Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
Spring 2022

Úvodní seminář

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích.

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Jazyk přípravy: český

Samotný výstup

  • By měl být v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie


Rozpis témat pro JS 2022

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum

Struktura atomu. Protonové a nukleonové číslo. Nuklidy a isotopy.

Kateřina Kocábková
Valerie Richterová
2. 3. 2022

Periodická soustava prvků a periodický zákon. Klasifikace prvků. Zákonitosti a vztahy mezi periodickou soustavou prvků a elektronovým obalem atomu. Vztahy mezi prvky ve skupinách.

Tereza Svěchotová
Veronika Kyasová
2. 3. 2022

Oxidační číslo v anorganických sloučeninách a jeho výpočet ze strukturního vzorce.

Jakub Krnáč
Valerie Richterová
9. 3. 2022

Vyčíslování redoxních rovnic.

Monika Šteigerlová
Veronika Kyasová
9. 3. 2022

Hmotnostní obsah prvků ve sloučenině a stechiometrický vzorec z hmotnostního zlomku prvku ve sloučenině.

Lenka Popelová
Eva Dobrovolná
16. 3. 2022

Ředění roztoků a změna hmotnostního zlomku. Ukázky použití směšovací rovnice a křížového pravidla.

Kateřina Buchlovská
Valerie Richterová
16. 3. 2022

Rychlost chemické reakce a její definice. Rychlostní rovnice. Základní faktory ovlivňující rychlost chemické reakce (koncentrace látek a teplota).

Tereza Svěchotová
Dagmar Šašinková
23. 3. 2022

Reakční teplo a standardní reakční teplo a klasifikace chemických dějů podle tepelné bilance (exotermické a endotermické reakce). Termochemické zákony.

Kateřina Buchlovská
Valerie Richterová
23. 3. 2022

Termochemické výpočty. Výpočet reakčního tepla pomocí I. a II. termochemického zákona (s využitím standardních slučovacích tepel a standardních spalných tepel).

Jakub Fedra
Eva Dobrovolná
30. 3. 2022

Součin rozpustnosti. Výpočet rozpustnosti málo rozpustných látek.

Martin Uchnár
Dagmar Šašinková
30. 3. 2022

Vzácné plyny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.

Lenka Popelová
Veronka Kyasová
6. 4. 2022

Kyslík, jeho vlastnosti, výskyt, výroba, charakteristika reaktivity. Alotropy kyslíku.

Kateřina Horáková
Valerie Richterová
6. 4. 2022

Prvky druhé skupiny. Souvislost jejich vlastností a reaktivity s krystalovou strukturou a počtem valenčních elektronů. Výskyt a výroba.

Kateřina Horáková
Valerie Richterová
13. 4. 2022
Uhlík, výskyt, vlastnosti, charakteristika reaktivity. Alotropy uhlíku. Použití čistého uhlíku.
Michaela Rónaiová
Veronika Kyasová
13. 4. 2022
Oxidy uhlíku, oxokyseliny uhlíku a jejich soli. Využití a zpracování vápence a vápna (tuhnutí malty).
Martin Uchnár
Dagmar Šašinková
20. 4. 2022
Křemík, jeho výskyt, výroba a použití. Struktura oxidu křemičitého, jeho krystalové modifikace, vlastnosti a reakce, srovnání s oxidem uhličitým. Použití křemičitanů. Sklo a jeho složení.
Kateřina Kocábková
Veronika Kyasová
20. 4. 2022
Obecná charakteristika přechodných kovů. Výskyt (významné rudy) a metody výroby kovů.
Veronika Štětkářová
Valerie Richterová
27. 4. 2022
Karbonylové sloučeniny, struktura, příprava, charakteristika vlastností a úvod do základní reaktivity (bez mechanismu nukleofilní adice).
Jakub Krnáč
27. 4. 2022
Estery, názvosloví, příprava, struktura, vlastnosti, použití.
Monika Šteigerlová
4. 5. 2022
Aminokyseliny (struktura, acidobazické vlastnosti, chiralita alfa-aminokyselin) a vznik peptidové vazby. Jakub Fedra
Valerie Richterová
4. 5. 2022
11. 5. 2022
Veronika Štětkářová
Valerie Richterová
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/2/2022 to 20/2/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/2/2022 to 6/3/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/3/2022 to 13/3/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/3/2022 to 20/3/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/3/2022 to 27/3/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/3/2022 to 3/4/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/4/2022 to 10/4/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/4/2022 to 17/4/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/4/2022 to 24/4/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/4/2022 to 1/5/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/5/2022 to 8/5/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/5/2022 to 15/5/2022.
Teacher recommends to study from 9/5/2022 to 15/5/2022.
Teacher recommends to study from 16/5/2022 to 22/5/2022.
Previous