Psychoterapie s dětmi a dospívajícími
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Instrukce pro on-line výuku, jaro 2021

Pokud epidemická situace neumožní kontaktní výuku, předmět bude probíhat pomocí aplikace Zoom a časech dle rozvrhu. Podrobnosti najdete v e-mailu, rozeslaném na začátku semestru společně se způsobem, jak se připojit.

K připojení lze též využít link uvedený níže:

https://cesnet.zoom.us/j/96770377154?pwd=ZytkeEdqSW5oYlpJbTlnVDVrMndvdz09

Protože online výuka je pro nás i pro vás stále ještě něčím novým, v čem se učíme fungovat, dovolte mi napsat několik pravidel, kterými se budeme společně řídit:

  • během výuky si prosím zajistěte místo, kde budete mít dostatečně kvalitní internetové připojení a kde Vás pokud možno nebude nic vyrušovat.
  • „choďte“ včas; prezenci na semináři je možné uznat pouze v případě, že se ho budete účastnit po celou dobu (případné pozdní příchody omlouvejte stejně, jako byste to dělali při výuce tváří v tvář)
  • podmínkou pro uznání prezence na semináři je zapnutá kamera, vyplněné Vaše celé jméno v Zoomu a samozřejmě také aktivní účast na diskuzích a úkolech - absenci vzniklou z důvodů technických potíží (např. připojení k internetu) je nutné bezprostředně omluvit; v případě opakované absence z technických důvodů může být vyučujícím požadováno splnění náhradního úkolu
  • omezte prosím během seminářů jinou aktivitu (Facebook apod.) a věnujte se s námi tématu

Základní charakteristika

Kurz je rozdělen na dvě části: teoretickou (přednáška 14:00-15:40), kasuistickou (seminář: 16:00-17:40). Teoretická část vytyčuje základní témata související s psychoterapií dětí a dospívajících. Přednášená témata jsou v průběhu semináře podrobena kritické diskusi a ilustrována konkrétními kasuistickými zlomky (viz podrobný sylabus).

Požadavky na ukončení předmětu

Je požadována aktivní účast na seminářích (minimálně 75% účast). Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je průběžné zpracování zadaných úkolů:

1.      Vypracování formulace klinického případu: na základě zápisu z prvního setkání vytvoříte formulaci klinického případu (viz Ingram, 2006) vámi vybraného příběhu podaného v hrubých záznamech z terapeutického procesu, který posléze zpracujete v závěrečné práci (termín odevzdání 14/3/2021 včetně; odevzdávárna předmětu);

2.      Vypracování dvou kritických recenzí (1-2 normostrany), jedné česky psané knihy a jednoho cizojazyčného článku zabývajících se psychoterapií dětí a dospívajících ze studentem zvoleného psychoterapeutického přístupu, který využije pro zpracování závěrečné práce; v recenzi se soustřeďte na kritické zhodnocení možného přínosu textu pro vámi analyzovanou případovou studii (termín odevzdání do 11/4/2021 včetně; odevzdávárna předmětu);

3.      Vypracování závěrečné práce v rozsahu 7 normostran, která použije vámi vybraný „neúplný příběh“ jako podklad pro kritickou analýzu procesu psychoterapie a navrhne vaše terapeutické strategie a postupy pro řešení vámi vybraných situací „neúplného příběhu“. Práce popíše silná a slabá místa záznamu psychoterapeutického procesu, navrhne alternativní řešení a vše podpoří analyticky zpracovanými, konkrétními ukázkami výchozího textu a argumentací zakotvené ve vybraném psychoterapeutickém přístupu (literatura obsahuje minimálně dvě knihy a tři články zabývajících se tématem psychoterapie dětí a dospívajících v daném psychoterapeutickém přístupu). Přínosem je i úvaha nad limity, se kterými byste se ve vaší pst práci setkávaly (vaše aktuální kompetence, situace rodiny, instituce v níž terapeutický proces probíhá). Zásadní je příběh vložit též do kontextu vývojové psychologie a využít vámi zpracovanou formulaci případu. Písemně zpracovaná seminární práce je odevzdána v zadaném rozsahu do 31/5/201 včetně; odevzdávárna předmětu).

Podrobné požadavky na seminární práci

Cílem seminární práce je integrativní propojení dvou částí kurzu (teoretické a kasuistické). Studenti na podkladě kvalitativní analýzy předloženého záznamu průběhu psychoterapeutického procesu vymezí hlavní kategorie / témata, která jsou podkladem pro následnou kritickou diskusi z perspektivy jimi vybraného psychoterapeutického přístupu. Kritéria pro hodnocení seminární práce:

