Základy akademického čtení a psaní
Mgr. Nikol Kvardová
Základy akademického čtení a psaní

O předmětu

Předmět se zaměřuje na procvičování psaného projevu. Jeho cílem je poskytnout studentkám a studentům znalosti a dovednosti, které jim umožní zvýšit srozumitelnost jejich psaného textu, stručně vyjádřit či shrnout myšlenku a zorientovat se v přečtené literatuře. Student*ka se také naučí, jak efektivně pracovat s formální stránkou textů a procvičí si citační normy. Součástí předmětu je také poskytnout studentům*kám potřebné kompetence k psaní dvou částí odborného textu ve struktuře IMRAD: teoretického úvodu (tzv. introduction) a diskuze. Klíčovou částí studia je seznámení s teoretickými základy práce s textem, pravidelná aplikace a nácvik získaných znalostí na příkladech na seminářích a na v rámci seminární práce. Studenti se také učí, jak získávat a předávat relevantní informace z konkrétních zdrojů.


Předpoklady

Tento předmět je určen především začínajícím studentům bakalářského studia psychologie.


Studijní cíle

Po absolvování kurzu bude student*ka schopen*schopna:

1) Identifikovat ve zdrojích důležité informace

2) Stručně a srozumitelně shrnout hlavní myšlenky textu

3) Upravit text po formální stránce

4) Integrovat a porovnávat informace z různých zdrojů

5) Vytvořit teoretický úvod a diskuzi empirické studie


Obsah předmětu a harmonogram

Předmět tvoří 6 seminářů. Semináře se konají v liché čtvrtky od 12.00 do 13:40 v P21b.  

Seminář 1 (16. února) –⁠ Úvod do předmětu, obsah a struktura kurzu, podmínky ukončení, seminární práce, očekávání od předmětu (Standa, Nikol)

Seminář 2 (2. března) –⁠ IMRaD, shrnutí základních myšlenek a logická linka v textu, dávání zpětné vazby (Nikol, Standa)

Seminář 3 (16. března) –⁠ Jak psát Introduction (Nikol, Standa)

Seminář 4 (30. března) –⁠ Jak smysluplně srovnávat (Ady) 

Seminář 5 (13. dubna) –⁠ Metapsaní anebo Co pomáhá a brání v procesu psaní (Standa)

Seminář 6 (27. dubna) –⁠ Chatbot a kdy se třeba hodí (Adam, Tomáš)


Požadavky na ukončení předmětu

Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit následující požadavky:

1) Účast na semináříchkterá je povinná a kontrolovaná. Povolená je 1 absence. Z vážných důvodů, řádně omluvených v ISu, lze omluvit i více neúčastí.

2) Odevzdání seminární práce, včetně odevzdání průběžné i finální verze, na které studenti pracují v průběhu celého semestru. Podrobné zadání lze najít v části "Seminární práce" interaktivní osnovy.

3) Součástí průběžné práce v semestru je i poskytování zpětné vazby na práce ostatních studentů*ek, tzv. peer reviews. Více k tomu, jak peer reviews vypracovávat najdete v části "Peer reviews".

Předmět je splněný dosažením 18 bodů ze seminárních prací.


Zdroje

Miller, S. A. (2014). Writing in Psychology. Routledge.

Sarnecka, B. W. (2019). The writing workshop: Write more, write better, be happier in academiaAuthor.


Bizup, J., & Williams, J. M. (2014). Style: Lessons in Clarity and Grace. Pearson.

Pinker, S. (2014). The Sense of Style. The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century. Penguin Books.

Strunk, W., & White, E. B. (2005). The Elements of Style. The Penguin Press.


Další zdroje (v češtině):

Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Votobia.

Šanderová, J. (2009). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Sociologické nakladatelství.


Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2023/PSYb2980/um/literatura/


Chapter contains:
4
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/2/2023 to 21/5/2023.


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/2/2023 to 14/5/2023.
Chapter contains:
1
Image
1
Folder
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 13/2/2023 to 26/2/2023.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 12/3/2023.
Chapter contains:
1
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 26/3/2023.
Chapter contains:
4
Image
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 9/4/2023.
Chapter contains:
1
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/4/2023 to 23/4/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 7/5/2023.
Previous