Obecná didaktika
Mgr. Monika Čechová, Ph.D.
Obecná didaktika
Info
Term
Spring 2010
Anotace
Obecná didaktika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe.
Osnova
  • 1. Interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce 2. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků, formování celé jejich osobnosti. 3. Diferenciace a individualizace práce se žáky 4. Inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky 5. Alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. 6. Základní didaktické situace, vzájemné souvislosti a zvlání elementárních didaktických dovedností. 7. Tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
Literatura
  • Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Edited by Hana Filová - Josef Maňák - Jiří Strach - Oldřich Šimoník - Ja. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 95 s. ISBN 80-210-1308-7. info
  • Praktikum didaktických dovedností. Edited by Vlastimil Švec - Hana Filová - Oldřich Šimoník. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2003. 90 s. ISBN 80-210-2698-7. info
  • Praktikum didaktických dovedností. Edited by Vlastimil Švec - Hana Filová - Oldřich Šimoník. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1996. 90 s. ISBN 80-210-1365-6. info
  • Školní didaktika. Edited by Zdeněk Kalhous - Otto Obst. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • Nárys didaktiky. Edited by Josef Maňák. 3. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2003. 104 s. ISBN 80-210-3123-9. info
Typ výuky a zkoušky
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce 1.Výchova, vzdělávání, vyučování, pedagogika, didaktika, školní didaktika, vzdělávání - charakteristika, formy vzdělávání, vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání, stupně (ISO). Vyučování (výuka) - charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 2.Cíle vyučování, obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Národní kurikulum. Standard základního vzdělávání. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. 3.Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení., dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 4.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, charakteristika, stupně, typy. 5.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 6.Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace .Otázka – její funkce vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 7.Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. Metody slovní. Metody názorné a pracovní. Aktivizující metody výuky. 8.Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 9.Organizace vyučování. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 10.Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 11.Příprava učitele na vyučování. 12.Klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Previous
Next