-
Introductory information
-
Study now1. Aritmetické operace
-
Study nowTýden 2
-
Study nowTýden 3
-
Study nowTýden 4
-
Study nowTýden 5
-
Study nowTýden 6
-
Study nowTýden 7
-
Study nowTýden 8
-
Study nowTýden 9
-
Intro
Jazyk R
Úvod
R je programovací jazyk a prostředí pro statistické výpočty a vizualizaci. Jazyk R poskytuje širokou škálu statistických a grafických technik (lineární a nelineární modelování, klasické statistické testy, analýzu časových řad a mnoho dalšího) a umožňuje snadné použití obsáhlých veřejně dostupných rozšíření. Jednou z jeho nejsilnějších stránek je možnost vytvářet grafy na úrovni vědeckých publikací a je čistě na uživateli, jakou úroveň detailů chce ve svém grafu uvést. Narozdíl od širokého spektra různých statistických nástrojů je jazyk R zdarma, což z něj činí jeden z nejpoužívanějších nástrojů pro datovou analýzu.
R má zároveň velmi obsáhlou komunitu, právě díky své velké popularitě. Tato komunita se podílí na vývoji doplňků a rozšíření (knihoven) pro jazyk R. Pokud narazíte ve své práci na problém, je vysoká šance, že jej již někdo vyřešil. V případě, že nenajdete problém, jehož řešení byste mohli aplikovat, komunita je plná ochotných odborníků, kteří se rádi podělí o své znalosti a s problémem pomohou. Většina materiálů a internetových fór je však v angličtině. Doporučuji si proto tedy zvykat používat při programování angličtinu jak pro hledání problémů, tak i pro psaní a komentování svého kódu.
Jazyk R budete ve většině případů používat k psaní scriptů - souborů obsahujících instrukce. Při spuštění scriptu se postupuje řádek po řádku a počítač vykonává jednotlivé instrukce, dokud nenarazí na konec scriptu, na chybu, není přerušen uživatelem a nebo, v horších případech, nevstoupí do nekonečné smyčky. Je možné používat i interkativní konzoli kde instrukce zadáváte jednotlivě. Konzole je použitelná k provádění datové analýzy, ale velice rychle se stává nečitelnou a v případě chyby se mnohem hůře opravuje. Proto doporučuji konzoli používat pouze pro kontrolu či testování příkazů (instrukcí), které následně budete psát do scriptu. Okno jazyka R, které budete v tomto kurzu používat bude sloužit jako váš script. Všechny instrukce, které napíšete, se vykonají až po kliknutí na tlačítko “Run”.
Poznámky ke kurzu
Tento krátký kurz je vzhledem ke své online povaze omezen tím, že pokročilejší témata nebudou vhodně ilustrovatelná. Jeho cílem však je poskytnout základní znalosti, jak se jazyk R chová, aby následný přechod do “plné” verze byl co nejsnazší.
Kurz je rozdělen na následující kapitoly a je na uživateli jaké tempo zvolí:
- Aritmetické operace
- Proměnné
- Práce s vektory a datové typy (faktory, řetězce, čísla)
- Početní operace s vektory
- Chybějící hodnoty
- Matice a datové tabulky
- Cykly (lapply, tapply)
- Funkce jako objekt
- Funkce: podmínky IF a cykly FOR
- Kam dál? Instalace R, načítání dat, odkazy…
Autoři kurzu
doc. Mgr. Maria Králová, PhD
Bc. Jan Melichařík
Lukáš Beneš
-
Introductory information
-
Study now1. Aritmetické operace
-
Study nowTýden 2
-
Study nowTýden 3
-
Study nowTýden 4
-
Study nowTýden 5
-
Study nowTýden 6
-
Study nowTýden 7
-
Study nowTýden 8
-
Study nowTýden 9
-
Operations
What’s New Effective and Focused Learning
We have redesigned the display of interactive syllabi to support effective and focused student learning (the so-called “Learning First” approach). Everything that is not beneficial for studying within the interactive syllabus is minimized or removed.What’s New Effective and Focused Learning
The most visible change is the simplification of the interface. The main system menu is now accessible via a dropdown in the top bar—located in the same place as on mobile devices.What’s New Version History
Every change made in the interactive syllabus is now automatically saved as a version. You can return to any previous version of the content at any time and restore it. This means you no longer have to worry about accidentally overwriting or losing important data.Study progress
The “Study progress” indicator shows students how far they have progressed in reading and completing the interactive syllabus. It takes into account viewed chapters, played videos, opened linked files, etc. Students can also easily identify skipped materials and return to them later.Read rate
Teachers can view their students’ study progress indicator through the “Read rate” feature. This allows them to see how students are progressing in their studies. Teachers can easily identify students who have not yet opened the interactive syllabus and provide them with support.Copying Content Between Interactive Syllabi
Copying Content Between Interactive Syllabi Chapters can now be copied easily from one interactive syllabus to another using the “Copy Chapters” function. This is especially useful for instructors whose courses overlap in content.Validation
Validation checks whether the interactive syllabus is set up correctly. For example, it verifies that linked study materials are truly accessible to students and that any linked discussion exists. Validation is recalculated automatically every night.Header
The interactive syllabus header image can now be repeated at the start of every chapter. Simply select “Zobrazovat úvodní obrázek ve všech kapitolách” when setting up the header image.Display Switching
For users who dislike changes, we have temporarily kept the option to switch the interactive syllabus display back to the previous version. The IS will remember this preference and display interactive syllabi in the chosen view for that user.