Poruchy chování ve školní psychologii
Mgr. Šárka Oplatková
Poruchy chování ve školní psychologii

PSY518 Poruchy chování ve školní psychologii 

V rámci předmětu se studenti dozví, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Budeme se bavit jak o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou.  Studenti se krom teorie seznámí s nástroji, které je možné při této práci použít (terapeutické pískoviště, sociometrické metody, skupinové nástroje apod.). Kromě toho budeme probírat reálné kazuistiky a diskutovat o nich.

Závěrečná práce bude spočívat ve vlastních nápadech při popisovaném problému, které budeme (krom písemného vypracování) diskutovat ve skupině v rámci kolokvia.

 

 Pá 20.3. 8:00–13:00

výuka proběhne ve středisku výchovné péče Help Me (Bořetická 2, Brno-Vinohrady)

 

1) Seznámení se se středisky výchovné péče

-jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování

-jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje

-jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD)

 

2) Typy klientů a práce s nimi

a) výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově

b)záškoláctví (typy záškoláctví a na ně navazující způsob práce)

 

So 21.3. 8:00–13:00 (U53)

 

1)agresivita a ADHD

-jak to rozlišovat

-práce s pedagogy a rodiči

 

2)šikana
-příčiny šikany

-práce s vnitřním napětím

-práce se sebevědomím

-pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče

 

 

Pá 17.4. 8:00–13:00 (P22)

 

Práce s rodinou

-transgenerační přenos

-rodinná terapie

-hledání zdrojů

-změny výchovných stylů

 

 

So 18.4. 8:00–13:00 (U53)

 

1) Specifika dětí z pěstounské péče

-„nevysvětlitelné“ jednání a co s ním

-narušená důvěra

-práce s prarodiči

 

2)skupinová terapie

-vývoj skupiny

-nástroje pro práci se skupinou

-osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice

Previous
Next