Vzestup a pád(?) Západu
doc. Mgr. et Mgr. Oldřich Krpec, Ph.D.
Vzestup a pád(?) Západu

Forma výuky: přednášky v rozsahu  90min týdně.

Zakončení: test administrovaný prostřednictvím IS.

Požadavky: znalost odpřednášené problematiky na základě absolvování přednášek; ppt prezentace v interaktivní osnově, obsahují klíčová témata. Vše je vhodné doplnit o studium doporučených materiálů (uvedeny na přednáškách a v osnově). Doporučená (rozvíjející) literatura a materiály.


Témata pro eseje (cca 1000 slov)

Důraz je kladen na vlastní reflexi s využitím poznatků z kurzu, nejsou požadavky na formální úpravu s výjimkou standardních odkazů na myšlenky a citace z literatury.

Odevzdejte do složky „Esej“ v odevzdávárně v IS

  • Historické vzorce vzestupu a pádu velmocí: Poučení z římského, britského a amerického případu
    • Syntéza úvodní a imperiální části (přednášky 1 + 3).
    • Reflexe teorií (Kennedy, Toynbee, Marx) na současný Západ.
  • Civilizační pojetí Západu a jeho hranice v 21. století
    • Propojení přednášky 2 (definice Západu) s případem Ruska (přednáška 10) a Turecka/Izraele.
  • Moderní válka jako motor (nebo brzda) civilizační dominance
    • Propojení přednášky 4 (války a vývoj) s imperiálním dědictvím a post-1945 řádem (přednášky 3 + 5).
  • Mezinárodní řády po 1945 jako nástroj rekonstrukce Západu – úspěch, nebo přechodná epizoda?
    • Esej na ose: Versaillský ideál – selhání Ligy – úspěch OSN, Bretton Woods a NATO – dnešní eroze řádu.
  • Vzestup neoliberalismu a návrat státu: Periodizace západní ekonomické politiky 1945–2020
    • Syntéza přednášky 6 (neoliberalismus) s keynesiánskými základy a poválečnou rekonstrukcí (přednáška 5).
  • Cesty modernizace mimo Západ: Japonsko a Korea mezi imitací a autonomií
    • Komparace Jap/Kor (přednáška 7) s ideální západní trajektorií (přednášky 2 a 3).
  • Čína jako nový pól světové ekonomiky: konec dominance Západu?
    • Přednáška 8 propojena s koncepty z přednášky 1, 3 a 5 (ekonomika, ideologie, výzva hegemonii).
  • Populismus jako symptom neúspěšné konvergence semi-periferií
    • Založeno na přednášce 9 (ECE + LATAM) a propojeno s neoliberální fází (přednáška 6).
  • „Ruský svět“ jako imperiální reakce na úpadek Západu – nebo sebeprojekce v krizi?
    • Esej kombinující civilizační rámec (přednáška 2), historický imperiální vývoj (přednáška 3) a současné konflikty (přednáška 10).
  • Dlouhé stíny minulosti: Jak dějiny ovlivňují současné strategie mocností
    • Případová syntéza: USA (přednášky 1, 5, 6), Rusko (10), Čína (8), Evropa (2, 6).


Otázky pro test (4x cca 250 slov)

Open book test – v den testu (termíny vypsány v IS) bude výběr čtyř otázek rozeslán studentům kurzu. Dokument s vypracovanými otázkami odevzdejte do odevzdávárny v IS označenou Test (datum testu). Otázky budou zveřejněny v 10.00h. Odevzdejte do odevzdávárny do 11.30h.  

·         Jaké hlavní faktory a mechanismy vysvětlují vzestup a pád mocností podle historických teorií?

·         Jak se liší cyklický, deterministický a kontingenční přístup k dějinám civilizací?

·         Jak je v kurzu definován Západ a proč je jeho vymezení proměnlivé?

·         V čem spočívá rozdíl mezi Huntingtonovým a Fukuyamovým výkladem osudu Západu?

·         Jaké faktory umožnily Západu získat globální převahu v 19. století oproti ostatním civilizacím?

·         Jak se odlišovaly rané imperiální strategie Portugalska, Španělska, Nizozemska a Británie?

·         Jakým způsobem industrializace proměnila charakter imperialismu v 19. století?

·         Proč nebyla dominance Západu v imperiální éře předurčená, ale výsledkem konkrétních strategií?

·         Jak války přetvářely struktury západních států a ekonomik?

·         V čem spočívá paradox, že válka fungovala jako motor modernizace?

·         Jaké byly hlavní dopady napoleonských, světových a studených válek na organizaci západních společností?

·         Jaké tři faktory dlouhodobě umožňovaly Západu vojenskou dominanci?

·         Jak se vyvíjel koncept kolektivní bezpečnosti od Wilsona po vznik OSN?

·         Jaké byly limity Ligy národů a proč OSN přinesla odlišný institucionální rámec?

·         Jak Marshallův plán a atlantická spolupráce přispěly k obnově hegemonie Západu?

·         Jaké ekonomické a institucionální faktory stály za západním růstem po roce 1945?

·         V čem spočíval základní rozdíl mezi britskou a německou cestou poválečné rekonstrukce?

·         Jaké příčiny stály za krizí západní ekonomiky v 70. letech?

·         Jak se změnila role státu během neoliberální transformace v 80. letech?

·         Jakým způsobem Meidžiho reformy transformovaly japonský stát a ekonomiku?

·         V čem se lišil korejský model růstu od japonského, a jaký byl význam státu v obou?

·         Jaké historické události formovaly čínské pojetí modernizace a státní suverenity?

·         Jaké hlavní zdroje stojí za čínskou konkurenceschopností od 90. let?

·         V čem se čínský model industrializace odlišuje od západního a proč byl úspěšný?

·         Jaké cíle sledovaly střední Evropa a Latinská Amerika ve svých modernizačních projektech?

·         Proč zůstává rozvoj semi-periferních regionů závislý na vnějších aktérech?

·         Jak neoliberální reformy ovlivnily politickou ekonomii a společenskou soudržnost v těchto regionech?

·         Jak populismus reaguje na strukturální nerovnosti v ECE a Latinské Americe?

·         Co je koncept „Ruského světa“ a jaké historické, kulturní a geopolitické nároky zahrnuje?

·         Jak „Ruský svět“ legitimizuje imperiální aspirace Ruska vůči postsovětskému prostoru?


Esej 0-20 bodů (v případě kombinace s testem 0-10 bodů).

Test 0-10 bodů.

Hodnocení:

Prospěl/a 15-20 bodů;

Neprospěl/a 0-14 bodů.

Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2025 to 26/2/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2025 to 26/3/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/3/2025 to 2/4/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2025 to 10/4/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/4/2025 to 17/4/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/4/2025 to 24/4/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/4/2025 to 1/5/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/5/2025 to 22/5/2025.
Previous