profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FSS C-MSZ Komunikace, média, žurnalistika
Charakteristika plánu CŽV
- Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)
Kurz poskytne základní teoretické a praktické poznatky o současných trendech v médiích a novinářské práci, a to typicky pro novináře, kteří se chtějí informovat o novinkách v oboru a oživit svou pracovní rutinu. Součástí kurzu je také získání dovedností, znalostí a kompetencí pro hlubší promýšlení každodenní novinářské práce, rámované aktuálními sociálními a oborovými tématy v kontextu digitálních publik a při využití digitálních nástrojů.
Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.
- Cílová skupina
- Další informace
Kurz se skládá ze dvou předmětů. V přednáškovém cyklu Média a společnost se účastníci a účastnice zaměří na konkrétní aspekty kritické reflexe médií, sociální role médií a tvorby významu, mladých publik, propagandy, polarizace ve společnosti, včetně současných trendů v novinářské etice a mediálním právu.
Navazující semináře Trendy v novinářské práci nabídnou dva konkrétní aspekty trendů v novinářské práci: 1. jak v digitálním prostředí pracovat jako novinář*ka; a 2. jak využívat digitální nástroje k oslovení publik. Předmět je převážně postaven na nejaktuálnější expertní znalosti témat, tedy na externích přednášejících a vedoucích workshopů s nejaktuálnějším přehledem v tématu.
- Výstupy z učení
Student*ka po absolvování předmětu bude schopen*a:
- porozumět současným trendům vývoje médií ve společnosti a uplatnit své znalosti v praxi;
- popsat a kriticky zhodnotit stav české mediální krajiny;
- porozumět aktuálním aspektům novinářské etiky a mediálního práva a aplikovat je na konkrétní situace;
- chápat specifika novinářské práce v současné společnosti, například optikou mladých publik, propagandy či polarizace ve společnosti;
- kriticky zhodnotit hranice novinářské práce v digitální době a získané poznatky reflexivně vztáhnout k vlastní mediální praxi;
- porozumět chování publik v digitálních médiích, použít digitální nástroje v novinářské práci a pracovat tak se zacílením informace v digitálním prostředí.
- Uplatnění absolventaNabyté znalostí a schopnosti lze uplatnit na všech úrovních mediální práce, a to od reportérské či redaktorské úrovně, přes editorství až po management redakce. Absolvent*ka uplatní nabyté znalosti a dovednosti především při tvorbě obsahů pro digitální publika.
- Podmínky přijetí
Doporučujeme zkušenost s redakčním procesem, prací v terénu, adekvátní praxi nebo vzdělání v oboru (alespoň Bc.). Není ovšem podmínkou.
Na kurz se přihlásíte vyplněním a následným uhrazením objednávky kurzu v OC MU. Kurz objednává zájemce na svou osobu.
Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel, je nutné uvést jako fakturační adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.
- Průběh vzdělávání
Přednášky – webináře, příp. hybridní výuka (pro zájemce možnost osobní účasti na části přednášek), samostudium na základě studijních materiálů, diskuse v rámci výuky, průběžné úkoly.
Semináře s diskusi, konzultace, průběžná tvorba vlastního mediálního projektu a příprava jeho prezentace.
- Podmínky ukončení
Předmět je zakončen kolokviem s rozpravou o probíraných tématech a prezentací vlastního projektu. Podmínkou k absolvování kolokvia je aktivní účast na seminářích a plnění průběžných úkolů podle zadání.
Absolvent kurzu obdrží mikrocertifikát, který je elektronickým záznamem dokládajícím dosažení příslušného souboru znalostí, dovedností a kompetencí.