Základy krizové intervence a práce s emocemi
Mgr. Martina Klocková, Ph.D.
Základy krizové intervence a práce s emocemi

Výuka probíhá online https://us02web.zoom.us/j/82816072902?pwd=R3ZiSmRVZ01iMlFTbTBhMU56bTRIUT09

Výuka probíhá blokově formou přednášek, skupinových diskusí a praktických cvičení ve skupinách zaměřených na získání kompetencí a procvičení podávání zpětné vazby.


Tematické okruhy

1. blok: Co je to krize? Základní principy práce s krizí (navázání kontaktu, mapování zakázky, práce na zakázce, ukončení rozhovoru). Techniky vedení rozhovoru s klientem (aktivní naslouchání, vedení, reflexe).

2. blok: Práce s emocemi v krizové intervenci (hněv, úzkost, smutek, pláč, strach, stud). Vybraná problematika v krizové intervenci (práce s tichem, práce se suicidálním klientem, problematika domácího násilí a problematika závislostí).

3. blok: Specifika krizové intervence u dětí a dospívajících a u seniorů. Specifika telefonické krizové intervence, přes internet a tváří v tvář. Etika v krizové intervenci. Duševní hygiena v krizové intervenci.


Požadavky na ukončení předmětu

Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba 80% účasti na seminářích. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat do Odevzdávárny záznam o vedení 2 x 60 minut dlouhých chatových rozhovorů (dále viz Závěrečná práce), následné předání zpětné vazby na 2 jiné rozhovory a vyhotovení sebereflexe.


1. Závěrečná práce

V rámci závěrečné práce má za úkol každý student provést dva cvičné chatové rozhovory se svými kolegy/němi z kurzu. Každý rozhovor musí trvat alespoň 60 min. Během rozhovoru si student vyzkouší navázání kontaktu s klientem, mapování jeho zakázky, práce na zakázce a ukončení rozhovoru. Nedoporučuje se, aby rozhovor byl delší, je vhodné si vyzkoušet dodržování časového limitu. K chatovému rozhovoru lze využít jakékoli médium (vhodný může být např.: Skype). Celý záznam rozhovoru od začátku včetně času započetí rozhovoru do ukončení rozhovoru student odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Je důležité, aby studenti dbali na anonymitu, a tak je třeba vymazat všechny potenciální identifikační údaje svých „klientů“ (tj. minimálně přezdívku použitou v chatu, lze nahradit jednoduše slovem „klient“). Každý student do IS odevzdá dva soubory (každý soubor bude obsahovat jeden rozhovor) a pojmenuje je UČO_A (pro první rozhovor) a UČO_B (pro druhý rozhovor).

Termín pro odevzdání: 16. 5. 2021


2. Zpětná vazba k chatovému hovoru

Každý student si přečte 2 přidělené závěrečné práce – chatové rozhovory svých spolužáků a do komentářů v textu jim předá zpětnou vazbu. Zpětná vazba je založena na nápadech a připomínkách k rozhovoru. Je vhodné zdůraznit silné stránky hovoru a nabídnout potenciálně jiné směřování hovoru (tj. Na co byste se Vy jakožto intervent v rámci daného hovoru zaměřovali? Co Vám na hovoru přijde dobré? Kde vidíte potenciálně riziková místa? Kde nemuselo dojít k vzájemnému pochopení?). Studentská zpětná vazba bude kontrolována vyučující. Neodevzdání zpětné vazby svým kolegům je považováno za nesplnění požadavků pro úspěšné ukončení předmětu. Nezapomeňte, že vaše připomínky jsou určené vašim kolegům s cílem jim pomoci v seberozvoji.

Termín pro odevzdání: 30. 5. 2021


3. Sebereflexe

Student vyhotoví sebereflexi dle šablony uložené v IS. V rámci sebereflexe se zaměří a zhodnotí své silné i slabé stránky při práci s emocemi, „typy“ klientů a hovorů, vedením rozhovoru, mapováním zakázky a ukončováním rozhovoru. Student vyhotoví sebereflexi do termínu kolokvia. Sebereflexi odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Sebereflexi v tištěné nebo elektronické podobně si studenti donesou s sebou na termín kolokvia.

Termín pro odevzdání: den konání kolokvia


Literatura

Základní literatura:

Hájek, K. (2016). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.

 Rozšiřující a doporučená literatura:

Cavaiola, A. A. & Colford, J. E. (2017). Crisis intervention: A practical guide. SAGE Publication

Ellis, A. (2010). Trénink emocí. Praha: Portál.

Frankl., V. E. (1994). Vůle ke smyslu. Cesta: Brno.

James, R. K. & Gililand, B. E. (2016). Crisis intervention strategies. Cengage Learning: Stamford.

Greenstone, J. L. & Leviton, S. C. (2002). Elements of crisis intervention: crises and how to respond to them. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.

Kanel, K. (2015). Guide to crisis intervention. Cengage Learning: Stamford.

Kast, V. (2010). Krize a tvořivý přístup. Praha: Portál.

Kast, V. (2010). Hněv a jeho smysl. Praha: Portál.

Kast, V. (2012). Úzkost a její smysl. Praha: Portál.

Kast, V. (2015). Truchlení. Praha: Portál.

Kast, V. (2016). Závist, žárlivost a jejich smysl. Praha: Portál.

Lester, D. & Rogers, J. R. (2012). Crisis intervention and counseling by telephone and the internet. Charles C Thomas Publisher: Springfield.

Špatenková, N. (2004) Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada

Vodáčková, D. (2002). Krizová intervence. Portál: Praha

Yager, K. (2015). Crisis intervention handbook: assessment, treatment, and research. Oxford University Press: Oxford.

Previous
Next