23.3.
Kapitoly:
- Vývojové poruchy intelektu / mentální postižení a oslabení kognitivního výkonu
- Terminologické změny v ICD-11
- Oslabení kognitivního výkonu
Kapitoly:
- 1 VYMEZENÍ POJMŮ OSLABENÍ KOGNITIVNÍHO VÝKONU A MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
- 1.1 VYMEZENÍ POJMU OSLABENÍ KOGNITIVNÍHO VÝKONU
- 1.2 VYMEZENÍ MENTÁLNÍHO POSTIŽENÍ
Online odkaz:
http://katalogpo.upol.cz/mentalni-postizeni-nebo-oslabeni-kognitivniho-vykonu/1-vymezeni-pojmu-oslabeni-kognitivniho-vykonu-a-mentalni-postizeni/1-1-vymezeni-pojmu-oslabeni-kognitivniho-vykonu/
Nástroj speciálně pedagogické diagnostiky:
Kazuistika žáka s mentálním postižením_doporučení
Rozsah (cca 2 normostrany, nechci Vás limitovat, ale stačí být stručný, výstižně popsat odhadované projevy v jednotlivých oblastech, podle toho, jak jsme si charakterizovali jednotlivé stupně MP na přednáškách).
Navrhnout možnosti podpory „plán podpory“ zvenčí pro konkrétního žáka v bodech, podle Vašich nápadů, zkušeností či názorů na problematiku komplexní podpory dětí s MP v rámci školy, rodiny, poradenství nebo volného času. Můžete uvézt zásady pro edukaci, specifika ve vzdělávání těchto dětí, příklady pomůcek, podpůrných opatření ve škole, metod, organizací, typy škol, zkrátka vše, co vás napadne k tématu. Práce je čistě praktická, bez odborných vymezení pojmů, nebo zdrojů.
Studující dodrží níže uvedenou strukturu v rámci PPT prezentace, kterou přednesou spolužákům ve výuce a poté prezentaci rovněž vloží do odevzdávárny. Každá prezentace by měla být cca na 10 minut, odprezentujete ji ve skupině, proto prosím, sestavte ji tak, aby odpovídala vymezenému času.
Struktura kazuistiky
1. Uveďte jméno dítěte (dospělého, anonymizovaně), které jste si zvolili
2. Váš vlastní odhadovaný stručný popis výchozích (aktuálních) dovedností žáka vzhledem k věku a diagnóze, které je zásadní zmínit vzhledem k cílení veškeré podpory. Popis odhadovaných schopní v oblastech: Komunikace, motorika, kognitivní schopnosti (učení, paměť, pozornost), specifika v souvislosti s druhem postižení či znevýhodnění (samostatnost, omezení, projevy typické pro konkrétní typ postižení nebo znevýhodnění)
3. Průběh a možnosti individuální či skupinové intervence (kdo se může zapojit a jakým způsobem, vhodné postupy, metody, zásady, využitelné pomůcky, konkrétní přístupy vztahující se ke specifickým potřebám konkrétního dítěte)
4. Možnosti odborné podpory v rámci vzdělávání (vzdělávací instituce které mohou působit v aktuálním věku a do budoucna, poradenství, podpůrná opatření)
5. Možnosti podpory rozvoje dítěte v rámci rodiny a volného času (terapie, sociální sektor, neziskové organizace atd).
6. Možná prognostika při vhodné, nebo naopak nedostatečné podpoře dovedností dítěte (co může hrozit, pokud dítě nebude mít dostatečnou podporu a co je naopak cílem podpory, aby byl rozvoj maximální)
7. Na co je podle Vašeho názoru třeba se nejvíce u vybraného dítěte zaměřit, co bude nejzásadnějším pilířem podpory ze strany odborníků, vzdělávacích institucí i rodiny (vyzdvihnout, co považujete v rámci podpory žáka se zvoleným typem postižení za nejdůležitější.
Má vaše dítě poruchu pozornosti s hyperaktivitou?
https://www.youtube.com/watch?v=sTR35Xa7qkc
Studijní texty:
Bazalová B., (2023) Psychopedie. Grada:Praha
- skripta v celém rozsahu doplňují uvedené prezentace.
Doporučené online zdroje:
https://www.nautis.cz/