Více k úkolům v prezentaci. 

Kritéria hodnocení:

-        Využít nejméně 3 zdroje literatury

-        Uvést praktický příklad

-        Vyvodit vlastní závěr 

 

1)Úkol : Popište své pojetí výuky 

Napište své odpovědi na otázky a doplňte nedokončené věty ve formuláři, viz materiály v ISu

 

2)Úkol : Zjistěte svůj styl učení 

Využijte dotazník LSI IIa (Kolb, 1989) a určete svůj učební styl,viz materiály v ISu

 Struktura:

¢  1) Zamyslete se nad svými postupy učení. 

¢  2) Navrhněte možnosti zlepšení postupu učení.

¢  3) Jak zvýšit efektivitu svého učení (vizualizace, poslech, diskuse,..)

¢  4) Jak zlepšit prostředí.             

¢  Pokuste se o analýzu svého vlastního stylu učení.

¢  Doporučte nové postupy učení se záměrem zvýšení efektivity.

 

3)Úkol : Zjištění dětských pojetí různých fenoménů

 Vyberte si nějaký fenomén, aktuální učivo, a zjistěte dětský pohled na tento fenomén.

Metoda: 

a)Obrázek a rozhovor

¢  Namaluj a napiš, co pro děti jako jsi ty, znamená zdraví/nemoc, pojem  droga(tabák, alkohol,..), smrt/život, ekosystém, koloběh vody v přírodě, co potřebuje rostlina k životu, a jiné. 

¢  Polostrukturovaný rozhovor

             Co jsi nakreslil/a? Můžeš to blíže vysvětlit? Můžeš to popsat? Co ještě bys nakreslil/a? Můžeš

             to více popsat? Co ještě můžeš k obrázku říct? Co dále bys k tomu dodal/a? Co bys tam určitě

             nenakreslil/a?

 b) Didaktický test

 

Previous