Rozvrh a důležité organizační informace
Pro kurz je formálně vyčleněna učebna U43, část výuky ovšem proběhne formou exkurzí přímo na pracovištích (všechna v Brně) zabývajících se prací s dětmi se specifickými problémy - konkrétně viz Harmonogram.
Vzhledem k časovým možnostem externích vyučujících se může pořadí jednotlivých témat v průběhu semestru měnit - v takovém případě bude změna barevně zvýrazněna v interaktivní osnově a studenti o ní budou informováni hromadným e-mailem. Dále upozorňujeme, že z organizačních důvodů nemusí být vždy možné dodržet stanovené hodiny podle standardního rozvrhu. Pokud se cvičení uskuteční v jiném čase, bude tato skutečnost v harmonogramu zvýrazněna červeně a účast na tomto cvičení se započte všem studentům v kurzu automaticky (toto automatické započtení se nevztahuje na případy, kdy je výuka v rámci plánovaného čtvrtečního dopoledne pouze mírně posunutá, zkrácená apod.; jde pouze o situace, kdy by exkurze musela proběhnout odpoledne či jiný den v týdnu).
Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (garantka předmětu)
- Mgr. Dana Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
- Mgr. Kateřina Kučerová
- Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D
- Mgr. Milada Rejdová
- Mgr. Daniel Žahour
Harmonogram
25.9.2025 | Sluchové postižení (Kaválková, Malachová; blok proběhne na FSS, začátek je mírně posunut na 8:15). |
9.10.2025 | Tělesné postižení (Dvořáčková; blok proběhne na FSS v normálním čase podle rozvrhu). |
23.10.2025 | Mentální postižení (Kučerová; blok proběhne v SPC při ZŠ Sekaninova, Husovická 14, Brno). |
6.11.2025 | Zrakové postižení (Žahour; blok proběhne v ZŠ a SPC Kamenomlýnská 2, Brno, ve změněném čase - a to konkrétně od 14:00 odpoledne). |
20.11.2025 | Poruchy řeči (Rejdová; výuka proběhne v SPC při ZŠ a MŠ logopedické, Veslařská 234, Brno). |
4.12.2025 | Downův syndrom (Pivodová; výuka proběhne na FSS v normálním čase podle rozvrhu). |
Literatura
- Vítková, M. (2004). Integrativní speciální pedagogika.
Další literatura bude upřesněna v průběhu kurzu v návaznosti na praktické prezentace.
Podmínky ukončení kurzu
a) účast na setkáních. Povolená je absence na setkáních uskutečněných mimo stanovený rozvrh, případně na jednom setkání podle standardního rozvrhu.
b) písemná zkouška, jejímž cílem bude ověřit znalosti studentů u jednotlivých typů postižení. Důraz bude kladen na specifika projevů jednotlivých typů postižení, možnosti diagnostiky, podpůrná opatření a prognózu v kontextu závažnosti poruch, na práci s rodiči a učiteli těchto žáků, a na další praktické aspekty.