Pedagogická a školní psychologie II
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
Pedagogická a školní psychologie II

Pedagogická a školní psychologie II

Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Výukové bloky jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.


Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci modelových situací a kazuistik z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.


Výstupy z učení

Student bude po absolvování kurzu schopen: 

• Orientovat se v základní školské legislativě; 

• Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání; 

• Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá; 

• Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí; 

• Rozumět klíčovým otázkám souvisejícím se školním klimatem; 

• Orientovat se ve složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu; 

• Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami.


OSNOVA KURZU

1. Uvedení do předmětu, pozice školního psychologa, nejčastější typy zakázek a práce, plán práce na školní rok, potíže, se kterými se ŠP setkává. 

2. Práce s jednotlivcem na škole (ZŠ i SŠ). Příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod. Příklady z praxe.

3. Legislativní aspekty práce školního psychologa. Etické otázky v práci školního psychologa. (Straka, Seryjová Juhová).

4. Práce se třídou na škole (ZŠ i SŠ). Zásady práce se třídou, vývoj třídního kolektivu, pozice žáka ve třídě, preventivní a intervenční práce se třídou, příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách.

5. Práce s malou skupinou dětí na ZŠ a SŠ (seberozvojové skupiny apod.). Práce s učiteli a další vybraná témata.

6. Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace. Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Příklady z praxe.

7. Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa. Náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.


POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU

Kurz je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část. Zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:

  • aktivní účast na alespoň 5 ze 7 bloků

  • odevzdání seminární práce splňující zadání

Aktivní účastí se rozumí kromě interakce s vyučujícími také případná příprava na blok dle pokynů vyučujícího zadaná v interaktivní osnově k příslušnému bloku.

Jednotlivé bloky probíhají v termínech: 18. 9.; 2. 10.; 16. 10.; 30. 10.; .; 13. 11., 27. 11., a 11. 12. 2025.


Seminární práce:

Vaším úkolem bude vypracování seminární práce na zadané téma týkající se praktické situace v oblasti školní psychologie. Zadání jsou vypsána v rozpisu témat a studenti se k nim přihlašují v ISu od 7. 10. od 17:00 do 25. 10. včetně. Jednotlivá zadání vychází z látky probírané v jednotlivých blocích.

Úkolem vaší práce bude navrhnout možný postup práce školního psychologa při dané zakázce, popsat jednotlivé kroky, použité techniky, jejich výhody a možná rizika, zvážit alternativní možnosti postupu práce. Cílem práce je tedy navrhnout a zdůvodnit řešení vybraného školně-psychologického problému.

Cílem je umět aplikovat teoretické i praktické dovednosti získané v tomto i dalších psychologických předmětech na konkrétní oblast školně-psychologického problému.

Minimální a maximální rozsah nejsou omezeny.

Za seminární práci lze získat max. 25 bodů.

Termín pro odevzdání práce je 30. 12. 2025.


Zkouška:

Písemná část:

Písemná část zkoušky bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Písemnou část zkoušky je nutné absolvovat před ústní částí.

Za písemnou část zkoušky lze získat max. 15 bodů.

Ústní část:

Ústní část zkoušky bude sestávat z rozboru vaší seminární práce a rozpravy nad kazuistikou zadanou u zkoušky. 

Ústní část zkoušky se obsahově bude velmi podobat zadání seminární práce, očekává se znalost všech v předmětu probíraných tématústní část zkoušky proběhne ve stejný den nebo v dnech navazujících po písemné části zkoušky.

  • po příchodu na ústní část zkoušky student/ka dostane kazuistiku (popis situace ze školního prostředí - týkat se situace může jednotlivce, malé skupiny žáků nebo celé třídy) a zadání (kterým je obvykle "jak byste postupovali dále, jaké máte hypotézy a proč, koho dalšího byste potřebovali oslovit a proč, jaké by byly další možnosti práce atd.") a během zkoušení předešlé/ho studentky/studenta bude mít možnost si zadání pročíst a připravit své odpovědi (k dispozici bude papír na poznámky, psací potřeby si noste vlastní) - nad zadáním je pak vedena rozprava se zkoušející

  • hodnocena je smysluplnost úvah, komplexnost úvah, promyšlenost a realističnost dalšího postupu a schopnost reagovat na otázky zkoušející

Za ústní část zkoušky lze získat max. 10 bodů.


Bonusový úkol:

Jako ŠP budete potřebovat různé “letáčky” na nástěnku, do pracovny nebo pro děti, rodiče či učitele na rozebrání. V praxi z mé zkušenosti na jejich vytváření již není až tak moc času, takže je fajn mít nějaké v zásobě.

Bonusový úkol - vytvořit leták na nějaké vhodné téma (může se jednat o leták pro děti, rodiče i učitele).

Možná témata: Tipy na lepší usínání; Jak se lépe soustředit; Co je a co není žalování; Jak zvládat neúspěch; Jak si najít kamarády; Co říct, když je někdo smutný.

Lze si vymyslet cokoliv dalšího, podmínkou je zapsání do online tabulky zde a odsouhlasení vyučující.

K letáku dostanete zpětnou vazbu od vyučujících a bude následně k dispozici také pro ostatní spolužáky. Potencionálně tak můžete v kurzu získat více praktických letáků do vaší praxe :-)

Za splnění bonusového úkolu je možné získat 3 body/leták.


ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

A - 50 - 45 bodů

B - 44 - 40 bodů

C - 39 - 35 bodů

D - 34 - 30 bodů

E - 29 - 25 bodů

F - méně než 24 bodů.


Základní literatura ke kurzu:

  • Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
  • Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
  • Zapletalová a kol. (2014). Metodika pro práci školního psycholoha. Praha: NÚV.
  • Peacock, G. G., Ervin, R. A., Daly, E. J., & Merrell, K. W. (Eds.). (2010). Practical handbook of school psychology: Effective practices for the 21st century. The Guilford Press. 
  • Branstetter, R. (2014). The school psychologist’s survival guide (2nd ed.). Jossey-Bass. 
  • konkrétní rozsah stran pro jednotlivé tematické bloky bude upřesněn v průběhu semestru v interaktivní osnově
Kapitola obsahuje:
5
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2025 do 1. 10. 2025.
Nyní studovat
Kapitola obsahuje:
4
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat nyní – od 2. 10. 2025 do 15. 10. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2025 do 29. 10. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2025 do 12. 11. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2025 do 26. 11. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2025 do 10. 12. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2025 do 24. 12. 2025.
Předchozí