Bezpečná elektronická komunikace
- 1.Mohu používat soukromou e-mailovou adresu pro komunikaci s uživateli systému?
Každému uživateli systému IS MU je zřízena e-mailová adresa učo@mail.muni.cz a e-mailová schránka pro tuto adresu. Sledovat tuto poštu je povinné, e-mailem uživatelé dostávají např. důležité zprávy od vedení fakulty či školy.
IS MU umožňuje uživatelům nastavení přesměrování této schránky na jinou. Studentům je umožněno zvolit do přesměrování jakoukoliv e-mailovou adresu bez omezení (tj. i soukromou). Používání soukromých e-mailových adres ke komunikaci v rámci školy ale studentům nedoporučujeme.
Univerzitní e-mailová adresa je důležitou součástí studentské identity. Při komunikaci s vyučujícími, studijním oddělení, odborníky nebo institucemi působí univerzitní adresa důvěryhodně a profesionálně. Pomáhá zaměstnancům univerzity ověřit totožnost studenta a používání univerzitní e-mailové schránky je také součástí ochrany osobních údajů i studijních informací. Použitím soukromé adresy se o tuto součást identity na univerzitě student připravuje. Použitím přesměrování na soukromou e-mailovou schránku student riskuje, že mu některé důležité zprávy (např. o studiu, zápisu, termínech, výsledcích) mohou být blokovány nebo označeny jako spam.
Zaměstnanci školy s vyšší mírou oprávnění mají možnosti přesměrování výrazně omezené. Mohou jim být zasílány zprávy obsahující osobní údaje či jiné důvěrné informace a z těchto důvodů nemají v IS MU dovoleno přesměrování univerzitního e-mailu do služeb mimo správu MU. Omezení či zákaz přesměrování pracovních e-mailů na soukromé e-mailové schránky zásadně přispívá k lepší ochraně citlivých dat.
Technické nastavení přesměrování viz otázka „Chci číst poštu mimo IS MU“.
- 2.Je používání dvoufaktorového přihlašování do IS MU povinné?
Dvoufaktorové ověření (2FA) je bezpečnostní prvek, který uživatelé znají například z internetového bankovnictví – kromě hesla je při přihlášení vyžadováno potvrzení například přes mobilní aplikaci, čímž se výrazně snižuje riziko zneužití účtu.
Zaměstnancům školy s vyšší mírou oprávnění je doporučeno pro přístup do IS MU používat dvoufaktorové ověřování. Používání dvoufaktorového ověření u zaměstnanců, kteří pracují s citlivými či důležitými daty, je jedním z důležitých bezpečnostních prvků pro celou univerzitu.
Pro studenty není 2FA povinné, jen doporučené.
Dvoufaktorové ověřování chrání identitu uživatele a výrazně znesnadňuje zneužití účtů zaměstnanců při phishingu nebo kompromitaci. I když doje k úniku nebo odcizení hesla, bez druhého faktoru se útočník nedostane do systému. Použití 2FA výrazně snižuje riziko neoprávněného přístupu k citlivým údajům a systémům a je v souladu s požadavky kybernetického zákona a jeho prováděcí vyhlášky.
Možnost dvoufaktorového ověřování účtu si uživatelé mohou zapnout v aplikaci:
Informační systém Nastavení (ozubené kolečko vpravo dole v patičce stránky) Dvoufaktorové ověřování účtuKomplexní videonávod, popis jednotlivých možností i informace k instalaci doporučené aplikace Notifikace IS MU naleznou uživatelé v otázce Jak si nastavit dvoufaktorové ověřování účtu v IS MU?.
Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na fi
muni
cz