BPH_ZAFI Základy argumentace a etiky

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konkrétní cíle:
- Studenti budou schopni zdůvodňovat svá vlastní tvrzení, názory nebo pozice, jak v odborném, tak dále v praktickém životě.
- Studenti budou schopni odlišit rozumné argumenty od nerozumných, manipulativních nebo jinak problematických přesvědčovacích praktik.
- Studenti budou schopni rozpoznat komplexní problémy a dále s nimi pracovat
- Studenti budou schopni odhalit pseudoproblémy, které vznikají v rámci neporozumění nebo nemají žádný reálný dopad.
- Studenti budou schopni odlišit to, co je věda, a to, co se za vědu pouze vydává, nebo je odlišné od vědy.
- Studenti budou schopni zvažovat a pracovat s etickými problémy v rámci praxi i teorie s ohledem k vědě, organizacím a společnosti.
- Celkově budou studenti schopni kritického na vědě postaveného přístupu k rozhodování v teorii i praxi, které je v rámci etických zásad a individuálních hodnot.
Obecné cíle kurzu:
- kultivace kritického (argumentačního) myšlení,
- osvojení si základních pojmů z oblasti argumentace a etiky,
- kultivace teoretického myšlení,
- kultivace vědeckého myšlení,
- kultivace etického myšlení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- jasně formulovat důvody pro svá tvrzení, tzn. předkládat argumenty pro svou tezi;
- zhodnotit argumenty ostatních;
- rozlišit mezi tím, co je, co existuje, a tím, co není;
- zhodnotit jak lze nějakou věc poznat;
- rozlišit mezi tím, co je věda a co věda není;
- popsat základní problémy ve vědě a pseudovědě;
- diskutovat možné přístupy k hodnocení toho, zda je něco dobré;
- diskutovat a hodnotit možné etické problémy výzkumu;
- diskutovat a hodnotit možné etické problémy v podnikovém kontextu (diskriminace, nátlak, …).
Osnova
  • Tematický plán přednášek:
  • Blok A – Jaké pro to máš důvody? (argumentace)
  • 1. Co jsou argumenty a argumentace? (základní pojmy z teorie argumentace)
  • 2. Opravdu to nutně platí? (formální argumentace a logické chyby)
  • 3. Dává to smysl? (neformální argumentace a argumentační schémata)
  • 4. Je to dobrý důvod? (argumentace v kontextu, argumentační chyby a hodnocení argumentů)
  • 5. Jak to říci? (rétorická stránka komunikace)
  • Blok B – O čem to je? (filosofie v podnikovém prostředí)
  • 6. Co je? Co lze poznat? (ontologie, vymezení jednotlivce, skupiny, podniku, epistemologie, znalost, skupinová znalost, organizační znalost, zdroje znalosti)
  • Blok C – Je všechno jen fyzika nebo sbírání známek? (filosofie vědy)
  • 7. Co je věda? Co není věda?(demarkace vědy, pozorování, experiment, zdůvodnění a vysvětlení, pseudověda, paravěda, konspirace a imunizační strategie)
  • Blok D – Je to dobré? (etika)
  • 8. Co je vlastně dobro? (základní pojmy a koncepce etiky)
  • 9. Dobro pro jednoho nebo pro všechny? (společnost a etika)
  • 10. Můžeme studovat křečky na kokainu? (výzkumná etika)
  • 11. Co lze prodávat a jak? (podniková a organizační etika)
Literatura
    povinná literatura
  • Speciální číslo o argumentaci online časopisu Filosofie Dnes: Filosofie Dnes, 2018 [online]. 10(2) [2021-14-05]. 1804-0969. Dostupné z: https://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php/hen/issue/view/23.