  • osobní zpracování tématu - převaha vlastních úvah, názorů, vhledů a interpretací (pracujte s literaturou, ale nezůstávejte na úrovni popisu nebo citací literatury)
  • využití formulace případu vypracovanou na počátku semestru
  • propracovanost, strukturovanost, zřetelná myšlenková linie či koncepce
  • obsahová hutnost a hloubka (hloubka je samozřejmě nepřímo úměrná šíři záběru – také práce se širokým záběrem a menší propracovaností jednotlivých podtémat může být výborná; doporučujeme ale raději podrobně a v souvislostech rozpracovat vybrané dílčí téma)
  • schopnost jasného prezentování hlavních myšlenek práce a vedení kritické diskuse s kolegy
  • dodržení rozsahu a tématu
  • formálně správná práce s terminologií a literaturou, zřetelné odlišení vlastních myšlenek od přejatých, citování podle standardu APA (http://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?sekce=1) Hlavní pravidlo: všechny citace v textu musejí mít svůj protějšek v seznamu literatury a všechny odkazy v seznamu literatury musejí být citovány /a řádně označeny/ někde v textu. Využívání cizích textů bez uvedení zdroje je považováno za plagiátorství a může mít pro studující vážné disciplinární následky.

Základní literatura:

Formulace klinického případu:

Eells, T. D. ed. (2007). Handbook of Psychotherapy Case Formulation. New York: The Guilford Press. alternativou je

Ingram, B. L. (2006). Clinical Case Formulations: Matching the Integrative Treatment Plan to the Client. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Vývojové hledisko:

Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. – Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. alternativně

Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. (2ed.). Praha: Grada. (vybrané kapitoly)

Psychoterapie dětí a dospívajících:

Geldard, K., Geldard, D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál.

Langmeier, J., Balzar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.

Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.

Hort, V., Hrdlička, M. a kol. (2008). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.

Oaklander, V. (2003). Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Dobříš: Drvoštěp.

Pöethe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání – psychoanalytický přístup. Praha: Grada.

Ronenová, T. (2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích – kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál.

Vymětal, J., Rezková, V. (2001). Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál.

Doporučená literatura:

Blatný, M., a kol. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie, 49, 6, 524-539.

Cosa, M. (2006). Rebels with a cause : working with adolescents using action techniques. London, Philadelphia: Jessica Kingsley Pub.

Čermák, I., Klimusová, H., Vízdalová, H. (2005). Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 3, 223-236.

Čevelíček, M., Hytych, R., Roubal, J. (2013). Představení vybraných modelů psychoterapeutické formulace případu. Československá psychologie, 57 (5), 447-460.

Čevelíček, M., Roubal, J., Hytych, R. (2014). Využití formulace případu ve výuce a výcviku psychoterapie. Psychoterapie, 8(1), s. 44-54.

Dies, K. (2000). Adolescent Development and a Model of Group Psychotherapy: Effective Leadership in the New Millennium. Journal of Child and Adolescent Group Therapy, 10(2), pp. 97-111.

Geldard, K., Geldard, D. (2001). Working with Children in Groups: Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. New York, Palgrave.

Foltová, L., Hytych, R. (2012). Terapeutické intervence v rámci skupinové psychoterapie s dospívajícími. Psychoterapie: Praxe–inspirace–konfrontace. 3-4, 192-201.

Hoag, M. J., Burlingame, G. M. (1997). Evaluating Effectivness of Child and Adolescent Group Treatment: A Meta-Analytic Review. Journal of Clinical Child Psychology, 26 (3), 234-246.

Hrdlička, M., Komárek, V. (2004). Dětský autismus. Praha: Portál.

Hytych, R. (2007). Etika ve vztahu s klientem: od vnějšího tlaku k vnitřní motivaci. Zpravodaj Pedagogicko–psychologického poradenství. č. 48, 66–71. Praha: IPPP ČR.

Johnson, Ch. V., Riester, A. E., Corbett, C., Buehler,A., Huffaker, L., Levich, K., Pena1, E. (1998). Group Activities for Children and Adolescents: An Activity Group Therapy Approach, Journal of Child and Adolescent Group Therapy, 8(2), pp. 71-88.

Kleiger, J. H., Helmig, L. (1999). Evolution of a Group Therapy Model for Adolescent Residential Treatment. Journal of Child and Adolescent Group Therapy, 9(4), pp. 187-197.

Larman, S. (2006). The Use of Group Therapy as a Means of Facilitating Cognitive–Behavioural Instruction for Adolescents With Disruptive Behaviour, Australian Journal of Guidance & Counselling, 16(2), pp. 233–248.

Macek, P. (2003). Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.

Mills, E., Kellington, S. (2012). Using group art therapy to address the shame and silencing surrounding children’s experiences of witnessing domestic violence. International Journal of Art Therapy, 17(1), 3-12.

Richman, S. (2006). Výchova dětí s autismem. Praha: Portál.

Sommers-Flanagan, J., Sommers-Flanagan, R. (1995). Psychotherapeutic techniques with treatment-resistant adolescents. Psychotherapy, 32(1), pp. 131-140.

Nickman, S. L. a kol. (2005). Children in Adoptive Families: Overview and Update. Child Adolescent Psychiatry, 44(10):987–995.

Train, A. (2001/2005/2008). Nejčastější poruchy chování: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál.

Vickers, B. (2002). Cognitive Behaviour Therapy for Adolescents with Psychological Disorders: A Group Treatment Programme. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), pp. 249–262.

Vymětal, J. (2002). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál.

Previous
Next