Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1
Úvodní setkání
Seznámení s cíli kurzu, jeho organizací a podmínkami absolvování.
Týden 2
Role vzdělávání v současné společnosti (Horáková)
Vysvětlení významu vzdělání a vzdělávání v současné společnosti (technologické, ekonomické, demografické a sociální akcenty). Koncept společnosti vědění jako předpoklad rozvoje a rozšiřování znalostí a dovedností (jeho klíčové předpoklady, současná kritika i snahy o reformulaci). Reálná cesta ke společnosti vědění – kde se nachází ČR? (realizace „společnosti vědění“ v ČR a dalších zemích v empirických datech).
Povinná četba
- Veselý, A. 2004. Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis, 2004, Vol. 40, No. 4, s. 433-446.
- Keller, J.; Tvrdý, L. 2008. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah, pojišťovna. Praha: SLON. ISBN 978-80-86429-78-6.
- Liesmann, K. P. 2008. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1677-5.
Rozšiřující četba
- Drucker, P. 1969. The Age of Diskontinuity: Guidelines to Our Changing Society. New York: Harper and Row.
- Stehr, N. 1994. Knowledge Societies. London: Sage. ISBN 0-8039-7891-X.
- Veselý, A.; Kalous, J.; Marková, J. 2004. Kultivace vědění v klíčový faktor produkce. Praha: UK FSV CESES.
- Towards Knowledge Societies. 2005. Paris: UNESCO Publishing.
Týden 3
Vzdělávací politika jako klíčová disciplína sociální politiky (Horáková)
Význam institucionálního zakotvení vzdělávacích politik v současných sociálních státech. Konceptualizace vzdělávací politiky. Obecné principy, funkce a cíle vzdělávací politiky, jejich podoba v programových, strategických i legislativních dokumentech ČR. UNESCO: Vzdělávání pro 21. století – čtyři pilíře učení, Učení pro všechny. Cíle a principy vzdělávacích politik zemí EU. Vazba vzdělávací politiky na další disciplíny a obory sociální, veřejné a hospodářské politiky.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 1-2, s. 7-32.
- Krebs, V. a kol. 2002. Sociální politika. Praha: ASPI. ISBN 80-86395-33-2. Kap. 18 Vzdělávací politika, s. 310-328
- Delors, J. Learning: the Treasure within. Report to UNESCO the International Commission on Education for the Twenty-first Century. 1997. Paris: UNESCO Publishing.
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015. 2011. Praha: MŠMT. Dostupné online na: http://www.msmt.cz/file/18688
Rozšiřující četba
- EC. 2011. Závěry Rady EU o úloze vzdělávání a odborné přípravy při provádění strategie Evropa 2020. Dostupné online na:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:070:0001:0003:CS:PDF
- Education at a Glance 2011: OECD indicators. 2012. OECD Publishing. ISBN 978-92-64-11705-1. Dostupné online na: http://www.oecd.org/dataoecd/61/2/48631582.pdf
- Towards an OECD Skills Strategy. OECD Skills Strategy. 2011. Dostupné online na: http://www.oecd.org/dataoecd/58/27/47769000.pdf
- Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. UNESCO. 2005. Dostupné online na http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
Týden 4
Nástroje a aktéři vzdělávací politiky (Horáková)
Seznámení s klíčovými nástroji vzdělávací politiky v obecné, národní i nadnárodní rovině (regulační, finanční a hmotné, informační, přesvědčovací a edukační nástroje, evaluace a monitoring ve vzdělávání, kurikulární politika). Institucionální nastavení vzdělávací politiky a posouzení činnosti hlavních aktérů vzdělávací politiky na úrovni ČR i EU.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 3 (s. 33-46), 8-10 (s. 107-142).
- Veselý, A. 2011. Konceptuální rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. ORBIS SCHOLAE, 2011, roč. 5, č. 1, s. 23-52. ISSN 1802-4637
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015. 2011. Praha: MŠMT. Dostupné online na: http://www.msmt.cz/file/18688
Rozšiřující četba
- Key Data on Education in Europe 2012. 2012. Brusel: EC, Eurydice, Eurostat. Dostupné online na: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134EN.pdf
- Brdek, M.; Vychová, H. Evropská vzdělávací politika. Praha: ASPI. ISBN: 80-86395-96-0. (vybrané země – vybrané kapitoly).
Týden 5
Aktuální otázky a trendy ve vzdělávací politice ČR (Krč-Jediná)
Vzdělávací politika ČR v kontextu evropského společenského vývoje. Terminologie: speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření (vysvětlení tzv. paradigmatického posunu). Struktura vzdělávacího systému ČR. Pedagogické a sociálně-politické paradigma ve vzdělávací politice. Globální kontext vzdělávací politiky ČR ve vztahu k inkluzi (tzv. Prohlášení ze Salamanky). Národní akční plán inkluzivního vzdělávaní (NAPIV).
Povinná četba
- Hájková, V.; Strnadová, I. 2010. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada. ISBN 9788024730707. Kap. 1 (s. 15-19), 2 (s. 41-57)
- Národní akční plán inkluzivního vzdělávání. 2010. Praha: MŠMT. Dostupné online na: http://www.msmt.cz/uploads/Skupina_6/NAPIV.doc.pdf
- Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. 2009. Výzkumná zpráva Sociologického ústavu AV ČR. Praha: AV ČR. Dostupné online na: www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/AV_evaluace_BK.pdf
Rozšiřující četba
- The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. UNESCO: 1994. Dostupné online na: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1260-7. Kap. 1-6, s. 5-94.
- Bílá kniha – národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT. Dostupné online na: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf
Týden 6
Specifika českého vzdělávacího systému. Problémy, rizika a výzvy v kontextu vzdělávací politiky (Krč-Jediná)
Charakteristiky českého vzdělávacího systému se zaměřením na primární a sekundární stupeň vzdělávání. Rizika spojená se současným nastavením vzdělávacího systému v ČR v kontextu vzdělávací politiky (také významné přesahy do dalších odvětví sociální politiky). Témata: selektivnost, reprodukce sociálních nerovností, kulturní kapitál (Bourdieu). Specifika vzdělávací soustavy ČR v empirických datech a v mezinárodním srovnání.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1260-7. Kap. 1-6, s. 5-94.
- Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. Kap. 2, s. 27-40
- Matějů, P.; Straková, J. (eds.). 2006. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. Kap. 1.1., s. 21-40, Kap. 1.4., s. 92-117, Kap. 2.1., s. 147-167
- Matějů, P.; Straková, J. et al. 2005. The role of the family and the schooll in the reproduction of educational inequalities in the post-Communist Czech Republic. British Journal of Sociology of Education, 2005, Vol. 26, No. 1, s. 17-40.
Rozšiřující četba
- Mareš, P. 2006. Sociální exkluze, sociální inkluze a sociální koheze: diskurs a realita. In Sirovátka, T. (ed.). 2006. Sociální vyloučení a sociální politika. Brno: Masarykova univerzita.
- Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice. Rada Evropy. 2007. Dostupné online na: http://spolecnedoskoly.cz/wpcontent/uploads/rozsudek-eslp-dhvscr1.pdf
Analýza politiky vzdělávání (Přehled) – ročník 2003. OECD. Dostupné online na: http://www.oecd.org/dataoecd/45/60/20946963.pdf
Týden 7
Průběžný test v rozsahu probraného učiva.
Týden 8
Terciární vzdělávání a vzdělávací politika v ČR a ve světě (Krč-Jediná)
Role terciárního vzdělávání ve znalostní společnosti. Současný vývoj politik zaměřených na podporu rozvoje terciárního vzdělávání: principy, cíle, trendy. Témata: kvalita, modernizace, internacionalizace terciárního vzdělávání. Seminář: Vysokoškolská reforma v ČR.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 7( s. 95-108), kap. 9 (s. 127-144).
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 8 Kvalita ve vysokoškolském vzdělávání (s. 103-116).
- Bílá kniha terciárního vzdělávání. 2008. Praha: MŠMT. Dostupné online na: www.msmt.cz/uploads/bila_kniha/BK_k_diskusi_tisk.pdf
- Pracovní návrh věcného záměru o vysokých školách. MŠMT. 2011. Dostupné online na: http://www.msmt.cz/uploads/Pracovni_navrh_vecneho_zameru_23_02_2011.pdf
Rozšiřující četba
- Mobilizace inteligenčního potenciálu Evropy: možnost pro univerzity plně přispět k lisabonské strategii. Komise evropských společenství 2005. Dostupné online na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0152:FIN:CS:PDF
- Závěry Rady ze dne 11. května 2010 o internacionalizaci vysokoškolského vzdělávání. Rada evropské unie 2010. Dostupné online na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:135:0012:0014:CS:PDF
- Zpráva o pokroku při zabezpečování kvality v oblasti vysokoškolského vzdělávání. Komise evropských společenství 2009. Dostupné online na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0487:FIN:CS:PDF
- Usnesení Rady o modernizaci univerzit v zájmu konkurenceschopnosti Evropy v globální znalostní ekonomice. Rada evropské unie 2007. Dostupné online na: http://register.consilium.europa.eu/pdf/cs/07/st16/st16096-re01.cs07.pdf
Další informace a dokumenty EU v oblasti terciárního vzdělávání. Dostupné online na: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc62_en.htm
Týden 9
Evropská vzdělávací politika (Krč-Jediná)
Vzdělávací strategie EU: priority, aktivity. Otevřená metoda koordinace jako základní technika realizace cílů evropské vzdělávací strategie. Úloha evropských/mezinárodních institucí a organizací ve vzdělávání. Evropský (mezinárodní) výzkum v oblasti vzdělávání jako základ politiky opírající se o data. (tzv. evidence-based policy). Strategie Evropa 2020 a strategický rámec pro evropskou spolupráci v oblasti vzdělávání a pracovní přípravy „ET 2020“
Povinná četba
- EC. 2011. Závěry Rady EU o úloze vzdělávání a odborné přípravy při provádění strategie Evropa 2020. Dostupné online na:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:070:0001:0003:CS:PDF
- Brdek, M.; Vychová, H. 2006. Evropská vzdělávací politika. Praha: ASPI. ISBN: 80-86395-96-0. Kap. 2-4 (s. 25-48) a vybrané kapitoly ke vzdělávacím systémům vybraných evropských zemí
- OMC EU: http://europa.eu/legislation_summaries/glossary/open_method_coordination_en.htm
- OMC EU Education: http://europa.eu/legislation_summaries/glossary/education_en.htm
Rozšiřující četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1260-7. Kap. 9-10, s. 127-160.
