VPL151 vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
Vyučující: PhDr. Markéta Horáková, PhD.; Mgr. Eva Krč-Jediná
Způsob zakončení: zkouška
Období: jaro 2012
Anotace
Cílem kurzu je představit studentům základní principy, cíle, funkce a nástroje vzdělávací politiky v ČR i v zahraničí se zvláštním důrazem na roli vzdělávání, vzdělání a kvalifikace v současné „znalostní“ společnosti. Studenti jsou vedeni k pochopení klíčových vazeb mezi vzdělávací politikou a dalšími sociálními politikami (zdůrazněna je zejména vazba na politiku pracovního trhu – lidský kapitál, zaměstnatelnost, celoživotní učení), k porozumění procesu tvorby vzdělávacích (případně výcvikových) programů a ke schopnosti vyhodnotit jejich účinky pro různé aktéry a navrhnout vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání. Na rozdíl od jiných kursů podobného zaměření tento jasně upozorňuje na hlavní rizika a neefektivity, ke kterým přispívá nedostatečná reflexe potřeb pracovního trhu politikou vzdělávání (nevyhovující zaměření vzdělávacího systému, nevyužité lidské zdroje, důsledky pro veřejné rozpočty).
V kurzu se profilují tři klíčové oblasti/bloky výuky:
- Vzdělávací politika jako součást sociální (veřejné) politiky a její základní východiska.
- Primární vzdělávání a profesní příprava jako „vstupenka“ na trh práce a do společnosti.
- Další (celoživotní) vzdělávání jako prostředek rozvoje adaptability pracovníků, flexibility trhu práce a aplikace, reprodukce a rozšiřování obecné úrovně vědění.
Požadavky k absolvování a ukončení kurzu
Studenti se připravují podle sylabů, ve kterých najdou probíraná témata, odkazy na literaturu i podmínky ukončení předmětu. V rámci společných setkání (která budou mít vždy zčásti charakter seminářů) se předpokládá diskuse studentů nad aktuálními tématy a otázkami vzdělávací politiky. Pro absolvování předmětu je nutné vypracovat průběžný test, jehož splnění minimálně ze 70% je předpokladem připuštění ke zkoušce. Dále je nutné odevzdat seminární práci, která má charakter analýzy vybraných aspektů vzdělávací politiky (podrobněji viz. dokument Zadání seminární práce). Seminární práce jsou připomínkovány – zpětnou vazbu studenti dostanou osobně i prostřednictvím tzv. poznámkových bloků v Informačním systému MU. Závěrečná zkouška má ústní charakter a je složena ze dvou částí: 1) obhajoba seminární práce (0-10 bodů), 2) zkouška ze znalostí předmětu v rozsahu probíraného učiva a doporučené literatury (0-20 bodů). Ke zvládnutí zkoušky student potřebuje získat minimálně 60% celkového bodového hodnocení.
Výsledné bodové ohodnocení výkonu studenta u zkoušky je následující:
Bodové ohodnocení |
známka |
29 - 30 |
A |
27 - 28 |
B |
24 - 26 |
C |
21 - 23 |
D |
18 - 20 |
E |
0 - 17 |
F |
Sylabus předmětu naleznete zde: