Příprava a realizace výstav II.
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
Příprava a realizace výstav II.
Vážené kolegyně/vážení kolegové,

touto e-learningové aplikací se Vám budu snažit ulehčit průběh kurzu a přispět tak k úspěšnému složení zkoušky. Kromě požadavků nutných pro jeho zvládnutí a tematických okruhů zde naleznete zejména studijní materiály s vybranými tématy diskutovanými během kontaktní výuky, ale i ty, které jsou primárně určeny pro samostudium. 
Výuka bude probíhat také částečně online (MS TEAMS), neboť je nutné průběžně plnit úkoly již v přípravné fázi a v průběhu realizace výstavního projektu, zejména v souvislosti s interpretací zvoleného tématu a jeho designové zpracování v podobě instalace výstavy.
Studenti se aktivně zúčastňují nejen početnějších diskuzí o postupech při instalaci, ale také přímo na instalaci výstavy, přípravě sborníku, který k výstavě zpravidla vzniká. Na vernisáži výstavy aktivně představí část tematického celku (dle dohody) a účastní se aktivně i v doprovodných programech.


Student bude po absolvování předmětu schopen: 

  • plnohodnostně se zapojit do muzejní výstavní praxe v oblasti realizace výstavních projektů
  • využít informace získané vlastním výzkumem k realizaci výstavy.
  • aplikovat obsahový a technický scénář výstavy k instalaci
  • aplikovat doprovodné programy na vystavované téma

Cílem předmětu je, aby si studenti vyzkoušeli realizaci vlastní výstavy. Studenti tak navážou na předchozí kurz "Příprava a realizace výstav I." Studenti vytvoří výstavu v prostorách FF nebo některého z brněnských muzeí. Porozumí procesu tvorby muzejních výstav a expozic.

Témata jsou modifikována podle problematiky, která je u jednotlivých výstav každý rok odlišná a budou proto doplňována během konkrétního semestru. V akademickém roku 2024/2025 se věnujeme problematice uměleckoprůmyslových muzeí na Moravě.


Stěžejní činnosti první části realizace výstavy je definitivní obsahové spracování tvůrčích dokumentů výstavního projektu - libreta nebo scénáře, ve kterých je komplexne spracována vybraná problematika (výjma grafického designu) na základe vlastního bádání studentů v předchozím semestru. Základní tematické celky: - Tvorba obsahové části libreta a scenáře výstavy Kontrolní otázky: - Čemu slouží tvůrčí dokumenty k výstavě? - Kdy je vhodné vytvořit scénář výstavy? - Jaký je rozdíl mezi technickýcm a obsahovým scénářem? - Jak postupujeme při přípravě a realizaci "výstavy na klíč"? Zkuste si zodpovědět uvedené otázky. Pokud na některou z nich nebudete znát odpověď, projděte si znovu materiály či vaše poznámky z přednášky. Pokud ani v tomto případě nenaleznete řešení, připravte si své otázky na kontaktní blokovou výuku, na níž budeme nad problematikou společně diskutovat anebo požádejte o individuální konzultaci. Doplňková literatura: - Dean, David: Museum Exhibition. Theory and Practice. London 1996. - Gregorová, Anna: Múzeá a múzejníctvo. Martin 1984. - Šebek, František: Tvůrčí příprava muzejních expozic a výstav. In: Bukačová, Jana – Komárková, Anna – Šebek, František (eds.): Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky AMG ČR. Praha 2014, s. 22–43. - Šobáňová, Petra: Expozice jako edukační médium. Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. díl. Olomouc 2014

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 2/3/2025.

