angličtinaPřihlášení do IS MU

Praktikum raného vývoje

Tato nabídka není nyní v prodeji.

    PSY 227 "Praktikum raného vývoje" je prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje znalosti z vývojové psychologie o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 6 let.
    Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS. Zvyšuje kvalifikaci a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o dětské klienty koutku nebo pomáhají při zajišťování programů pro děti. Měli by být v případě potřeby či zájmu rodičů schopni poskytnout pomoc při hledání vhodné odborné intervence.
    Studující získají základ poznatků z psychologie raného vývoje a příbuzných disciplín, seznámí se s hlavními psychodiagnostickými metodami pro raný věk a v přímé práci s dětmi nabudou praktickou dovednost komunikace s dětským klientem.
    Získané poznatky mohou studentky a studenti uplatnit:
    1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např.
    - mateřská/rodinná centra, kluby rodičů
    - střediska volného času
    - azylové domy pro matky s dětmi
    - cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi)
    - občanská sdružení
    - stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – po doplnění další požadované kvalifikace)
    2) magisterští absolventi:
    - viz bakalářští absolventi
    - specializovaní psychologičtí poradci či terapeuté pro dětský věk (dětský psycholog, dětský klinický psycholog - po doplnění další kvalifikace a absolvování předepsané praxe ve zdravotnictví)
    • Rozvrh: podzim 2017
      Po 11:30–13:00 U42
    • Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
    Vyučující

    Osnova
    Téma 1 - PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ: stručná charakteristika prenatálního vývoje, prenatální psychologie prenatální učení (BabyPlus aj.) – kritický pohled; psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…); porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…); perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, poradkyně).
    Téma 2 - KOJENECKÉ OBDOBÍ: motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace); kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky); výživa (aktuální poznatky a doporučení); problémy ve vývoji kojence (nadměrný – excesívní- pláč, poruchy biorytmicity); specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě.
    Téma 3 - BATOLECÍ OBDOBÍ: vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…; vývojový účel batolecího negativismu; stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky; nejčastější poruchy vývoje ( vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje...); časné projevy hyperaktivity či ADHD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní; mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové).
    Téma 4 - VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – MOŽNOSTI PSYCHOLOGICKÉHO POSOUZENÍ VÝVOJOVÉ ÚROVNĚ: Historie:Gesell…; BSID II – ukázka.
    Téma 5 - POHÁDKY A PŘÍBĚHY V ŽIVOTĚ DÍTĚTE: funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?; funkce relaxační a psychoterapeutická; čtení na dobrou noc; vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů.
    Téma 6 - JEMNÁ MOTORIKA: Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování; modelování a další manuální činnosti; souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti.
    Téma 7 - HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE: nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry; společné zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní; hra dospělého s dítětem; profese herního specialisty (viz sociální pedagogika Olomouc).
    Téma 8 - VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU: Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo či naopak hyperaktivita, spánek; prosté vývojové opoždění; pervazivní vývojové poruchy – vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra); alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“; dílčí urychlení vývoje, nadané děti.
    Téma 9 - VÝCHOVNÉ PROBLÉMY A VÝCHOVNÉ „FÍGLE“: Co je výchova?, výchovné „cíle“?… - diskuse; výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol; „empirické“ výchovné „zásady“; snadno a obtížně vychovatelné děti; ideální rodič (vychovatel).
    Téma 10 - „KŘESLO PRO HOSTA“: Pozvání někoho, kdo se problematikou raného vývoje zabývá profesionálně či rodiče, kteří naopak psychologickou pomoc se svým dítětem vyhledali a využívají.
    Téma 11 a 12 - E-LEARNINGOVÉ LEKCE: Prostor pro zápočtové aktivity – hlídání dětí v DětKo, psaní seminární práce, jiné činy ve prospěch potřebných dětí či jejich rodičů…
    Případná absence pravidelné výuky bude nahrazena materiály k samostudiu
    Téma 13 - TEST A REFLEXE KURSU
    Pořadí jednotlivých témat a zařazení E-learningových lekcí se bude odvíjet podle aktuální situace v semestru.
    Omezení zápisu do předmětu
    Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
    Jiné omezení: Přednost při zápisu mají studentky/studenti aktivně spolupracující s Dětským koutkem na FSS
    Informace učitele
    Informace přednostně hledejte v aktuálním sylabu - je ve studijních materiálech předmětu pro daný semestr. Pokud nenajdete, co hledáte či vyvstanou otázky, ptejte se učitele: epavliko@gmail.com

Celková cena: 2 200 Kč vč. DPH