Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do psychoterapie ve
smyslu nácviku praktických dovedností explorace procesů prožívání,
poznávání a jednání. Nácvik dovedností je opřen o koncept terapie
založené na společných faktorech (BAILEY, OGLES, 2023) a pomáhajícíchc
dovednostech (HILL, 2020).
Forma výuky: (1) Úvodní
a závěrečná přednáška zahrnující trénink dovedností do širšího
rámece psychoterapie. (2) Pět dvojic seminářů věnovaných jednotlivým tématům – první seminář je vždy
diskusně zkoumající, druhý je pak převážně tréninkový. (3) Kolokvium na kterém
prezentujete výsledky skupinového projektu, na kterém čtveřice studentů pracuje v průběhu celého semestru.
Určeno: Psychologie – bakalářské studium (inklinace
k poradenskému, klinickému či psychoterapeutickému směřování)
Ukončení kurzu: Kurz je ukončen kolokviem,
na kterém
prezentujete výsledky skupinového projektu, na kterém čtveřice studentů pracuje v průběhu celého semestru.
Na základě analýzy výzkumných deníků vaší čtveřice představíte v 10minutách proces a výsledky toho, co jste se v kurzu naučily se zaměřením se na: 1) dovednosti, které jsem objevil v jednotlivých rolích nácviků;
2) limity, které jsem si v jednotlivých rolích uvědomil;
3) témata / dovednosti které chci dále rozvíjet.
Podmínky pro obhajobu skupinového projektu: 1) prezence na 80% seminářů (8 z 10; na nácvikových seminářích je důležitá vaše přítomnost, jinak bude vaše čtveřice o vaši přítomnost ochuzena a naruší to její trénink); 2) Odevzdání "výzkumného deníku" po každém tréninkovém semináři do odevzdávárny v Informačním systému (termín - neděle daného týdne v němž tréninkový seminář proběhl včetně); 3) vedení výzkumného deníku - ve studijních materiálech jsou umístěny šablony pro zaznamenání vaší zkušenosti v jednotlivých tréninkových rolí (facilitátor-explorující-pozorovatel), podrobnosti budou vysvětleny na prvním tréninkovém semináři;
Program kurzu:
1.Co mají různé psychoterapeutické přístupy společné? (úvodní přednáška)
2.Terapeutický vztah – nejsilnější společný factor; Sebe-uvědomění jako zdroj sebepoznání a schopnosti terapeuta spoluutvářet terapeutický vztah
3.Tréninkový seminář - Jak se starat se o~bezpečné prostředí
4.Dovednosti naslouchání, pozorování a utváření vztahu
5.Tréninkový seminář – Minikontraktování, dodávání podpory
6.Dovednosti explorace myšlenkových obsahů, narativů a příběhů
7.Tréninkový seminář– Explorace procesů porozumění
8.Dovednosti explorace prožívání
9.Tréninkový seminář - Explorace procesů prožívání
10.Integorvání dovedností explorace
11. Tréninkový seminář – Jak vše integrovat dohromady?
12.Proč se psychoterapie ne vždy podaří? (závěrečná přednáška)
13.Kolokvium – prezentace skupinového projektu
Literatura
Russell J Bailey, Benjamin M. Ogles
(2023). Common Factors Therapy: A Principle-Based Treatment Framework 1st
Edition
C. Hill. (2020). Helping skills: Facilitating
Exploration, Insight and Action (5th. ed). Washington, APA. (s. 1- 204).
DVD
Helping Skills in Practice: A Three-Stage Model. With Clara E. Hill, PhD. Publication date: April 2009,
ISBN: 978-1-4338-0455-7
Dream Work in Practice. With Clara E. Hill, PhD.Publication date: January 2013,
ISBN: 978-1-4338-1308-5