FSS STM Současné trendy v mediích
Název anglicky: Current Trends in Media
profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FSS C-MSZ Komunikace, média, žurnalistika

Charakteristika plánu CŽV

  • Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)

    Kurz poskytne základní teoretické a praktické poznatky o současných trendech v médiích a novinářské práci, a to typicky pro novináře, kteří se chtějí informovat o novinkách v oboru a oživit svou pracovní rutinu. Součástí kurzu je také získání dovedností, znalostí a kompetencí pro hlubší promýšlení každodenní novinářské práce, rámované aktuálními sociálními a oborovými tématy v kontextu digitálních publik a při využití digitálních nástrojů.

    Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.

  • Cílová skupina

    Novináři a novinářky se zkušeností s redakční prací, anebo elévové v redakcích.

  • Další informace

    Kurz se skládá ze dvou předmětů. V přednáškovém cyklu Média a společnost se účastníci a účastnice zaměří na konkrétní aspekty kritické reflexe médií, sociální role médií a tvorby významu, mladých publik, propagandy, polarizace ve společnosti, včetně současných trendů v novinářské etice a mediálním právu.

    Navazující semináře Trendy v novinářské práci nabídnou dva konkrétní aspekty trendů v novinářské práci: 1. jak v digitálním prostředí pracovat jako novinář*ka; a 2. jak využívat digitální nástroje k oslovení publik. Předmět je převážně postaven na nejaktuálnější expertní znalosti témat, tedy na externích přednášejících a vedoucích workshopů s nejaktuálnějším přehledem v tématu.

  • Výstupy z učení

    Student*ka po absolvování předmětu bude schopen*a:


    • porozumět současným trendům vývoje médií ve společnosti a uplatnit své znalosti v praxi;

    • popsat a kriticky zhodnotit stav české mediální krajiny;

    • porozumět aktuálním aspektům novinářské etiky a mediálního práva a aplikovat je na konkrétní situace;

    • chápat specifika novinářské práce v současné společnosti, například optikou mladých publik, propagandy či polarizace ve společnosti;

    • kriticky zhodnotit hranice novinářské práce v digitální době a získané poznatky reflexivně vztáhnout k vlastní mediální praxi;

    • porozumět chování publik v digitálních médiích, použít digitální nástroje v novinářské práci a pracovat tak se zacílením informace v digitálním prostředí.



  • Uplatnění absolventa
    Nabyté znalostí a schopnosti lze uplatnit na všech úrovních mediální práce, a to od reportérské či redaktorské úrovně, přes editorství až po management redakce. Absolvent*ka uplatní nabyté znalosti a dovednosti především při tvorbě obsahů pro digitální publika.
  • Podmínky přijetí

    Doporučujeme zkušenost s redakčním procesem, prací v terénu, adekvátní praxi nebo vzdělání v oboru (alespoň Bc.). Není ovšem podmínkou.

    Na kurz se přihlásíte vyplněním a následným uhrazením objednávky kurzu v OC MU. Kurz objednává zájemce na svou osobu.

    Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel, je nutné uvést jako fakturační adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.

  • Průběh vzdělávání

    Přednášky – webináře, příp. hybridní výuka (pro zájemce možnost osobní účasti na části přednášek), samostudium na základě studijních materiálů, diskuse v rámci výuky, průběžné úkoly.

    Semináře s diskusi, konzultace, průběžná tvorba vlastního mediálního projektu a příprava jeho prezentace.

  • Podmínky ukončení

    Předmět je zakončen kolokviem s rozpravou o probíraných tématech a prezentací vlastního projektu. Podmínkou k absolvování kolokvia je aktivní účast na seminářích a plnění průběžných úkolů podle zadání.

    Absolvent kurzu obdrží mikrocertifikát, který je elektronickým záznamem dokládajícím dosažení příslušného souboru znalostí, dovedností a kompetencí.

Průchod plánem CŽV

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FSS:STM01Média a společnost R. Burgrk 12/16/05 1
FSS:STM02Trendy v novinářské práci R. Burgrk 12/30/010 1
15 kreditů