SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Bc. Anna Kolářová, M.A. (přednášející)
Mgr. Michaela Pulkrábová (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
( SZ6121 Asistentská praxe - doučování || SZ6122 Asistentská praxe - asistent pedagoga )&&!NOWANY( SZ6723 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School , SZ6126 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole , SZ6726 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 43 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se specifickými dovednostmi, jež jsou nezbytné pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech dle domluvy s provázejícím učitelem. Úkoly vychází z checklistu činností na asistentské praxi.


Student se specificky seznamuje s přípravou výukových prostor na začátku školního roku, nastavením pravidel a s administrativou související se začátkem školního roku.


Student reflektuje rozvoj svých profesních kompetencí v roli asistenta pedagoga.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
• rozumí tomu, co obnáší proces podpory žáků se SVP;
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě;
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP);
• komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích.
• pracuje se strukturovaným záznamem náročného chování žáka
Osnova
  • Student vykonává pedagogickou praxi, která spočívá v zastávání role asistenta pedagoga ve školní třídě. Pokud má příležitost může dle domluvy vést kratší pedagogické aktivity s žáky. Praxe není náslechová, studující se aktivně zapojuje do pedagogických činností, přípravy učebního prostředí, seznamuje se s administrativní agendou, informačním systémem, participuje na vytváření bezpečného prostředí pro učení - práce s třídními pravidly a získává zkušenosti o zvládání náročného chování žáků. Dle domluvy může vést výukové aktivity. Praxe probíhá nepřetržitě 2 týdny v září. Celkový počet hodin je 60, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin je věnováno především přípravě, konzultacím a supervizi.
  • 1. účast na organizační schůzce (online - odkaz na webu a v interaktivní osnově)
  • 2. zajištění umístění a zadání umístění školy do IS (škola dle vlastního výběru).
  • 3. realizace praxe a zpracování výstupů
  • 4. účast na fakultním reflektivním setkání
  • Více informací o organizaci kurzu: Studující si předem domluví školu dle vlastního výběru. Záznam o sjednané praxi na škole sepisuje student v závazném termínu, eviduje se v IS přes portál Praxe (https://is.muni.cz/auth/praxe).
  • Jak postupovat při zápisu viz návod (návod: https://www.ped.muni.cz/student/bc-a-mgr-studium/praxe/pro-studenty#agenda ), praxe se provádí po schválení správcem praxe.
  • Aktuální informace a rozpis praxí naleznete na webových stránkách katedry https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/.
Literatura
    doporučená literatura
  • NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
  • MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
    neurčeno
  • Bradley, J. A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o., 2016.
Výukové metody
praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi ve školní třídě, reflektivní psaní a zpracování kazuistiky, skupinová reflexe, supervize
Metody hodnocení
Student získá zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy: Student je hodnocen na základě těchto výstupů z praxe:
1. Splnění administrativních kroků:
- Před zahájením praxe student zapíše domluvenou školu do agendy praxí v informačním systému (IS).Vyplní potřebné údaje: název školy, jméno a kontakt na provázející osobu, termín praxe.
- Nejpozději v den nástupu si student nechá od vedení školy podepsat Protokol o přijetí studenta na praxi, který následně vloží do IS pod svou praxi.
- V případě, že student pracuje na škole jako učitel nebo asistent pedagoga, zapíše školu rovněž do agendy a vloží potvrzené Potvrzení o praxi od vedení školy.
2. Zpracování kazuistiky a vložení do odpovědníku. Student zpracuje 2 kazuistiky na základě zkušeností z praxe/dle rozhovoru s učiteli. Odevzdá je prostřednictvím IS v požadovaném termínu. Výstup je hodnocen podle předem stanovených kritérií.
3. Potvrzení splnění praxe provázejícím učitelem: Provázející učitel vyplní hodnotící formulář v IS, studenta hodnotí v oblasti: splněná docházka, aktivní účast ve výuce a dalších aktivitách školy, srozumitelná a profesionální komunikace s pedagogy i žáky, doložené administrativní dokumenty ve škole.
4. Účast na vypsaných skupinových reflexích: Student se přihlásí na termín reflexe přes IS a aktivně se zúčastní.
5. Vyplnění sebehodnocení – Mapa profesního rozvoje: Student vyplní sebehodnotící nástroj Mapa profesního rozvoje, který se zaměřuje na jádrové výstupy předmětu.
Náhradní absolvování
Praxi je možné vykonat v~alternativním termínu pouze z~těchto důvodů: a) pokud je student na zahraniční studijní nebo pracovní stáži a vrací se po 30.9., b) v~případě nemoci, c) termín praxe koliduje s~jinou povinnou praxí. Při alternativním termínu vždy kontaktujte manažerku praxí, barina@ped.muni.cz
Informace učitele
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez
Komunikačním jazykem na praxích ve školním prostředí je výhradně český jazyk (úřední jazyk ČR). Používání spisovné češtiny ve školním prostředí upravuje Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Více informací k Mapě profesního rozvoje (Jádrové výstupy předmětu) - https://www.ped.muni.cz/pedagogika/projekty/mapa-profesniho-rozvoje-studentu-ucitelstvi


Praxi vykonává student na škole dle vlastního výběru, ideálně v místě bydliště. Student si zajistí školu dle vlastního výběru s předstihem. Tato praxe není pro provázející učitele hrazena, při domlouvání praxe s učitelem a vedením školy se prokazujte Protokolem o přijetí na praxi (podepisuje ředitel školy a student) - formulář najdete v interaktivní osnově předmětu a nebo na www stránkách Katedry pedagogiky - www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez


Praxe probíhá souvisle, optimálně 2 týdny v září. Praxi doporučujeme realizovat v průběhu září 2025.


Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu.


Počet míst není omezen.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SZ6123/index.qwarp
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.