Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D.
Mediální a kulturní průmysly

bloková výuka v termínech:

pá 3. 3. 2023 10.00 – 15.40 (Téma: Teoreticko-metodologické aspekty kulturních a mediálních průmyslů)

pá 31. 3. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Mediální průmysly a jejich výzkum)

pá 21. 4. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Filmový průmysl)

pá 5. 5. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Televizní průmysl)


Tento kurz studujícím představuje oblast kulturních a kreativních průmyslů se zaměřením na mediální průmysly obecně a v užším slova smyslu také na kinematografii a televizi. Zabývat se budeme nejen průmyslovou praxí a jejími současnými i historickými specifiky, ale také tím, jak lze tuto oblast kultury uchopit teoreticky a metodologicky jako systém diskurzů, průmyslových praxí, hodnot, norem a svébytných institucí. Předmět bude kombinací přednášky orientované na základní přehled teoretických konceptů a výzkumných strategií týkajících se akademické reflexe kulturních a mediálních průmyslů a části věnované skupinové práci studujících, ve které budou přednášené koncepty a vybraná témata aplikovány na konkrétní průmyslové sféry a produkty a praxe těchto průmyslů. Tematicky budeme směřovat od obecněji pojatých konceptů ke konkrétnímu zaměření na českou mediální sféru a filmový a televizní průmysl, které budeme konfrontovat v euroamerickém pojetí s českými podobami. Každý vyučovací blok bude obsahovat úvodní teoretickou část, část orientovanou na konkrétní případové studie a část věnovanou skupinové práci studujících. 


METODY HODNOCENÍ

Studující před II., III. a IV. blokem odevzdávají hand out v rozsahu 1-2 normostrany ze zadané četby, která se vztahuje k tématu probíranému ve výuce. Očekává se zevrubná znalost zadaného textu a schopnost z něj vyextrahovat hlavní myšlenky a teze. S textem bude dále pracováno při skupinové diskuzi a potenciálně také během skupinové práce.

Studující si dále 1x za semestr připraví 3 – 5 minutovou aktualitu na aktuální téma z mediálního nebo kulturního průmyslu (dle osobního výběru český region nebo zahraničí) a bude ji ústně prezentovat v rámci vyučovaného bloku. Může a nemusí během prezentace využívat pomocná média (např. power point nebo ukázky) a může využít vlastní poznámky (netřeba prezentovat zpaměti).

Součástí každého z vyučovaných bloků bude i skupinová práce (zadání úkolu proběhne vždy na hodině), kde studující budou mít za cíl aplikovat teoretické poznatky na konkrétní příklad a následně budou výstupy své skupinové práce prezentovat svým kolegům a kolegyním.

A konečně, studující v závěru kurzu odevzdávají projekt na jedno z následujících témat (Rozsah 5 – 7 normostran plus seznam pramenů a literatury. Předpokládá se, že projekt bude mít náležitosti odborného textu, tj. citování zdrojů dle řádné normy, odborná argumentace, vymezení cíle, aj. Dále je dobré si uvědomit, že předkládáte tzv. pitch, který by měl mít jisté náležitosti, pokud má být srozumitelný, koherentní a získat pozornost.):

·       návrh vlastní mediální platformy

·       návrh vlastního tištěného deníku

·       návrh vlastního filmového festivalu

·       návrh vlastního kina

·       návrh vlastní televizní stanice (legacy media)

·       návrh vlastního globálního streamovacího portálu

 

úvodní tříhodinový blok, ve kterém si vysvětlíme organizační náležitosti kurzu, domluvíme se na začátku a konci následujících bloků a představíme si teoreticko-metodologické koncepty a pojmy související s kulturními, kreativními a mediálními průmysly na tento blok není třeba načítat povinnou literaturu ani odevzdávat hand-outy z četby

Nepovinná kapitola. Teacher recommends to study from 3/3/2023 to 30/3/2023.
Nepovinná kapitola. Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 20/4/2023.
HAND OUT 1 - MEDIA INDUSTRIES IN THE DIGITAL ECONOMY
text, ze kterého vypracujete 1. hand out

POZOR! 21. 4. probíhá výuka výjimečně v učebně P22

Nepovinná kapitola. Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 4/5/2023.
II. HANDOUT - struktury a praxe AV pole
text k 2. hand outu (1 - 2 nstr rozsah) kapitoly 2.5, 2.6, 2.7
Nepovinná kapitola. Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 12/5/2023.
III. HAND OUT - Six Defining Characteristics of Algorithmic Systems
Frey, Mattias. Netflix Recommends. Algorithms, Film Choice, and the History of Taste. p. 42 - 62 (chapter How Algorithmic Recommender Systems Work)
Previous