Psychologie adolescentů
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Psychologie adolescentů
Info
Term
Spring 2021

Základní charakteristika:

Výuka je koncipovaná jako kombinace semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do kulturního a historického kontextu. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů a na krizové situace, do kterých se dostávají. Účastníci výuky se budou formou skupinových diskusí ( virtuální ohniskové skupiny) zabývat obvyklými problémy a starostmi adolescentů, skupinové diskuse se rovněž zaměří na analýzu reálných krizových situací, do kterých se adolescenti dostávají. 

Předmět je založena na interakci vyučujících a studentů a je tedy potřebná skutečná  přítomnost na výuce a aktivita všech zúčastněných.

Účast na online výuce je povinná, je chápána v podobném smyslu jako při face-to-face výuce. Proto se jako účast započítává pouze přítomnost po celé trvání  přednášky či semináře se zapnutou webkamerou. Někdy během výuky si vyučující pořídí snímek obrazovky, podle kterého bude zadána prezence. Proto se prosím připojujte pod svým skutečným jménem (křestní jméno + příjmení).  

Link pro účast na online výuce:

https://cesnet.zoom.us/j/5186350620


V souvislosti se změnou podmínek a nemožností kontaktní výuky v tomto semestru se změní částečně i náplň kursu - přibude více prezentovaných témat a face to face diskuse se nahradí diskusí online.  

Požadavky na písemnou práci:

Písemná práce bude založena na studiu nové odborné literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených do databáze SCOPUS nebo ERIH).

Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce, která bude obsahovat bibliografické údaje o vybraných statích a cíl sdělení. Anotaci vloží do odevzdavárny do30. března.

V dalším kroku zpracuje  zvolené téma  (např. sebepojetí, identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci atd.). Nejdříve ho  velmi stručně  (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí teoreticky,  potom budou představeny výzkumy k danému tématu.

Hodnotí se:   Schopnost vymezit téma a charakterizovat problém,  vhled do problematiky, interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou (rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování (stylistika, gramatika, citace).   

Rozsah práce:   cca  9 tis. znaků (včetně mezer)

Termín odevzdání:   30. 5. 2021

Bodové hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce. 

Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce:  Mgr. Lucia Kvasková

 lucia.kvitkovicova@gmail.com


Powerpointová prezentace  aktuálního výzkumu adolescentů v souvislosti s  covid situací:

Každý student si vybere jeden článek, který se zabývá výzkumem adolescentů (jejich prožíváním, chováním) v průběhu epidemie nebo v souvislosti s epidemiií covid. Bibliografický údaj uvede zde:  

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XdiouE-xWzyZ3M_zatipDuztXB4ZPlUKKi6yW-0Vr6Y/edit#gid=0

Z prostudovaného článku připraví powerpointovou prezentaci na pět minut, ve které stručně uvede výzkum a bude prezentovat jeho hlavní výsledky.  Prezentace na semináři proběhne podle časového harmonogramu, který bude studentům upřesněn 

kontaktní osoba ke konzultacím: prof. Petr Macek 

Prezentace se nehodnotí body. 


Závěrečný znalostní test - zkouška:

Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné studijní literatury. Každá otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro   úspěšné zvládnutí testu je 18 bodů.

Celkové hodnocení:

50 - 45: hodnocení  A

44 - 41: hodnocení  B

40 - 37: hodnocení  C

36 - 33: hodnocení  D

32 - 28: hodnocení  E

Základní literatura ke znalostnímu testu jsou uvedené kapitoly z publikace Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.  Studentům jsou k dispozici ve studijních materiálech  tohoto předmětu  


Termíny a témata setkání

 4. 3.  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s dospíváním, generační srovnání života současných adolescentů a generace jejich rodičů. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.  

Zadání seminárních prací a prezentací studentů.

18. 3.  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Sociální  vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně  některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.

18. 3.   Petr Macek (16.00 – 17.40) 

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro řešení problémů adolescentů a mladých dospělých

1. 4.   Lenka Lacinová  (14.00 – 15.40) 

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Citová vazba v adolescenci: vývoj a dynamika preference vazbových osob. Vztahy s rodiči, romantické vztahy.

1. 4.  Petr Macek  (16.00 – 17.40)

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid  na život adolescentů. Balintovská skupina a diskusní skupiny jako forma skupinové práce pro řešení problémů adolescentů a mladých dospělých

15. 4.  Ondřej Bouša 14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Vrstevnické vztahy:  vrstevnický tlak a konformita, význam vrstevníků pro sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období dospívání. Na základě kazuistik budeme sledovat vývoj a proměny těchto vztahů v průběhu dospívání

29. 4. Jan Šerek  14,00 – 15,40

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Občanská a politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická participace  současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické aktivity

29. 4.   Lucia Kvasková  16,00 – 17,40

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Studium a profesní vývoj v adolescenci a  na vstupu do dospělosti

13. 5. Jan Širůček 14,00 – 17,40

Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Rizikové chování v kontextu sociálních vztahů (sociální opora). Koncept  rizikového chování v adolescenci, jeho typické formy, možnosti jeho zjišťování. Etiologie  rizikového chování v adolescenci a empirická zjištění. Možnosti prevence a včasné intervence. Mapa rizikových a protektivních faktorů, které se podílí na rozvoji rizikového chování.

27. 5. Petr Macek  14,00 – 16,00

Prezentace studentů a – skupinová diskuse. Příprava na zkoušku.  

Podmínky pro zdárné ukončení předmětu a  získání kreditů:

Volitelný program pro posluchače bakalářského studia psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4 ECTS.   

 Podmínky pro získání kreditů:

1) Přítomnost na min 80% výuky online

2) Přijatá  seminární práce

3) PPt Prezentace výzkumu

4) Závěrečný znalostní test


Chapter contains:
2
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2021 to 24/3/2021.
Chapter contains:
1
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2021 to 7/4/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 8/4/2021 to 21/4/2021.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2021 to 19/5/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/5/2021 to 2/6/2021.
Týden 8
Teacher recommends to study from 17/6/2021 to 30/6/2021.
Týden 9
Teacher recommends to study from 1/7/2021 to 14/7/2021.
Týden 10
Teacher recommends to study from 15/7/2021 to 28/7/2021.
Týden 11
Teacher recommends to study from 29/7/2021 to 11/8/2021.
Týden 12
Teacher recommends to study from 12/8/2021 to 25/8/2021.
Týden 13
Teacher recommends to study from 26/8/2021 to 8/9/2021.
Previous