LF:aVLDD91CH Diferenciální diagnostika-Chir - Informace o předmětu
aVLDD91CH Diferenciální diagnostika - Chirurgie
Lékařská fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1.3/0. 20. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Vladimír Bartl, CSc. (přednášející)
Mgr. MUDr. Štěpánka Bibrová, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Robert Doušek (přednášející)
prof. MUDr. Petr Gál, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Milan Horák (přednášející)
doc. MUDr. Teodor Horváth, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Zdeněk Kala, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Ladislav Plánka, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. (přednášející)
prof. MUDr. Ivan Čapov, CSc. (cvičící)
MUDr. Zdeněk Chovanec, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Konečný, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Mgr. Petr Kysela, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Robert Macháček (cvičící)
MUDr. Filip Marek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jaromír Meduna (cvičící)
MUDr. Adam Peštál, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Petr Piskač, CSc. (cvičící)
doc. MUDr. Jiří Podlaha, CSc. (cvičící)
doc. MUDr. Vladimír Procházka, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Michal Reška, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Škvařil, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Lenka Veverková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Žák, Ph.D. (cvičící)
Blanka Dvořáčková (pomocník)
Barbora Krausová (pomocník)
Lucie Kučerová (pomocník)
Hana Půčková (pomocník)
Eva Zahradníková (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc.
II. interní klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Zdeněk Chovanec, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: II. interní klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- aVLDD91CH/30: Po 8. 2. 12:00–15:20 I.CHK N02002, Út 9. 2. 12:00–15:20 I.CHK N02002, St 10. 2. 12:00–15:20 I.CHK N02002, Čt 11. 2. 12:00–15:20 I.CHK N02002, Pá 12. 2. 12:00–15:20 I.CHK N02002
aVLDD91CH/31: Po 25. 1. 12:30–15:50 CHK N07191, Út 26. 1. 12:30–15:50 CHK N07191, St 27. 1. 12:30–15:50 CHK N07191, Čt 28. 1. 12:30–15:50 CHK N07191, Pá 29. 1. 12:30–15:50 CHK N07191
aVLDD91CH/32: Po 5. 10. 12:30–15:50 CHK N07191, Út 6. 10. 12:30–15:50 CHK N07191, St 7. 10. 12:30–15:50 CHK N07191, Čt 8. 10. 12:30–15:50 CHK N07191, Pá 9. 10. 12:30–15:50 CHK N07191
aVLDD91CH/33: Po 5. 10. 12:00–15:20 KDCHOT N03005, Út 6. 10. 12:00–15:20 KDCHOT N03005, St 7. 10. 12:00–15:20 KDCHOT N03005, Čt 8. 10. 12:00–15:20 KDCHOT N03005, Pá 9. 10. 12:00–15:20 KDCHOT N03005
aVLDD91CH/34: Po 1. 2. 12:00–15:20 I.CHK N01002, Út 2. 2. 12:00–15:20 I.CHK N01002, St 3. 2. 12:00–15:20 I.CHK N01002, Čt 4. 2. 12:00–15:20 I.CHK N01002, Pá 5. 2. 12:00–15:20 I.CHK N01002 - Předpoklady
- aVLFA0822c Farmakologie II - cvičení && aVLCH0832c Chirurgie II - cvičení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- General Medicine (program LF, M-GM)
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je naučit studenta diferenciálně diagnostické rozvaze při vyšetřování nemocných s interními, chirurgickými a neurologickými onemocněními a osvojit si správné a účelné postupy při jednotlivých vyšetřeních. Výuka navazuje na přednesenou problematiku v 5. ročníku, kterou dále prohlubuje a zlepšuje praktické dovednosti.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude schopen diferenciálně diagnostické rozvahy u pacienta.
Student bude schopen:
- získat správnou anamnézu od pacienta
- stanovit priority v diferenciálně diagnostickém postupu a vytvořit diagnosticko-terapeutický plán
- provést odpovídající fyzikální vyšetření, které je zaměřené na pacientovy symptomy
- interpretovat všechny dostupné údaje získané při vyšetření zahrnující anamnézu, objektivní vyšetření, výsledky laboratorních a instrumentálních vyšetření
- na základě získaných výsledků činit potřebná klinická rozhodnutí - Osnova
- Výuka probíhá v jednotlivých odborných blocích - interní, chirurgický a neurologický blok, ve kterých bude probrána diferenciální diagnostika: . horečky . šokových stavů . poruch vědomí . dušnosti . bolesti na hrudníku . otoky dolních končetin . poruchy rytmu . synkop a kolapsových stavů . bolesti břicha . akutní krvácení ze zažívacího traktu . ikteru, průjmů . hepato- a splenomegalie . dyspepsie . kašle a expektorace . hemoptýzy (vykašlávání krve) . akutní a chronické selhání ledvin . močových syndromů . thyreopatií . bolestí koubů . anémií . krvácivých stavů . uzlinového syndromu . exantémů . pádů ve stáří . akutních a chronických kognitivních poruch, depresí . bolesti hlavy . záchvatovitých stavů . bolesti zad . poruch iontové rovnováhy . náhlé příhody hrudní . komplikace v pooperačním období . plicní infiltráty
- Literatura
- doporučená literatura
- Raftery a.T. Lim E. Diferenciální diagnoza. Grada, Praha, 2009, 520s. ISBN 978-80-247-2356-3
- LUKÁŠ, Karel and Aleš ŽÁK. Chorobné znaky a příznaky : diferenciální diagnostika. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. xxii, 890. ISBN 9788024750675.
- neurčeno
- • Differential Diagnosis of Common Complaints Symons,A.B. , Seller, R.H., 7th Revised edition 2017, 480 p. ISBN13 9780323512329
- Diferenciální diagnostika ve vnitřním lékařství .Steffen, H.M, Griebenow,R. Meuthen, I a kol. Praha. Grada, 1. vydání, 2010, , 416 s.,ISBN 978-80-247-2780-6
- Výukové metody
- Praktická výuka je (v rozsahu téměř 100 % celkového objemu výuky) doplněna o komplexní spektrum metod simulační výuky na simulátorech s různou měrou věrnosti, trenažérech a virtuálních pacientech. Simulační výuka ústí v následný debriefing (zpětnou vazbou pro studenta). V popředí rovněž stojí problémově orientovaná výuka, kdy se student učí prostřednictvím řešení předloženého problému a také týmově orientovaná výuka, kdy studenti v menších skupinách společně diskutují a vybírají řešení daného problému. Důraz je také kladen na rozvoj měkkých dovedností, vč. tzv. „21st century skills“, tedy zejména na komunikaci, rozhodovací schopnosti, kritické myšlení, krizovou komunikaci a týmovou spolupráci.
- Metody hodnocení
- Tradiční metody hodnocení jsou doplněny o objektivní klinickou evaluaci, která ověřuje klinické znalosti a další dovednosti, jakými jsou např. komunikace, fyzikální vyšetření, provádění výkonů, interpretace výsledků atd. Tento způsob evaluace poskytuje studentům objektivní a konkrétní zpětnou vazbu. Výuka je zakončena kolokviem.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/aVLDD91CH