Základní
charakteristika:
Výuka je koncipovaná jako kombinace semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do kulturního a historického kontextu. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů a na krizové situace, do kterých se dostávají. Účastníci výuky se budou formou skupinových diskusí ( virtuální ohniskové skupiny) zabývat obvyklými problémy a starostmi adolescentů, skupinové diskuse se rovněž zaměří na analýzu reálných krizových situací, do kterých se adolescenti dostávají.
Předmět je založena na interakci
vyučujících a studentů a je tedy potřebná skutečná přítomnost na výuce a aktivita
všech zúčastněných.
Účast na online výuce je povinná, je chápána v podobném smyslu jako při face-to-face
výuce. Proto se jako účast započítává pouze přítomnost po celé trvání přednášky či semináře se zapnutou webkamerou. Někdy během výuky si vyučující pořídí snímek obrazovky,
podle kterého bude zadána prezence. Proto se prosím připojujte pod svým
skutečným jménem (křestní jméno + příjmení).
Link pro účast na online výuce:
https://cesnet.zoom.us/j/5186350620
V souvislosti se změnou podmínek a nemožností kontaktní výuky v tomto semestru se změní částečně i náplň kursu - přibude více prezentovaných témat a face to face diskuse se nahradí diskusí online.
Požadavky na písemnou práci:
Písemná práce bude založena na studiu nové odborné
literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z
impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených
do databáze SCOPUS nebo ERIH).
Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce,
která bude obsahovat bibliografické údaje o vybraných statích a cíl sdělení. Anotaci
vloží do odevzdavárny do30. března.
V dalším kroku zpracuje
zvolené téma (např. sebepojetí,
identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní
orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci atd.).
Nejdříve ho velmi stručně (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí
teoreticky, potom budou představeny
výzkumy k danému tématu.
Hodnotí se: Schopnost vymezit téma a charakterizovat
problém, vhled do problematiky,
interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou
(rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování
(stylistika, gramatika, citace).
Rozsah práce: cca 9
tis. znaků (včetně mezer)
Termín odevzdání: 30. 5. 2021
Bodové hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce.
Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce: Mgr. Lucia Kvasková
lucia.kvitkovicova@gmail.com
Powerpointová prezentace aktuálního výzkumu adolescentů v souvislosti s covid situací:
Každý student si vybere jeden článek, který se zabývá výzkumem adolescentů (jejich prožíváním, chováním) v průběhu epidemie nebo v souvislosti s epidemiií covid. Bibliografický údaj uvede zde:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XdiouE-xWzyZ3M_zatipDuztXB4ZPlUKKi6yW-0Vr6Y/edit#gid=0
Z prostudovaného článku připraví powerpointovou prezentaci na pět minut, ve které stručně uvede výzkum a bude prezentovat jeho hlavní výsledky. Prezentace na semináři proběhne podle časového harmonogramu, který bude studentům upřesněn
kontaktní osoba ke konzultacím: prof. Petr Macek
Prezentace se nehodnotí body.
Závěrečný znalostní test - zkouška:
Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené.
Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně
jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné
studijní literatury. Každá
otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro úspěšné zvládnutí testu je 18 bodů.
Celkové hodnocení:
50 -
45: hodnocení A
44 -
41: hodnocení B
40 -
37: hodnocení C
36 -
33: hodnocení D
32 - 28: hodnocení E
Základní literatura ke znalostnímu testu jsou uvedené kapitoly z publikace Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál. Studentům jsou k dispozici ve studijních materiálech tohoto předmětu
Termíny
a témata setkání
4. 3. Petr Macek (14.00 – 15.40)
Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období,
historický a kulturní pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s
dospíváním, generační srovnání života současných adolescentů a generace jejich
rodičů. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.
Zadání seminárních prací a prezentací studentů.
18. 3. Petr Macek (14.00 – 15.40)
Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje.
Sociální vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení
(včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
18. 3. Petr Macek (16.00 –
17.40)
Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro řešení
problémů adolescentů a mladých dospělých
1. 4. Lenka Lacinová
(14.00 – 15.40)
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Citová vazba v adolescenci: vývoj a dynamika preference
vazbových osob. Vztahy s rodiči, romantické vztahy.
1. 4. Petr Macek (16.00 – 17.40)
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Balintovská skupina a diskusní skupiny jako forma
skupinové práce pro řešení problémů adolescentů a mladých dospělých
15. 4. Ondřej Bouša 14.00 –
15.40 a 16.00 – 17.40
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Vrstevnické vztahy: vrstevnický tlak a konformita,
význam vrstevníků pro sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období
dospívání. Na základě kazuistik budeme sledovat vývoj a proměny těchto vztahů
v průběhu dospívání
29. 4. Jan
Šerek 14,00 – 15,40
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Občanská
a politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická
participace současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické
aktivity
29.
4. Lucia Kvasková 16,00 – 17,40
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Studium a profesní vývoj v adolescenci a na vstupu
do dospělosti
13. 5. Jan Širůček 14,00 – 17,40
Prezentace aktuálních výzkumů o vlivu Covid na život adolescentů. Rizikové chování v kontextu sociálních vztahů (sociální
opora). Koncept rizikového chování v adolescenci, jeho typické
formy, možnosti jeho zjišťování. Etiologie rizikového chování
v adolescenci a empirická zjištění.
Možnosti prevence a včasné intervence. Mapa rizikových a protektivních faktorů,
které se podílí na rozvoji rizikového chování.
27. 5. Petr Macek 14,00 – 16,00
Prezentace studentů a – skupinová diskuse. Příprava na zkoušku.
Podmínky pro zdárné ukončení předmětu a získání kreditů:
Volitelný program pro posluchače bakalářského studia
psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4 ECTS.
Podmínky
pro získání kreditů:
1) Přítomnost na min 80% výuky online
2) Přijatá seminární práce
3) PPt Prezentace výzkumu
4) Závěrečný znalostní test