Společenskovědní přístupy k právu
Mgr. et Mgr. Katarína Šipulová, Ph.D., MSt
Společenskovědní přístupy k právu

Název:   Výzkum v právu a metody vědecké práce

Vyučující: David Kosař, Katarína Šipulová, Lukáš Hamřík         

Rozsah: Kurz se skládá ze dvou bloků rozvržených mezi přednášky, semináře s prezentacemi dizertačních projektů studentů (za přítomnosti a komentářů mentorů - počet bude upřesněn podle počtu studentů), a závěrečného kulatého stolu

Anotace a cíle:           

Kurs je koncipován jako volitelný. Sleduje dvojí cíl, jednak rozšířit znalosti studentů o různých přístupech ke zkoumání práva, a zároveň poskytnout studentům důležitou přípravu pro vypracování kvalitních dizertačních prací a zároveň platformu pro jejich prezentaci.  Seznamuje studenty s principy právního výzkumu, argumentace, obecnými pravidly vědeckého poznání, které budou moci uplatnit jak v dizertačních pracích, tak v dalším akademickém působení. Kurs se zaměřuje na „klasické“ doktrinální a normativní přístupy k právu, i na empirický výzkum. Představuje studentům jednotlivé designy (např. případová studie, komparace), i nejčastěji využívané kvalitativní a kvantitativní metody (experiment, strukturovaný rozhovor, hloubkový rozhovor, obsahová analýza, dotazník, experiment, apod.). Studenti si v jeho průběhu osvojí znalosti jak sestavit design vědecké práce, nastavit výzkumné otázky, případně hypotézy, jak postupovat při jejich ověřování, jak zpracovávat data a jak rozpoznat vhodnost metod.

Ve druhé části kurzu studenti mají možnost uplatnit tyto poznatky na vlastních dizertačních projektech. Každý student má přiděleného svého mentora, s nímž konzultuje vypracovaný dizertační projekt, který následně v průběhu kurzu odprezentuje ne diskusním semináři.

Co má předmět doktorandovi přinést?

Cílem kurzu je seznámit se metodami psaní odborné práce v právní vědě. Jaké otázky si klade právní věda? Jak na ně odpovědět? Jak provádět v právu empirický výzkum? Kurz doktorským studentům přináší

·       znalost jak správně strukturovat právní argument,

·       schopnost používat kritické myšlení, kritickou reflexi psaného textu,

·       schopnost formulovat výzkumnou otázku, hypotézu, a následně je zodpovědět/ověřit (operacionalizovat)

·       schopnost v jakékoliv studii či výzkumu sestavit vhodný výzkumný design,

·       poznání odlišnosti jednotlivých metod výzkumu,

·       pochopení jak zpracovávat kvalitativní i kvantitativní data,

·       zkušenost s prezentací výzkumného záměru a metodologie, podrobení se kritice, schopnost srozumitelně prezentovat myšlenky,

·       otevřenost k oborům spřízněným s právem,

·       schopnost porozumět textům obsahujícím data, nebo kvalitativní či kvantitativní metody,

·       posílení motivace pracovat na dizertační práci, získat zpětnou vazbu, nové podněty. 

Chapter contains:
7
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/3/2023 to 27/3/2023.


Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/3/2023 to 10/4/2023.
Chapter contains:
7
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/4/2023 to 24/4/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2023 to 30/4/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2023 to 14/5/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2023 to 28/5/2023.


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2023 to 4/6/2023.

Previous