Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
Autumn 2023

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích (v odůvodněných případech je možno sledovat seminář prostřednictvím MS Teams)..

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Jazyk přípravy: český

Samotný výstup

  • By měl být pokud možno v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Velmi doporučujeme zařadit aktivní procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity včetně poskytnutí zpětné vazby (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny. Test by měl být vypracován ve dvou variantách. Student/ka by měl/a také návrh testu doprovodit návrhem na hodnocení odpovědí (formou bodů, nebo procent) a celého testu známkou. Pokud bude test zahrnovat učivo, které není v přípravě na vystoupení, je potřeba doplnit k testu výukové cíle vztahující se k neprobrané části učiva. Obsah testu by měl vycházet z těchto výukových cílů.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Hodnocení vystoupení na RS

https://is.muni.cz/auth/el/sci/jaro2023/XS430/um/chemie/Hodnoceni_RS.xlsx


Rozpis témat pro PS 2023

Téma
Student/ka
Recenzentka
Datum
1.  Úvod do chemie, co je chemie a čím se zabývá. Motivace ke studiu chemie.
Hana Kacetlová
Dagmar Šašinková
4. 10. 2023
2.  Chemicky čistá látka a směs. Klasifikace směsí.
Sarah Sopoligová
Veronika Kyasová
4. 10. 2023
3.  Oxidační číslo a jeho odvození ze sumárního i strukturního vzorce molekuly.
Aneta Liberdová
Veronika Kyasová
11. 10. 2023
4.  Vyčíslování jednoduchých redoxních reakcí.
Kateřina Šedinová
Eva Dobrovolná
11. 10. 2023
5. Výpočty z chemických rovnic – výpočet množství reaktantu nebo teoretického výtěžku produktu.
Aneta Liberdová
Eva Dobrovolná
18. 10. 2023
6.  Výpočty z chemických rovnic, kdy reagující látky obsahují nečistoty nebo jsou v roztoku (např. roztoky kyselin).
Barbora Lichevníková
Veronika Kyasová
18. 10. 2023
7.  Hmotnostní zlomek. Výpočet hmotnostního zlomku roztoků a směsí.
Kateřina Šedinová
Eva Dobrovolná
25. 10. 2023
8.  Ředění (mísení) roztoků s různým hmotnostním zlomkem a související výpočty s využitím směšovací rovnice.
Klára Koběrská
Veronika Kyasová
25. 10. 2023
9.  Úvod do elektrochemie, poločlánek, článek. Standardní redoxní potenciály kovů. Katoda, anoda. Řada napětí kovů.
Barbora Lichevníková
Veronika Kyasová
1. 11. 2023
10.  Galvanické články a akumulátory.
Martin Lauer
Dagmar Šašinková
1. 11. 2023
11.  Kyslík, jeho výskyt, vlastnosti, výroba. Allotropy kyslíku. Charakteristika reaktivity.
Richard Ženožička
Eva Dobrovolná
8. 11. 2023
12. Síra, charakteristika prvku, výroba, allotropy, charakteristika vlastností a reaktivity. Viktor Pavlovec
Dagmar Šašinková
8. 11. 2023
13.  Prvky 12. skupiny. Charakteristika, výskyt, vlastnosti a reaktivita. Martin Lauer
Veronika Kyasová
15. 11. 2023

14. Alkalické kovy, výskyt, vlastnosti a výroba. Charakteristika reaktivity.

Veronika Hochmanová
Dagmar Šašinková
15. 11. 2023
15. Alkyny, jejich struktura, charakteristika vlastností a reaktivity. Příprava.
Richard Ženožička
Eva Dobrovolná
22. 11. 2023
16. Alkoholy, charakteristika struktury, fyzikální a chemické vlastnosti vyplývající z přítomnosti -OH skupiny. Charakteristika reaktivity.
Veronika Hochmanová
Dagmar Šašinková
22. 11. 2023
17. Karboxylové kyseliny. Charakteristika funkční skupiny, chemické a fyzikální vlastnosti. Metody přípravy a základní reakce karboxylových kyselin.
Viktor Pavlovec
Dagmar Šašinková
29. 11. 2023
20. Glykolýza – průběh a význam.
29. 11. 2023
19. Peptidy a bílkoviny. Primární, sekundární, terciární a kvarterní struktura bílkovin.
Sarah Sopoligová
Dagmar Šašinková
6. 12. 2023
18. Funkční deriváty karboxylových kyselin, obecná charakteristika, jejich příprava a význam. Klára Koběrská
Eva Dobrovolná


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2023 to 24/9/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.
Previous