PV276 Seminář simulace kyberútoků

Fakulta informatiky
podzim 2019
Rozsah
0/2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Jan Vykopal, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Milan Čermák, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Martin Laštovička, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Valdemar Švábenský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jan Vykopal, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PV276/Fundamentals: Čt 10:00–11:50 S108, M. Čermák, M. Laštovička, V. Švábenský
PV276/ICS: Čt 12:00–13:50 S108, J. Vykopal
Předpoklady
( PB156 Počítačové sítě && PV004 UNIX ) || SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznámí studenty s reálnými aspekty síťové bezpečnosti, představí základní techniky kyberútoků, jejich detekci a možnosti obrany. V rámci simulovaného prostředí Kybernetického polygonu (KYPO) studenti získají praktické zkušenosti s probíranými tématy. Získané znalosti studenti následně využijí při přípravě kyberbezpečnostní hry, kterou budou veřejně prezentovat.
Výstupy z učení
Po absolvování semináře bude student schopen:
    • porozumět aktuálním kyberbezpečnostním hrozbám,
    • provést penetrační testování pomocí vhodných nástrojů,
    • aplikovat vhodné metody detekce či prevence zranitelností,
    • připravit virtuální prostředí s konkrétními zranitelnostmi počítačových systémů a aplikací,
    • vytvořit bezpečnostní hru v Kybernetickém polygonu.
Osnova
  • Výuka je rozdělena do dvou částí.
  • V rámci první části jsou představeny jednotlivé oblasti kyberbezpečnosti (typy a techniky útoků, analýza síťového provozu, forenzní analýza, metody obrany).
  • Druhá část je zaměřena na konzultace a přípravu kyberbezpečnostních her pro Kybernetický polygon, které studenti vytváří jako skupinový projekt.
  • V posledním týdnu výuky studenti veřejně prezentují vytvořené hry.
Výukové metody
Semináře s praktickým procvičením probírané látky, domácí úkoly a skupinový semestrální projekt (kyberbezpečnostní hra). Veřejná prezentace projektu na konci semestru.
Metody hodnocení
Domácí úkoly (alespoň 50 % z celkového počtu bodů). Vypracování a prezentace semestrálního projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.