angličtinaPřihlášení do IS MU

Antika včera, dnes a zítra

Tato nabídka není nyní v prodeji.

Několik praktických rad před zadáním objednávky:
  • Máte-li z minulých let přihlašovací údaje do Informačního systému MU (dále jen "IS MU"), doporučujeme zadávat objednávku po přihlášení do IS MU (ikona klíče vpravo nahoře, 2. Přihlásit se přes IS MU) - systém automaticky předvyplní Vaše osobní údaje. Ty pak stačí jen zkontrolovat, případně opravit.
  • V případě, že Vám kurz hradí zaměstnavatel, nezapomeňte uvést přesné fakturační údaje.
  • Nejste-li si jisti, jak objednávku zadat, můžete využít nápovědu.
  • Objednávka, kterou do 14 dní od zadání neuhradíte, bude automaticky stornována.

  • Antika včera, dnes a zítra I

    Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
    • Běžná cena: 750 Kč
    • Rozvrh: podzim 2023
      So 21. 10. 10:00–14:00 A21, Pá 24. 11. 15:00–19:00 A21
    • Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
    Vyučující

    Osnova
    Sobota 21. 10.
    Bc. et Bc. Adéla Svobodová (Masarykova univerzita): Aritmetika Martiana Capelly aneb Petáková pozdní antiky
    Výklad aritmetiky v díle De nuptiis Philologiae et Mercurii není zajímavý pouze literárně, ale je i pozoruhodným svědectvím o dobovém chápání matematiky pohledem laika. V tomto příspěvku se společně podíváme na Capellovo pojednání o základních matematických strukturách, zamyslíme se nad tím, na základě jakých pravidel byl text sestaven a komu byl určen, a možná získáme zcela nový pohled na Martiana Capellu jako matematika.

    Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (Masarykova univerzita): Využití her a herních aktivit ve výuce latinské gramatiky
    Hry nebo různé herní prvky mají potenciál studenty zaujmout a motivovat k intenzivní práci. V příspěvku si proto projdeme několik her a herních aktivit, které uplatňujeme při výuce začátečníků na FF MU. To vytvoří prostor pro sdílení zkušeností a nápadů, jak pomocí her studenty vtáhnout do výuky nebo jim “jen” umožnit na chvíli relaxovat a u toho se něco málo naučit.


    Pátek 24. 11.
    Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D. (Univerzita Palackého v Olomouci): Středověké nářky Panny Marie
    Jedním z hlavních proudů středověké zbožnosti bylo uctívání Kristovy oběti, prostřednictvím které, podle náhledu křesťanské církve, zbavil člověka dědičného hříchu. Tato centrální událost v dějinách spásy, teologicky pojímané historii světa, byla připomínána prostřednictvím mší, náboženských obrazů a soch a textů z oblasti poezie, prózy i dramatu. V této přednášce si ukážeme žánr, který je průnikem všech těchto tří druhů – zároveň divadlem, četbou i aktem zbožnosti. Tzv. nářky Panny Marie (planctus Mariae) si představíme v jejich latinské i staročeské verzi.

    Mgr. Tomáš Weissar (Masarykova univerzita): Využití hudby ve výuce latiny
    Rádi byste oživili výuku latiny nějakou hudební vsuvkou, ale nehrajete na žádný hudební nástroj ani se nechcete pouštět s žáky do společného zpěvu? V tomto příspěvku získáte několik konkrétních tipů na volně dostupné hudební ukázky a sami si prakticky vyzkoušíte, jak je možné je využít nejen pro procvičení překladu textu či vybraných gramatických jevů, ale také pro širší kulturně-historické exkurzy.
    Informace učitele
  • Antika včera, dnes a zítra II

    Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
    • Běžná cena: 750 Kč
    • Rozvrh: jaro 2024
      So 23. 3. 10:00–14:00 A21, So 27. 4. 10:00–14:00 A21
    • Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
    Vyučující

    Osnova
    Sobota 23. 3.
    doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
    Kozácká Aeneida aneb od parodie k zakladatelskému dílu národní literatury
    Vergiliova Aeneida představuje snad nejslavnější epické ztvárnění zakladatelského mýtu ve světové literatuře. Na druhé straně ji postihl osud povinné literatury a stala se terčem různých intelektuálních her a vtipů. Je však pozoruhodné, že se jedna z takových „převrácených“ Aeneid, Aeneida Ivana Kotljarevského z počátku 19. století, podivnou oklikou vrátila k úloze zakladatelského díla, a sice ukrajinské národní literatury. V tomto příspěvku hlouběji prozkoumáme rysy, které z parodie později učinily základní kámen ukrajinské literatury a pokusíme se najít prvky nové národní identity.
    Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
    Využití filmu ve výuce (nejen) latiny
    O starověkých dějinách a antické kultuře se dnes může velmi pohodlně kdokoliv poučit sledováním filmů či seriálů s touto tematikou, jichž existuje celá řada. Jak jsou však v zobrazování a popisu dobových reálií přesné? A jak je můžeme ve výuce využít nejen k poučení o starověku, ale také k rozvoji kritického myšlení a k mediální výchově? Tomu všemu bude věnován tento didaktický příspěvek.
    Sobota 27. 4.
    PhDr. Petr Peňáz (Masarykova univerzita)
    Životy Jana Amose (Komenského)
    Johan Segeš, Moravan uherského původu, který do moderních českých dějin nakonec vstoupil jako Jan Amos Komenský, byl mužem mnoha tváří a řadu dalších mu přisoudil další náboženský, politický a kulturní vývoj v Evropě v 19. a 20. století. Nejběžnější a realitě nejvzdálenější je tvář vlídného učitele národů a údajného propagátora hravé pedagogiky, běžně zmiňována je jeho role kazatele a později biskupa Jednoty bratrské, leckdy v něm bývá spatřován i český vlastenec, milovník českého jazyka a budovatel českého tezauru. Méně často je zmiňována Komenského role manžela a otce rodiny, ještě méně jeho dílo filozofické, které je reprezentováno jak rozsáhlými pracemi pansofickými, tak i apokalypticko-mystickými, které vždy vzbuzovaly rozpaky. Nejméně ze všeho se stává předmětem pozornosti Komenského dílo politické, které bylo ve své době zdrojem rozpaků největších a vyvolalo na sklonku jeho života ostrou veřejnou kritiku. Přednáška se pokusí využít dostupných latinských i jiných pramenů a připomenout méně známé stránky Komenského osobnosti a jeho odkazu.
    Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
    Využití obrazu ve výuce latiny
    Že v procesu učení hraje vizuální vjem důležitou roli, o tom určitě není pochyb. Vhodně zvolené a použité obrázky dokážou přetvořit i tak obyčejnou a fádní aktivitu, jako je např. překlad latinských vět, v zábavnou hru; pomáhají ve výkladu reálií nebo zkrátka jen udržují pozornost a pomáhají zapamatování. A navíc nám s jejich tvorbou už může pomoci umělá inteligence. To vše si ukážeme v tomto příspěvku z kategorie (dobré) sdílení praxe.
    Informace učitele

Celková cena: 1 500 Kč vč. DPH