V muzejní prezentaci hrají klíčovou roli prostor a grafický design jako neoddělitelné součásti tzv. „výstavního jazyka“. Společně vytvářejí „zážitkové prostředí“, které ovlivňuje návštěvníkovo vnímání, porozumění a celkový zážitek. Cílem přednáškového bloku je proto získat přehled o tradičních, ale i netradičních designových prvcích a řešeních využitelných ve výstavním prostoru. Po absolvování lekce bude student schopen navrhnout si vlastni výstavní design, nebo alespoň designové řešení na různá téma. Základní tematické celky: - Práce na architektonické a výtvarné podobě výstavy - Příprava grafického designu Kontrolní otázky: - Jakou roli hraje v grafickém designu pozadí mobiliáře, nebo vystavních panelů? - Jaké prvky designu nejsou na výstavě zcela vhodné? - Jaký význam má kontrast v grafickém designu? - Role moderních technologií v designu muzejní prezentace, interaktivita Zkuste si zodpovědět uvedené otázky. Pokud na některou z nich nebudete znát odpověď, projděte si znovu materiály či vaše poznámky z přednášky. Pokud ani v tomto případě nenaleznete řešení, připravte si své otázky na kontaktní blokovou výuku, na níž budeme nad problematikou společně diskutovat anebo požádejte o individuální konzultaci. Doplnková literatura: - Bandelli, Andrea: Virtual Spaces nad Museums. In: Parry, Ross (ed.): Museums in Digital Age. London 2009, s. 148–152. - Kotler, Neil G. – Kotler, Philip – Kotler Wendy I.: Museum Marketing & Strategy. Designing Missions, Building Audiences, Generating Revenau and Resources. San Francisco 2008. - Musílková, Kateřina – Havlíková, Ivana: Možnosti muzejní prezentace s využitím moderních technologií. In: Bukačová, Jana – Komárková, Anna – Šebek, František (eds.): Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky AMG ČR. Praha 2014, s. 207–212. - Seddon, Tony – Waterhouse, Jane: Grafický design pro samouky. Praktický průvodce pro začátečníky. Bratislava 2010. - Šebek, František: Interaktivní prvky muzejních výstav. In: Bukačová, Jana – Komárková, Anna – Šebek, František (eds.): Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky AMG ČR. Praha 2014, s. 113–119.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 16/3/2025.

Text hraje v muzejní prezentaci klíčovou roli jako nedílná součást „výstavního jazyka“ a důležitý komunikační kanál. Jeho hlavním účelem je doplnit a objasnit význam vystavených exponátů a celkové téma výstavy, a přispět tak k hlubšímu pochopení a vzdělávání návštěvníků. Přestože je text někdy označován za „nutné zlo“, jeho správné použití je pro zprostředkování obsahu výstavy nezbytné. Po absolvování bloku přednášek bude student schopen připravit etiketáž (popisky), vysvětlujíci a interpretující texty, které doprovázejí exponáty a další prvky výstavy. Základní tematické celky: - Příprava textů a popisek - Příprava a výroba substitutů pro výstavu - Dokončení designových prvků, návrhy výstavních panelů, návrhy umístění exponátů Kontrolní otázky: - Jak typologicky rozlišit texty na výstavě? - Jaké vlastnosti by měl vybraný typ písma použitý na výstavě splňovat z hlediska velikosti, tvaru a kontrastu? - Jak může grafický design textů v kombinaci s moderními technologiemi optimalizovat přístupnost a srozumitelnost textových informací na výstavě vzhledem k různým potřebám návštěvníků (např. různé věkové skupiny, jazykové bariéry, smyslové poškození)? Zkuste si zodpovědět uvedené otázky. Pokud na některou z nich nebudete znát odpověď, projděte si znovu materiály či vaše poznámky z přednášky. Pokud ani v tomto případě nenaleznete řešení, připravte si své otázky na kontaktní blokovou výuku, na níž budeme nad problematikou společně diskutovat anebo požádejte o individuální konzultaci. Doporučená literatura: - Beneš, Josef: Muzejní prezentace. Praha 1981. - Douša, Pavel: Text ve výstavě. In: Chovančíková, Irena (ed.): Muzejní výstavní tvorba. Hodonín 2008, s. 24–30. - Samara, Timothy: Grafický design. Základní pravidla a způsoby jejich porušování. Bratislava 2016.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 30/3/2025.

Praktická realizace výstavy v prostředí Filozofické fakulty MUNI nebo v muzejním prostředí. Instalace a provoz výstavy. Absolvováním praktické realizace výstavy získá student dovednosti a zkušenosti s instalací, aranžováním jednotlivých prvků výstavy. Základní tematické celky: - Instalace výstavy - vernisáž - Průběžná údržba výstavy Kontrolní otázky: - Jaká jsou obecná pravidla pro instalaci exponátů? - Jaká je nejlepší pozice pro instalaci stěžejního exponátu (hierarchie instalace)? - Co je to vernisáž a derniéra výstavy? Zkuste si zodpovědět uvedené otázky. Pokud na některou z nich nebudete znát odpověď, projděte si znovu materiály či vaše poznámky z přednášky. Pokud ani v tomto případě nenaleznete řešení, připravte si své otázky na kontaktní blokovou výuku, na níž budeme nad problematikou společně diskutovat anebo požádejte o individuální konzultaci. Odporúčaná literatúra: - Beneš, Josef: Muzejní prezentace. Praha 1981. - Dean, David: Museum Exhibition. Theory and Practice. London 1996. - Šebek, František: Umístění muzejních exponátů. In: Bukačová, Jana – Komárková, Anna – Šebek, František (eds.): Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky AMG ČR. Praha 2014, s. 101–112. - Šobáňová, Petra: Expozice jako edukační médium. Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. díl. Olomouc 2014.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 13/4/2025.
Previous