Výuka probíhá online https://us02web.zoom.us/j/82816072902?pwd=R3ZiSmRVZ01iMlFTbTBhMU56bTRIUT09
Výuka probíhá
blokově formou přednášek, skupinových diskusí a praktických cvičení ve
skupinách zaměřených na získání kompetencí a procvičení podávání zpětné vazby.
Tematické okruhy
1. blok: Co je to
krize? Základní principy práce s krizí (navázání kontaktu, mapování
zakázky, práce na zakázce, ukončení rozhovoru). Techniky vedení rozhovoru
s klientem (aktivní naslouchání, vedení, reflexe).
2. blok: Práce
s emocemi v krizové intervenci (hněv, úzkost, smutek, pláč, strach,
stud). Vybraná problematika v krizové intervenci (práce s tichem,
práce se suicidálním klientem, problematika domácího násilí a problematika
závislostí).
3. blok: Specifika krizové intervence u dětí a dospívajících a u seniorů. Specifika telefonické krizové intervence, přes internet a tváří v tvář. Etika v krizové intervenci. Duševní hygiena v krizové intervenci.
Požadavky na ukončení předmětu
Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba 80% účasti na seminářích. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat do Odevzdávárny záznam o vedení 2 x 60 minut dlouhých chatových rozhovorů (dále viz Závěrečná práce), následné předání zpětné vazby na 2 jiné rozhovory a vyhotovení sebereflexe.
1. Závěrečná práce
V rámci závěrečné práce má za úkol každý student provést dva cvičné chatové rozhovory se svými kolegy/němi z kurzu. Každý rozhovor musí trvat alespoň 60 min. Během rozhovoru si student vyzkouší navázání kontaktu s klientem, mapování jeho zakázky, práce na zakázce a ukončení rozhovoru. Nedoporučuje se, aby rozhovor byl delší, je vhodné si vyzkoušet dodržování časového limitu. K chatovému rozhovoru lze využít jakékoli médium (vhodný může být např.: Skype). Celý záznam rozhovoru od začátku včetně času započetí rozhovoru do ukončení rozhovoru student odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Je důležité, aby studenti dbali na anonymitu, a tak je třeba vymazat všechny potenciální identifikační údaje svých „klientů“ (tj. minimálně přezdívku použitou v chatu, lze nahradit jednoduše slovem „klient“). Každý student do IS odevzdá dva soubory (každý soubor bude obsahovat jeden rozhovor) a pojmenuje je UČO_A (pro první rozhovor) a UČO_B (pro druhý rozhovor).
Termín pro odevzdání: 16. 5. 2021
2. Zpětná vazba k chatovému hovoru
Každý student si přečte 2 přidělené závěrečné práce – chatové rozhovory svých spolužáků a do komentářů v textu jim předá zpětnou vazbu. Zpětná vazba je založena na nápadech a připomínkách k rozhovoru. Je vhodné zdůraznit silné stránky hovoru a nabídnout potenciálně jiné směřování hovoru (tj. Na co byste se Vy jakožto intervent v rámci daného hovoru zaměřovali? Co Vám na hovoru přijde dobré? Kde vidíte potenciálně riziková místa? Kde nemuselo dojít k vzájemnému pochopení?). Studentská zpětná vazba bude kontrolována vyučující. Neodevzdání zpětné vazby svým kolegům je považováno za nesplnění požadavků pro úspěšné ukončení předmětu. Nezapomeňte, že vaše připomínky jsou určené vašim kolegům s cílem jim pomoci v seberozvoji.
Termín pro odevzdání: 30. 5. 2021
3. Sebereflexe
Student vyhotoví sebereflexi dle šablony uložené v IS. V rámci sebereflexe se zaměří a zhodnotí své silné i slabé stránky při práci s emocemi, „typy“ klientů a hovorů, vedením rozhovoru, mapováním zakázky a ukončováním rozhovoru. Student vyhotoví sebereflexi do termínu kolokvia. Sebereflexi odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Sebereflexi v tištěné nebo elektronické podobně si studenti donesou s sebou na termín kolokvia.
Termín pro odevzdání: den konání kolokvia
Literatura
Hájek,
K. (2016). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Cavaiola,
A. A. & Colford, J. E. (2017). Crisis intervention: A practical guide. SAGE
Publication
Ellis, A. (2010).
Trénink emocí. Praha: Portál.
Frankl., V. E. (1994). Vůle ke
smyslu. Cesta: Brno.
James,
R. K. & Gililand, B. E. (2016). Crisis intervention strategies. Cengage
Learning: Stamford.
Greenstone,
J. L. & Leviton, S. C. (2002). Elements of crisis intervention: crises and
how to respond to them. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.
Kanel,
K. (2015). Guide to crisis intervention. Cengage Learning: Stamford.
Kast, V. (2010).
Krize a tvořivý přístup. Praha: Portál.
Kast, V. (2010).
Hněv a jeho smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2012).
Úzkost a její smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2015). Truchlení.
Praha: Portál.
Kast, V. (2016).
Závist, žárlivost a jejich smysl. Praha: Portál.
Lester,
D. & Rogers, J. R. (2012). Crisis intervention and counseling by telephone
and the internet. Charles C Thomas Publisher: Springfield.
Špatenková,
N. (2004) Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada
Vodáčková,
D. (2002). Krizová intervence. Portál: Praha
Yager, K. (2015). Crisis intervention handbook: assessment, treatment, and research. Oxford University Press: Oxford.