Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
Info
Term
Spring 2012

VPL151  vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
 

Vyučující: PhDr. Markéta Horáková, PhD.; Mgr. Eva Krč-Jediná

Způsob zakončení: zkouška

Období: jaro 2012

Anotace

Cílem kurzu je představit studentům základní principy, cíle, funkce a nástroje vzdělávací politiky v ČR i v zahraničí se zvláštním důrazem na roli vzdělávání, vzdělání a kvalifikace v současné „znalostní“ společnosti. Studenti jsou vedeni k pochopení klíčových vazeb mezi vzdělávací politikou a dalšími sociálními politikami (zdůrazněna je zejména vazba na politiku pracovního trhu – lidský kapitál, zaměstnatelnost, celoživotní učení), k porozumění procesu tvorby vzdělávacích (případně výcvikových) programů a ke schopnosti vyhodnotit jejich účinky pro různé aktéry a navrhnout vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání. Na rozdíl od jiných kursů podobného zaměření tento jasně upozorňuje na hlavní rizika a neefektivity, ke kterým přispívá nedostatečná reflexe potřeb pracovního trhu politikou vzdělávání (nevyhovující zaměření vzdělávacího systému, nevyužité lidské zdroje, důsledky pro veřejné rozpočty).

V kurzu se profilují tři klíčové oblasti/bloky výuky:

  1. Vzdělávací politika jako součást sociální (veřejné) politiky a její základní východiska.
  2. Primární vzdělávání a profesní příprava jako „vstupenka“ na trh práce a do společnosti.
  3. Další (celoživotní) vzdělávání jako prostředek rozvoje adaptability pracovníků, flexibility trhu práce a aplikace, reprodukce a rozšiřování obecné úrovně vědění.

 

Požadavky k absolvování a ukončení kurzu

Studenti se připravují podle sylabů, ve kterých najdou probíraná témata, odkazy na literaturu i podmínky ukončení předmětu. V rámci společných setkání (která budou mít vždy zčásti charakter seminářů) se předpokládá diskuse studentů nad aktuálními tématy a otázkami vzdělávací politiky. Pro absolvování předmětu je nutné vypracovat průběžný test, jehož splnění minimálně ze 70% je předpokladem připuštění ke zkoušce. Dále je nutné odevzdat seminární práci, která má charakter analýzy vybraných aspektů vzdělávací politiky (podrobněji viz. dokument Zadání seminární práce). Seminární práce jsou připomínkovány – zpětnou vazbu studenti dostanou osobně i prostřednictvím tzv. poznámkových bloků v Informačním systému MU. Závěrečná zkouška má ústní charakter a je složena ze dvou částí: 1) obhajoba seminární práce (0-10 bodů), 2) zkouška ze znalostí předmětu v rozsahu probíraného učiva a doporučené literatury (0-20 bodů).  Ke zvládnutí zkoušky student potřebuje získat minimálně 60% celkového bodového hodnocení.

Výsledné bodové ohodnocení výkonu studenta u zkoušky je následující:

Bodové ohodnocení

známka

29 - 30

A

27 - 28

B

24 - 26

C

21 - 23

D

18 - 20

E

  0 - 17

F

 

Sylabus předmětu naleznete zde:

 

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2012/VPL151/op/Sylabus_VPL151_jaro2012_fin.doc
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2012/VPL151/op/VPL151_zadani_seminarni_prace.doc
Teacher recommends to study from 20/2/2012 to 26/2/2012.
Teacher recommends to study from 27/2/2012 to 4/3/2012.
Teacher recommends to study from 5/3/2012 to 11/3/2012.
Teacher recommends to study from 12/3/2012 to 18/3/2012.
Teacher recommends to study from 19/3/2012 to 25/3/2012.
Teacher recommends to study from 26/3/2012 to 1/4/2012.
Teacher recommends to study from 2/4/2012 to 8/4/2012.
Teacher recommends to study from 9/4/2012 to 15/4/2012.
Teacher recommends to study from 16/4/2012 to 22/4/2012.
Teacher recommends to study from 23/4/2012 to 29/4/2012.
Teacher recommends to study from 30/4/2012 to 6/5/2012.
Teacher recommends to study from 7/5/2012 to 13/5/2012.
Teacher recommends to study from 14/5/2012 to 20/5/2012.
Previous