  • Business ethics and care in organizations. Edited by Marianna Fotaki - Gazi Islam - Anne Antoni. New York, NY: Routledge, 2020, 1 online. ISBN 9780429029943. URL info
  • CHATFIELD, Tom. Critical thinking : your guide to effective argument, successful analysis & independent study. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, vii, 314. ISBN 9781473947139. info
  • The Sage handbook of marketing ethics. Edited by Lynne Eagle - Stephan Dahl - Patrick de Pelsmacker - Charles R. Taylor. Los Angeles: SAGE Reference, 2020, 1 online. ISBN 9781529736786. URL info
    doporučená literatura
  • Profit, prudence and virtueessays in ethics, business and management. Edited by Samuel Gregg - James Stoner. Exeter: Imprint Academic, 2009, 1 v. (unpa. ISBN 9781845402884. info
  • The Routledge companion to philosophy in organization studies. Edited by Raza A. Mir - Hugh Willmott - Michelle Greenwood. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xxxii, 615. ISBN 9780415702867. info
  • PHILLIPS, Robert. Stakeholder theory and organizational ethics. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler publishers, 2003, xii, 200. ISBN 1576752682. info
  • POPPER, Karl R. Conjectures and refutations : the growth of scientific knowledge. 1st ed. London: Routledge Classics, 2002, xiii, 582. ISBN 0415285933. info
  • SIMS, R. R. Ethics and corporate social responsibility: why giants fall. 1st ed. Westport: Praeger, 2003, 318 s. ISBN 0-275-98039-1. info
  • WEBER, Max. Autorita, etika a společnost : pohled sociologa do dějin. Translated by Jan J. Škoda. 1. české vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 294 s. ISBN 8020406115. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek spojených s diskusí.
Metody hodnocení
Aby student prošel úspěšně předmětem, musí splnit následující:
1. Zapojit se do týmu
– Do 3 týdnů od začátku semestru si studenti budou moci sestavit vlastní týmy po dvou, až třech osobách a ohlásit je vyučujícímu v kurzu pomocí nástroje specifikovaného v interaktivní osnově.
– Ve čtvrtém týdnu budou studenti, kteří se nezapojí do žádného z týmů, náhodně rozlosování do týmů o třech osobách a budou o tom do konce toho týdnu informování.
2. Odevzdat týmovou dohodu
– Do konce 6 týdnu každý tým odevzdá pomocí právě jednoho z členů týmu týmovou dohodu podle vzoru daného v interaktivní osnově do odevzdávárny v informačním systému, na kterou je odkaz v interaktivní osnově.
3. Volba materiálu pro analýzu
– Do konce 8 týdnu si týmy z daného seznamu v interaktivní osnově zvolí jednu ukázku návrhu na investici pro svou analýzu.
– Způsob, jak zpracovat analýzu bude uvedený v interaktivní osnově a bude mu věnována část jedné z přednášek.
4. NEPOVINNĚ Studenti
– Do konce 11 týdnu mohou týmy konzultovat své analýzy návrhů na investice.
5. Odevzdání analýzy návrhu na investici
– Do konce 12 týdnu a nejpozději 10 dní před zkouškou každý tým odevzdá pomocí právě jednoho z členů týmu analýzu návrhu na investici do odevzdávárny v informačním systému, na kterou je odkaz v interaktivní osnově. 6. Přihlášení ke zkoušce
– Do konce 12 týdne se týmy přihlásí ke zkušebním termínům vypsaným v ISu.
– Na jeden termín se přihlásí právě jeden tým a všichni jeho členové.
7. Zkouška
– Do 5 dní před zkouškou dostanou studenti zpětnou vazbu ve své práci způsobem specifikovaným v interaktivní osnově.
– Zpětná vazba bude také obsahovat navrhované hodnocení.
– V rámci zkoušky budou studenti obhajovat svoji analýzu vybraného návrhu na investici a jeho etické zhodnocení.
– V rámci zkoušky budou také zkoušeny další témata, která byla v rámci předmětu probírána a jsou relevantní pro danou práci.
– Hodnocení studentů ze závěrečné zkoušky se může lišit od navrhovaného hodnocení z týmové analýzy.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
V případě, že si student kurz zapíše v době svého výjezdu do zahraničí, platí pro něj obdobné podmínky, vypracování analýzy a absolvování zkoušky, s výjimkou toho, že po předchozí domluvě s vyučujícím, může analýzu vypracovat sám ve zkráceném rozsahu a zkoušku může ve zdůvodněném případě absolvovat pomocí MS Team. Je doporučeno kontaktovat vyučujícího na začátku semestru a dohodnout se na tématu práce, studijních materiálech a průběhu ukončení.
Informace učitele
V případě, že si student kurz zapíše v době svého výjezdu do zahraničí, platí pro něj stejné podmínky, tj. musí napsat seminární práci na vybrané téma a následně absolvovat ústní zkoušku. Je doporučeno kontaktovat vyučujícího na začátku semestru a dohodnout se na tématu práce, studijních materiálech a průběhu ukončení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Přednášky jsou dostupné online a ze záznamu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.