Týden 10
Princip celoživotního učení jako klíčový předpoklad společnosti vědění (Horáková)
Koncept celoživotního učení (versus „tradiční“ koncept celoživotního vzdělávání). Základní strategické a koncepční dokumenty v oblasti celoživotního učení (na úrovni ČR, EU a OECD). Základní funkce, principy a cíle celoživotního vzdělávání. Etapy celoživotního vzdělávání (počáteční, další vzdělávání). Současné trendy a vybrané problémy v oblasti realizace konceptu celoživotního vzdělávání.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 2-4 (s. 25-64).
- Strategie celoživotního učení. 2007. Praha: MŠMT. ISBN 978-80-254-2218-2. Dostupné online na: www.msmt.cz/uploads/Strategie_CZU_schvaleno_vladou.pdf
- Memorandum o celoživotním učení. 2000. Brusel: EC. Dostupné v českém překladu online na: http://old.nvf.cz/archiv/memorandum/obsah.htm
- Program celoživotního učení. 2006. Rozhodnutí Evropského parlamentu a rady č. 1720/2006/ES. Brusel. Dostupné online na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:327:0045:0068:CS:PDF
Rozšiřující četba
- Keller, J.; Tvrdý, L. 2008. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah, pojišťovna. Praha: SLON. ISBN 978-80-86429-78-6.
- Rabušicová, M.; Rabušic, L. 2008. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v ČR. Brno: MU. ISBN 978-80-210-4779-2.
Týden 11
Princip zaměstnatelnosti jako platforma propojení vzdělávací politiky s politikou trhu práce (Horáková)
Vysvětlení vazby mezi vzděláním, vzděláváním a trhem práce. Koncept zaměstnatelnosti a jeho dimenze (lidský kapitál, flexibilita, kariérová identita, kontextuální faktory). Další vzdělávání dospělých jako klíčová součást konceptu zaměstnatelnosti (principy, cíle a formy dalšího vzdělávání v české i evropské perspektivě). Další vzdělávání v kontextu vzdělávací politiky (další profesní vzdělávání), politiky trhu práce (rekvalifikace a pracovní výcvik) a strategie rozvoje lidských zdrojů (vzdělávání v organizacích). Současné trendy a vybrané problémy v oblasti realizace konceptu zaměstnatelnosti a dalšího vzdělávání dospělých.
Povinná četba
- Horáková, M. 2011. Pracovní vzdělávání a výcvik: podpora zaměstnatelnosti nebo iluze? Přínosy rekvalifikačních programů pro zaměstnatelnost účastníků (s přihlédnutím k postavení ohrožených skupin na trhu práce). Disertační práce. Brno: FSS MU. Kap. 2 (s. 9-41).
- Národní program rozvoje vzdělávání: Bílá kniha. 2001. Praha: UIV. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné online na: aplikace.msmt.cz/pdf/BilaKniha.pdf
- Vychová, H. 2008. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné online na: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf
Rozšiřující četba
- Akční plán vzdělávání dospělých. Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů. Brusel: EC. Dostupné online na: http://ec.europa.eu/education/policies/adult/com558_cs.pdf
- Adults in formal education: policie and practice in Europe. Brusel: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Eurydice. 2011. Dostupné online na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006D1720:CS:NOT
Týden 12
Analýza a evaluace vzdělávací politiky (Horáková)
Hodnocení vzdělávacích systémů obecně a ve vztahu k různým stupňům vzdělávání. Kvalita a dostupnost vzdělávání. Individuální a společenská návratnost investic do vzdělávání. Analýza a prognózování vzdělanostních potřeb jako předpoklad efektivní vzdělávací politiky.
Povinná četba
- Potůček, M. a kol. 2005. Veřejná politika. Praha: Slon. Kap. 11 Vzdělávací politika (s. 277-309).
- Horáková, M. 2010. Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 4, 6, od s. 2-10, 9 s. ISSN 1802-5854.
- Horáková, M. 2011. Empirické zhodnocení významu lidského kapitálu v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 5, 1, od s. 2-12, 11 s. ISSN 1802-5854
Rozšiřující četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Vybrané problémy vzdělávací politiky..Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 1 (s. 7-24), 7 (s. 93-101), kap. 9 (s. 117-130).