UPVK_0057 Education to Health at School

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/0/.8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jana Jachymiáková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 26. 9. 11:10–12:50 učebna 30, Sat 24. 10. 15:45–17:25 učebna 30, Sat 7. 11. 15:45–17:25 učebna 30, Sat 21. 11. 14:50–16:30 učebna 30, Sat 5. 12. 9:20–11:00 učebna 30
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of this course, students should be able to:
- Interpret basic Health Education conceptions
- Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
- Motivate fo health support
- Realize health support programmes
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
    recommended literature
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
    not specified
  • HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska (HEALTH CARE REFORM : Theoretical basis of health care reforms). Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, 2008, vol. 11, No 3, p. 78-82. ISSN 1213-6050. info
  • HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST (CULTURAL AND HISTORICAL INTERRELATION). In Škola a zdraví pro 21. století. 1st ed. Brno: Paido, 2005, p. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. info
  • HOLČÍK, Jan and Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. (Social Determinants of Health in the European Context. Basic Facts and Recommendations for Practice in the Health-Cities Context.). Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2001, vol. 140, No 1, p. 3-7. ISSN 0008-7335. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. (Prerequisites for European health strategy. Health as a human value.). Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. 1998, vol. 9, No 2, p. 24-25. info
  • HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 102 s. ISBN 8021012919. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
Condition of inclusion is a seminary work (viz http://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/OP3BK_PVZS/)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/UPVK_0057