PSY 227 "Praktikum raného vývoje" je prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje znalosti z vývojové psychologie o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 6 let.
Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS. Zvyšuje kvalifikaci a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o dětské klienty koutku nebo pomáhají při zajišťování programů pro děti. Měli by být v případě potřeby či zájmu rodičů schopni poskytnout pomoc při hledání vhodné odborné intervence.
Studující získají základ poznatků z psychologie raného vývoje a příbuzných disciplín, seznámí se s hlavními psychodiagnostickými metodami pro raný věk a v přímé práci s dětmi nabudou praktickou dovednost komunikace s dětským klientem.
Získané poznatky mohou studentky a studenti uplatnit:
1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např.
- mateřská/rodinná centra, kluby rodičů
- střediska volného času
- azylové domy pro matky s dětmi
- cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi)
- občanská sdružení
- stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – po doplnění další požadované kvalifikace)
2) magisterští absolventi:
- viz bakalářští absolventi
- specializovaní psychologičtí poradci či terapeuté pro dětský věk (dětský psycholog, dětský klinický psycholog - po doplnění další kvalifikace a absolvování předepsané praxe ve zdravotnictví)
- Rozvrh: podzim 2017
- Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Vyučující
Osnova
Téma 1 - PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ:
stručná charakteristika prenatálního vývoje, prenatální psychologie
prenatální učení (BabyPlus aj.) – kritický pohled;
psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…);
porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…);
perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, poradkyně).
Téma 2 - KOJENECKÉ OBDOBÍ:
motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace);
kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky);
výživa (aktuální poznatky a doporučení);
problémy ve vývoji kojence (nadměrný – excesívní- pláč, poruchy biorytmicity);
specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě.
Téma 3 - BATOLECÍ OBDOBÍ:
vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…;
vývojový účel batolecího negativismu;
stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky;
nejčastější poruchy vývoje ( vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje...);
časné projevy hyperaktivity či ADHD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní;
mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové).
Téma 4 - VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – MOŽNOSTI PSYCHOLOGICKÉHO POSOUZENÍ VÝVOJOVÉ ÚROVNĚ:
Historie:Gesell…;
BSID II – ukázka.
Téma 5 - POHÁDKY A PŘÍBĚHY V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:
funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?;
funkce relaxační a psychoterapeutická;
čtení na dobrou noc;
vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů.
Téma 6 - JEMNÁ MOTORIKA:
Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování;
modelování a další manuální činnosti;
souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti.
Téma 7 - HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:
nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry;
společné zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní;
hra dospělého s dítětem;
profese herního specialisty (viz sociální pedagogika Olomouc).
Téma 8 - VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU:
Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo či naopak hyperaktivita, spánek;
prosté vývojové opoždění;
pervazivní vývojové poruchy – vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra);
alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“;
dílčí urychlení vývoje, nadané děti.
Téma 9 - VÝCHOVNÉ PROBLÉMY A VÝCHOVNÉ „FÍGLE“:
Co je výchova?, výchovné „cíle“?… - diskuse;
výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol;
„empirické“ výchovné „zásady“;
snadno a obtížně vychovatelné děti;
ideální rodič (vychovatel).
Téma 10 - „KŘESLO PRO HOSTA“:
Pozvání někoho, kdo se problematikou raného vývoje zabývá profesionálně či rodiče, kteří naopak psychologickou pomoc se svým dítětem vyhledali a využívají.
Téma 11 a 12 - E-LEARNINGOVÉ LEKCE:
Prostor pro zápočtové aktivity – hlídání dětí v DětKo, psaní seminární práce, jiné činy ve prospěch potřebných dětí či jejich rodičů…
Případná absence pravidelné výuky bude nahrazena materiály k samostudiu
Téma 13 - TEST A REFLEXE KURSU
Pořadí jednotlivých témat a zařazení E-learningových lekcí se bude odvíjet podle aktuální situace v semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Jiné omezení: Přednost při zápisu mají studentky/studenti aktivně spolupracující s Dětským koutkem na FSS
Informace učitele
Informace přednostně hledejte v aktuálním sylabu - je ve studijních materiálech předmětu pro daný semestr. Pokud nenajdete, co hledáte či vyvstanou otázky, ptejte se učitele: epavliko@gmail.com