PdF:SP4BP_SPP2 Specialization: Education of I - Course Information
SP4BP_SPP2 Specialization: Education of Individuals with Intellectual Disabilities 2
Faculty of EducationSpring 2017
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Petra Odehnalová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4BP_SPP2/01: Thu 7:30–11:00 učebna 52, P. Odehnalová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- The aim of this course is to obtain knowledge from the area of education of individuals with intellectual disability, with focus on autism, Down syndrome, therapeutical approaches and current approaches to education of pupils with intellectual disability. The tuition will have a form of practical workshops, discussions and lectures with invited guests.
- Syllabus
- 1) Autism spectrum disorders 2) Down syndrome 3) Art education of pupils with intellectual disability 4) Sport education of pupils with intellectual disability 5) Music education of pupils with intellectual disability 6) Therapy in the field of special education 7) Inclusive education of pupils with intellectual disability 8) Education of pupils with intellectual disability in selected foreign countries
- Literature
- required literature
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK and Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
- recommended literature
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
- BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
- PIPEKOVÁ, Jarmila and Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From education to social inclusion of people with health disabilities, focused on mental handicap). 2nd ed. Brno, 2014, 246 pp. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Školský zákon, Antidiskriminační zákon, Zákon o sociálních službách (Education Act, Anti-Discrimination Act, Social Services Act). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 57-68. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie (Education of Individual with Intellectual Disabilities). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 pp. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- not specified
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením (Inclusive Didactics in Elementary School with Regard to the Education of Students with mild Intellectual Bisabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 224 pp. ISBN 978-80-210-6560-4. info
- Teaching methods
- In class lectures, attandance is necessary, study of literature.
- Assessment methods
- Oral exam, compulsory presence at the course, active participation.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti, kteří chtějí v nav. mag. st. studovat obor SP pro učitele - specializaci logopedie a psychopedie.
- Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/SP4BP_SPP2