BPF_CZAF Cvičení ze základů financí

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. k = 2,00. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Oleg Deev, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martina Sponerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Oleg Deev, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPF_CZAF/01: Po 8:00–9:50 P106, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., M. Sponerová
BPF_CZAF/02: Út 8:00–9:50 P106, kromě Út 19. 9., kromě Út 7. 11., M. Sponerová
BPF_CZAF/03: Čt 8:00–9:50 P302a, kromě Čt 21. 9., kromě Čt 9. 11., M. Sponerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 92/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni orientovat se v základních souvislostech osobních, podnikových a mezinárodních financí;
porozumí fungování, organizaci a aktuálnímu vývoji finančních trhů;
budou schopni interpretovat vývoj financí, jejich současné problémy a trendy, makroekonomické a finanční indikátory a jejich vliv na národní a mezinárodní finanční trhy.
Výstupy z učení
Studenti byli seznámeni s obecnými základy a principy financí, získali přehled o fungování, organizaci, subjektech a aktuálním vývoji finančních trhů. Studenti dále byli seznámeni s vývojem financí, jejich současnými problémy a trendy, s makroekonomickými a finančními indikátory a jejich vlivem na národní a mezinárodní finanční trhy. Na konci tohoto kurzu jsou studenti schopni orientovat se v základních souvislostech osobních, podnikových, veřejných a mezinárodních financí.
Osnova
  • 1.Úvod do financí;
  • 2.Časová hodnota peněz;
  • 3.Základy finanční matematiky;
  • 4.Finanční trhy;
  • 5.Bankovnictví;
  • 6.Osobní finance;
  • 7.Reading week;
  • 8.Kontrolní test 1;
  • 9.Podnikové finance;
  • 10.Mezinárodní finance;
  • 11.Makroekonomické a finanční ukazatele;
  • 12.Kontrolní test 2;
  • 13.Opravné a náhradní zápočtové testy.
Literatura
    povinná literatura
  • DAHLQUIST, Julie R a Rainford KNIGHT. Principles of Finance. Online. OpenStax, Rice University, 2022, [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • MEJSTŘÍK, Michal, Magda PEČENÁ a Petr TEPLÝ. Banking in theory and practice. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2014. 855 stran. ISBN 9788024628707. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MISHKIN, Frederic S. a Stanley G. EAKINS. Financial markets and institutions. Online. 6th ed. Boston: Pearson Prentice Hall, 2009. xxxix, 675. ISBN 9780321374219. [citováno 2024-04-23] info
  • MARKOVÁ, Jana. Mezinárodní měnová spolupráce. Online. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2006. 269 s. ISBN 8024510537. [citováno 2024-04-23] info
  • SYNEK, Miloslav a Eva KISLINGEROVÁ. Podniková ekonomika. Online. 6. přeprac. a dopl. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2015. xxviii, 52. ISBN 9788074002748. [citováno 2024-04-23] info
  • MANDEL, Martin a Jaroslava DURČÁKOVÁ. Mezinárodní finance a devizový trh. Online. 2. aktualizované vydání. Praha: Ekopress, 2020. 452 stran. ISBN 9788087865651. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Vysvětlování, které se soustřeďuje pouze na výklad pojmů, pravidel a zákonů. Vyprávění, které zprostředkovává vědomosti studentům podáváním učiva na základě určitého děje. Diskusní metoda - kolektivní řešení zadaného problému, kdy prostřednictvím výměny názorů mezi učitelem a studenty dochází ke kolektivnímu řešení zadaného problému. Problémová metoda - studentům nejsou sdělovány hotové poznatky, ale jsou vedeni k tomu, aby samostatně nebo s nepatrnou pomocí učitele odvodili nové poznatky. Komplexní výukové metody formou skupinové a kooperativní výuky, kdy skupinová výuka spočívá v rozdělení studentů do skupin, spolupráci studentů při řešení úlohy, vzájemné pomoci členů skupiny a odpovědnost jednotlivých studentů za výsledky společně. Kooperativní výuka je založena na kooperaci studentů mezi sebou při řešení různě náročných úkolů a problémů Didaktické zásady, především: - Zásada názornosti, která vede k vytváření představ na základě smyslového poznání skutečných předmětů, procesů a jevů přímo nebo v jejich názorném zobrazení. Tato zásada je zlatým pravidlem úspěšného vyučování. - Zásada spojení teorie s praxí, která vyjadřuje požadavek, aby studenti získané vědomosti a dovednosti v odborných předmětech mohli včas a na odpovídající úrovni uplatnit v praxi.
Metody hodnocení
Průběžné testy v seminářích se budou psát v týdnech dle harmonogramu. Pokud student nemůže fyzicky absolvovat 1 ze seminárních testů (omluvu posoudí vedoucí semináře), může si napsat náhradní test v dohodnutém termínu. Podmínkou získání zápočtu je absolvování 2 kontrolních testů s průměrným hodnocením 60 % a více. Student, který na seminářích neuspěje – tzn. výsledné hodnocení průběžných testů nedosáhne 60%, bude psát náhradní test z celé látky. Podmínkou úspěšného absolvování náhradního testu je dosažení alespoň 60 %. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2023/BPF_CZAF