doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie I
Info
Term
Spring 2024

Vítejte ve Vývojové psychologii I.

Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde

Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.

Konzultace

Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z vyučujících. 
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů): 

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny atd. 
  • hodnocení již opravených seminárních prací – dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá 3 bodům. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
  • konzultační hodiny doc. Lacinová – pondělí 13.00 - 14.00 (v případě nutnosti zde: https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za absolvování 2 průběžných písemných testů ze 3, odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže).

Průběžné testy, závěrečný písemný test

Průběžné testy se budou konat na začátku přednášek P4, P7 a P11 (cca 10 minut na vypracování). Budou se (podobně jako závěrečný test) skládat z uzavřených a otevřených otázek. Závěrečný test trvá 60 minut. Bližší informace k obsahu průběžných testů najdete v harmonogramu u příslušné přednášky.

Seminární práce

Seminární práci budete zpracovávat ve čtyřčlenných týmech (přihlášení do týmů proveďte do 29. 2. 2024 zde). Podíl členů týmu na práci a rozdělení úkolů je na zodpovědnosti týmu. Na zúžení a specifikaci tématu práce se podílí všichni členové týmu, rozdělení dalších prací již je na každém týmu – za seznam literatury doplňte volný text, ve kterém popíšete, kdo co dělal (tato pasáž se nepočítá do celkového rozsahu práce). Bodové hodnocení dostávají všichni členové týmu stejné.

Téma seminární práce

Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci (v rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň přednášky P1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.

Příklad

  • Téma: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci
  • Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.

Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji

Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a přednáška P1.

Předpokládá se, že studenti vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie není považován případ, kdy se studenti v seminární práci odkazují pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).

Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno.

Studenti se mohou v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.

Dodržujte citační standardy APA

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf

Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce, seznam literatury, popis rozdělení práce týmu.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz P1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak na seminární práci

Termín odevzdání je 26. 4. 2024

Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková; Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz P1).

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi.  

Hodnocení

 

maximum bodů

minimum bodů

Seminární práce

kritéria pro hodnocení:

  • odborné zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 5 b.
  • struktura, forma (citace) 2 b.
  • literatura (výběr relevantní odborné literatury) 3 b.

10

není stanoveno

15 (po 5 bodech každý)není stanoveno

závěrečný písemný test

40

23

Celkové hodnocení

65 – 60

A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030

59 - 54

B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony

53 - 48 

C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030

47 - 42 

D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat

41 - 36 

E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit

35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test; absence víc než na jednom průběžném testu)

F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030

 Časové rozvržení kurzu

Přednášky se konají v pondělí 16:00 – 17:40 (P51)

 Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 29. 2. 2024. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS

 

Chapter contains:
3
PDF
5
Web
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
2
Web
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
3
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
2
PDF
3
Web
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.
Previous