SZ6126 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Pulkrábová (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Anna Kolářová, M.A. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
( SZ6124 Asistentská praxe - doučování || SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga )&&!NOWANY( SZ6726 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School , SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole , SZ6723 Practice Teaching Assistant - Teaching Assistant at School )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se specifickými dovednostmi, jež jsou nezbytné pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech dle domluvy s provázejícím učitelem. Úkoly vychází z checklistu činností na asistentské praxi.


Student se specificky seznamuje s přípravou výukových prostor na začátku školního roku, nastavením pravidel a s administrativou související se začátkem školního roku.


Student reflektuje rozvoj svých profesních kompetencí v roli asistenta pedagoga.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
• rozumí tomu, co obnáší proces podpory žáků se SVP;
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě;
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP);
• komunikuje individuálně s žákem a nebo se skupinou žáků na ZŠ nebo SŠ škole. Studující interaguje s žáky v pedagogických situacích.
• pracuje se strukturovaným záznamem náročného chování žáka
Osnova
  • Student provádí pedagogickou praxi, která spočívá v zastávání role asistenta pedagoga ve školní třídě.Praxe není náslechová, studující se aktivně zapojuje do činností ve školní třídě, seznamuje se s administrativní agendou, informačním systémem školy, připravuje podmínky pro učení (bezpečné prostředí, práce se školními pravidly, seznamovací aktivity s žáky...). Dle svých možností může vést výukové aktivity s žáky pod supervizí provázející osoby.
  • Praxe je souvislá 2 týdny v září. Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě a konzultacím a supervizi.
  • 1. účast na organizační schůzce (on-line - odkaz na webu a v interaktivní osnově)
  • 2. domluva na praxi a zadání školy na praxi do ISu
  • 3. realizace praxe a zpracování výstupů
  • 4. účast na reflektivní schůzce na fakultě
  • Více k organizaci předmětu:
  • Student si domluví školu dle vlastní výběru s předstihem. Evidenci domluvené praxe na škole zapisuje student v závazném termínu, eviduje se v ISu přes portál PRAXE (https://is.muni.cz/auth/praxe).
  • Jak postupovat při zapisování viz návody (návod: https://www.ped.muni.cz/student/bc-a-mgr-studium/praxe/pro-studenty#agenda ), praxi vykonává po schválení administrátorem praxe.
  • Aktuální informace a harmonogram praxí naleznete na webu katedry https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/
Literatura
    doporučená literatura
  • NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
Výukové metody
praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi ve školní třídě, reflektivní psaní a zpracování kazuistiky, skupinová reflexe, supervize
Metody hodnocení
Student získá zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy: Student je hodnocen na základě těchto výstupů z praxe:
1. Splnění administrativních kroků:
- Před zahájením praxe student zapíše domluvenou školu do agendy praxí v informačním systému (IS).Vyplní potřebné údaje: název školy, jméno a kontakt na provázející osobu, termín praxe.
- Nejpozději v den nástupu si student nechá od vedení školy podepsat Protokol o přijetí studenta na praxi, který následně vloží do IS pod svou praxi.
- V případě, že student pracuje na škole jako učitel nebo asistent pedagoga, zapíše školu rovněž do agendy a vloží potvrzené Potvrzení o praxi od vedení školy.
2. Zpracování kazuistiky a vložení do odpovědníků v isu. Student zpracuje 2 kazuistiky na základě zkušeností z praxe/sdílením s učiteli. Odevzdá je prostřednictvím IS v požadovaném termínu. Výstup je hodnocen podle předem stanovených kritérií.
3. Potvrzení splnění praxe provázejícím učitelem: Provázející učitel vyplní hodnotící formulář v IS, studenta hodnotí v oblasti: splněná docházka, aktivní účast ve výuce a dalších aktivitách školy, srozumitelná a profesionální komunikace s pedagogy i žáky, doložené administrativní dokumenty ve škole.
4. Účast na vypsaných skupinových reflexích: Student se přihlásí na termín reflexe přes IS a aktivně se zúčastní.
5. Vyplnění sebehodnocení – Mapa profesního rozvoje: Student vyplní sebehodnotící nástroj Mapa profesního rozvoje, který se zaměřuje na jádrové výstupy předmětu.
Náhradní absolvování
Praxi je možné vykonat v~alternativním termínu pouze z~těchto důvodů: a) pokud je student na zahraniční studijní nebo pracovní stáži a vrací se po 30.9., b) v~případě nemoci, c) termín praxe koliduje s~jinou povinnou praxí. Při alternativním termínu vždy kontaktujte manažerku praxí, barina@ped.muni.cz
Informace učitele
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/kombi
Komunikačním jazykem na praxích ve školním prostředí je výhradně český jazyk (úřední jazyk ČR). Používání spisovné češtiny ve školním prostředí upravuje Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Více informací k Mapě profesního rozvoje (Jádrové výstupy předmětu) - https://www.ped.muni.cz/pedagogika/projekty/mapa-profesniho-rozvoje-studentu-ucitelstvi


Praxi vykonává student na škole dle vlastního výběru, ideálně v místě bydliště. Student si zajistí školu dle vlastního výběru s předstihem. Tato praxe není pro provázející učitele hrazena, při domlouvání praxe s učitelem a vedením školy se prokazujte Protokolem o přijetí na praxi (podepisuje ředitel školy a student) - formulář najdete v interaktivní osnově předmětu a nebo na www stránkách Katedry pedagogiky - www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez


Praxe probíhá souvisle, optimálně 2 týdny v září. Praxi doporučujeme realizovat v průběhu září 2025.


Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu.


Počet míst není omezen.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SZ6126/index.qwarp
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.