Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Výukové bloky jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci modelových situací a kazuistik z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• Orientovat se v základní školské legislativě;
• Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
• Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
• Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
• Rozumět klíčovým otázkám souvisejícím se školním klimatem;
• Orientovat se ve složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
• Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami.
OSNOVA KURZU
1. Uvedení do předmětu, pozice školního psychologa, nejčastější typy zakázek a práce, plán práce na školní rok, potíže, se kterými se ŠP setkává.
2. Práce s jednotlivcem na škole (ZŠ i SŠ). Příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod. Příklady z praxe.
3. Legislativní aspekty práce školního psychologa. Etické otázky v práci školního psychologa. (Straka, Seryjová Juhová).
4. Práce se třídou na škole (ZŠ i SŠ). Zásady práce se třídou, vývoj třídního kolektivu, pozice žáka ve třídě, preventivní a intervenční práce se třídou, příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách.
5. Práce s malou skupinou dětí na ZŠ a SŠ (seberozvojové skupiny apod.). Práce s učiteli a další vybraná témata.
6. Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace. Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Příklady z praxe.
7. Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa. Náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU
Kurz je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část. Zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:
Aktivní účastí se rozumí kromě interakce s vyučujícími také případná příprava na blok dle pokynů vyučujícího zadaná v interaktivní osnově k příslušnému bloku.
Jednotlivé bloky probíhají v termínech: 18. 9.; 2. 10.; 16. 10.; 30. 10.; .; 13. 11., 27. 11., a 11. 12. 2025.
Seminární práce:
Vaším úkolem bude vypracování seminární práce na zadané téma týkající se praktické situace v oblasti školní psychologie. Zadání jsou vypsána v rozpisu témat a studenti se k nim přihlašují v ISu od 7. 10. od 17:00 do 25. 10. včetně. Jednotlivá zadání vychází z látky probírané v jednotlivých blocích.
Úkolem vaší práce bude navrhnout možný postup práce školního psychologa při dané zakázce, popsat jednotlivé kroky, použité techniky, jejich výhody a možná rizika, zvážit alternativní možnosti postupu práce. Cílem práce je tedy navrhnout a zdůvodnit řešení vybraného školně-psychologického problému.
Cílem je umět aplikovat teoretické i praktické dovednosti získané v tomto i dalších psychologických předmětech na konkrétní oblast školně-psychologického problému.
Minimální a maximální rozsah nejsou omezeny.
Za seminární práci lze získat max. 25 bodů.
Termín pro odevzdání práce je 30. 12. 2025.
Zkouška:
Písemná část:
Písemná část zkoušky bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Písemnou část zkoušky je nutné absolvovat před ústní částí.
Za písemnou část zkoušky lze získat max. 15 bodů.
Ústní část:
Ústní část zkoušky bude sestávat z rozboru vaší seminární práce a rozpravy nad kazuistikou zadanou u zkoušky.
Ústní část zkoušky se obsahově bude velmi podobat zadání seminární práce, očekává se znalost všech v předmětu probíraných témat; ústní část zkoušky proběhne ve stejný den nebo v dnech navazujících po písemné části zkoušky.
po příchodu na ústní část zkoušky student/ka dostane kazuistiku (popis situace ze školního prostředí - týkat se situace může jednotlivce, malé skupiny žáků nebo celé třídy) a zadání (kterým je obvykle "jak byste postupovali dále, jaké máte hypotézy a proč, koho dalšího byste potřebovali oslovit a proč, jaké by byly další možnosti práce atd.") a během zkoušení předešlé/ho studentky/studenta bude mít možnost si zadání pročíst a připravit své odpovědi (k dispozici bude papír na poznámky, psací potřeby si noste vlastní) - nad zadáním je pak vedena rozprava se zkoušející
hodnocena je smysluplnost úvah, komplexnost úvah, promyšlenost a realističnost dalšího postupu a schopnost reagovat na otázky zkoušející
Za ústní část zkoušky lze získat max. 10 bodů.
Bonusový úkol:
Jako ŠP budete potřebovat různé “letáčky” na nástěnku, do pracovny nebo pro děti, rodiče či učitele na rozebrání. V praxi z mé zkušenosti na jejich vytváření již není až tak moc času, takže je fajn mít nějaké v zásobě.
Bonusový úkol - vytvořit leták na nějaké vhodné téma (může se jednat o leták pro děti, rodiče i učitele).
Možná témata: Tipy na lepší usínání; Jak se lépe soustředit; Co je a co není žalování; Jak zvládat neúspěch; Jak si najít kamarády; Co říct, když je někdo smutný.
Lze si vymyslet cokoliv dalšího, podmínkou je zapsání do online tabulky zde a odsouhlasení vyučující.
K letáku dostanete zpětnou vazbu od vyučujících a bude následně k dispozici také pro ostatní spolužáky. Potencionálně tak můžete v kurzu získat více praktických letáků do vaší praxe :-)
Za splnění bonusového úkolu je možné získat 3 body/leták.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
A - 50 - 45 bodů
B - 44 - 40 bodů
C - 39 - 35 bodů
D - 34 - 30 bodů
E - 29 - 25 bodů
F - méně než 24 bodů.
Základní literatura ke kurzu:
- Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
- Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
- Zapletalová a kol. (2014). Metodika pro práci školního psycholoha. Praha: NÚV.
- Peacock, G. G., Ervin, R. A., Daly, E. J., & Merrell, K. W. (Eds.). (2010). Practical handbook of school psychology: Effective practices for the 21st century. The Guilford Press.
- Branstetter, R. (2014). The school psychologist’s survival guide (2nd ed.). Jossey-Bass.
- konkrétní rozsah stran pro jednotlivé tematické bloky bude upřesněn v průběhu semestru v interaktivní osnově