Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
Spring 2024

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích (v odůvodněných případech je možno sledovat seminář ze záznamu).

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Příprava musí být zpracována v českém jazyce.

Samotný výstup

  • By měl být pokud možno v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Velmi doporučujeme zařadit aktivní procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity včetně poskytnutí zpětné vazby (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny. Test by měl být vypracován ve dvou variantách. Student/ka by měl/a také návrh testu doprovodit návrhem na hodnocení odpovědí (formou bodů, nebo procent) a celého testu známkou. Pokud bude test zahrnovat učivo, které není v přípravě na vystoupení, je potřeba doplnit k testu výukové cíle vztahující se k neprobrané části učiva. Obsah testu by měl vycházet z těchto výukových cílů.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Hodnocení vystoupení na RS

https://is.muni.cz/auth/el/sci/jaro2023/XS430/um/chemie/Hodnoceni_RS.xlsx


Rozpis témat pro PS 2023

Téma
Student/ka
Recenzentka
Datum
1. Prvek, sloučenina, směs, fáze. Klasifikace směsí a jejich příklady.Karolína Imrišová
Dagmar Šašinková
6. 3. 2024
2. Periodický zákon a historie jeho objevu.
Zuzana Fasorová
Veronika Kyasová
6. 3. 2024
3. Hmotnost atomů a molekul, relativní atomová a molekulová hmotnost, molární hmotnost.
Magdaléna Černá
Dagmar Šašinková
13. 3. 2024
4. Molární koncentrace roztoku, výpočty koncentrace z navážky a objemu a výpočty navážky pro přípravu roztoku definované koncentrace. Zuzana Fasorová
Veronika Kyasová
13. 3. 2024

5. Hmotnostní zlomek a hmotnostní procento. Užití hmotnostního zlomku pro charakterizaci zastoupení látek ve směsi. Výpočty w směsi nebo hmotností složek směsi potřebných k přípravě směsi o zadaném w.

Jakub Nečas
Veronika Kyasová
20. 3. 2024

6. Úvod do kinetiky, rychlost chemické reakce a její závislost na koncentraci reaktantů (rychlostní rovnice).

Sára Walach
Eva Dobrovolná
20. 3. 2024

7. Arrheniova a Brønstedova–Lowryho teorie kyselin a zásad. Hledání párů konjugované kyseliny a zásady.

Josef Kusák
Dagmar Šašinková
27. 3. 2024

8. Voda, její struktura, jedinečné vlastnosti ve srovnání s hydridy prvků stejné skupiny. Autoprotolýza. Význam vody pro život.

Magdaléna Černá
Veronika Kyasová
27. 3. 2024

9. Vodík, výskyt, vlastnosti, příprava a výroba. Reaktivita.

Kristýna Dohnalová
Veronika Kyasová
3. 4. 2024

10. Hliník, výskyt, vlastnosti, příprava a výroba. Reaktivita. Základní sloučeniny hliníku.

Josef Kusák
Eva Dobrovolná
3. 4. 2024

11. Výroba železa a oceli.

Kristýna Dohnalová
Eva Dobrovolná
10. 4. 2024

12. Aldehydy a ketony. Charakteristika struktury, vlastností a základní rysy reaktivity.

Karolína Imrišová
Dagmar Šašinková
10. 4. 2024

13. Substituční deriváty karboxylových kyselin. Charakteristika struktury (funkční versus substituční deriváty), vlastností a reaktivity. Aminokyseliny.

Jakub Nečas
Veronika Kyasová
17. 4. 2024

14. Alkaloidy, struktura, výskyt, vlastnosti a význam pro člověka.

Sára Walach
Eva Dobrovolná
17. 4. 2024

15. Enzymy, jejich složení a funkce. Klasifikace enzymů.

Martin Hamřík
Eva Dobrovolná
24. 4. 2024
Dagmar Šašinková


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/5/2024 to 26/5/2024.
Previous