Reflektivní deník praxe
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Reflektivní deník praxe
Info
Term
spring 2021

Milí studenti,

níže uvedená charakteristika a "návod k vytváření" reflektivního deníku praxe by vám měl posloužit ve smyslu správného uchopení jeho účelu a uvědomění si důležitosti a užitečnosti tohoto nástroje. Pečlivě si tedy přečtěte následující řádky a v kontextu aktuální situace (text byl vytvořen pro běžný průběh praxe) zkuste jejich podstatu aplikovat při vytváření vašeho reflektivního deníku praxe v rámci absolvování nastávající Pedagogické praxe 1. Prosím, respektujte přitom pokyny vyplývající z Interaktivní osnovy týkající se výstupů a požadavků.

Pevně věříme, že Pedagogická praxe 2 již bude probíhat standardním prezenčním způsobem v interakci se žáky na spolupracujících středních školách.


"Reflektivní deník praxe je pomůcka pro Vaše hlubší sebeuvědomění (introspekci), jako osoby vykonávající praxi. Metodou sebepozorování a kladení otázek sám(a) sobě, můžete dosáhnout přesnějšího pochopení toho, do jaké míry se Vám dařilo naplňovat cíle praxe a jaké jsou příčiny Vaše úspěchu či neúspěchu. Obojí je důležité pro další seberozvoj a odemknutí Vašeho osobního potenciálu. 

Reflektivní deník není chronologickým popisem vzniklých událostí. Můžete však použít narativní metodu, tedy vyprávění příběhu o Vaší praxi. Popište např. jak jste se na praxi připravoval(a), jak jste se cítil(a) v okamžiku, když jste poprvé předstoupil(a) před žáky, zaznamenejte klíčové okamžiky, kdy jste si uvědomil(a) něco důležitého a jak jste vnímal(a) průběh praxe po jejím dokončení. Reflektivní deník umožňuje utříbení Vašich pocitů, poznatků a reakcí z praxe a měl by vyústit v závěrečné zhodnocení (výsledek, poučení, úkoly a nápady pro příště, otázky, dilemata, …). 

V reflektivním deníků je prostor pro rozvahu nad následujícími oblastmi a tématy: 

Pedagogický postup 

  • popis a hodnocení pedagogického postupu, který jste v konkrétní hodině použili, 
  • popis pedagogické situace (problému) a její analýza (Vaše subjektivní hodnocení, případně hodnocení s odstupem času), 
  • možnost navržení změny svého pedagogického postupu v reakci na popisovanou situaci (problém). 


Didaktický postup 

  • vhodnost volby organizační formy hodiny (individuální, skupinová, hromadná, kooperativní, týmová), 
  • vhodnost volby výukové metody (slovní, názorně demonstrační, praktické, didaktické hry, situační aj.),
  • didaktická řada nácviku pohybových dovedností (znalost a sebejistota postupu, individuální přístup ke studentům/žákům), 
  • • záchrana a dopomoc, bezpečnost, 
  • • propracování se k pedagogickým (psychologickým) poznatkům, 
  • jak se Vám dařilo předávat žákům znalosti a hodnoty za úrovní fyzického učiva tělesné výchovy (vnímání estetiky pohybu, vztah k pohybu, vůle, odolnost, spolupráce s ostatními, význam pohybu pro sebe a společnost), 
  • vhodnost volby výukové metody mezioborových přesahů (Příklad pro ZŠ: Dedukce: 1. premisa: všichni lidé musí jíst – 2. premisa: člověk, který vydal více energie pohybem ji musí o to více doplnit – závěr: po hodině tělocviku budu mít větší hlad a žízeň než po hodině výtvarné výchovy; Indukce: 1. premisa: když běžím „buší“ mi srdce silněji než když jdu, 2. premisa: když srdce pracuje rychleji, rozvádí v těle větší množství krve, 3. premisa: více proudící krve v těle, rozvádí více kyslíku ke svalům; závěr: při sportování potřebují svaly více kyslíku a proto mi buší srdce silněji. 


Individuální přístup 

  • analýza případů žáků (méně tělesně zdatných, problémových, jednotlivých skupin apod.), 
  • jak se mi dařilo změnit plánovanou didaktickou řadu u žáků, kterým učivo vůbec nešlo (regrese), 
  • jak se mi dařilo doplnit didaktickou řadu u žáků, kteří vykonávali učivo nadprůměrně (progrese). 


Váš vztah se studenty/žáky 

  • Dokázal(a) jste se žáky navázat vhodný kontakt? (Rozdat zadání a úkoly, ale nebýt příliš přísný(á), udělat legraci a společně se zasmát, docílit společného úspěchu v hodině aj.) 
  • Jak na Vás žáci a žákyně reagovali? (Cítili z Vás autoritu? Báli se Vás? Smáli se Vám?) 


Klima třídy školy 

  • • Zdraví děti učitele a naopak? 
  • • Jaká je atmosféra ve třídách a na chodbách (mezi dětmi, mezi učiteli) 
  • • Jak jste se cítil(a) mezi ostatními pedagogy? 
  • • Jak se Vám dařilo komunikovat s provázejícím učitelem? 


Vaše osobní pocity a prožitek 

  • • sdělení svých pocitů, prožitků, 
  • • vzniknul Vám nějaký rozpor mezi naučenou teorií a vlastní zkušeností z praxe, 
  • • vznikly Vám po realizaci praxe nějaké otázky nebo dilemata (např. to „Shakespearovské“ a nejzásadnější „Učit, či neučit?“), 
  • • jak jste se cítil(a) při výuce (sebejistě, nezkušeně, nekomfortně, příjemně), 
  • • nad čím jste po výuce nejdéle přemýšlel(a) - (co se Vám nepodařilo, jestli jste dodržel(a) všechny formální pokyny, jestli žáky hodina bavila a rozvíjela je, jestli nestalo něco negativního?), 
  • • jakákoliv další, pro Vás podstatná, sdělení a uvědomění, 


Učitelský reflektivní deník pište v průběhu všech odborných praxí – Pedagogická praxe 1, Pedagogická praxe 2 a u jednooborového studia navíc Pedagogická praxe 3. 

Číslo deníku vyplňujte chronologicky a v jednotné formě, pomůže Vám to v rychlé orientaci a řazení. 

Previous
Next