MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Feybi Ariani Goni, Ph.D. (přednášející)
Prateek Kalia, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (přednášející)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (přednášející)
Feybi Ariani Goni, Ph.D. (cvičící)
Prateek Kalia, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (cvičící)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (cvičící)
Garance
Prateek Kalia, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:50 P312, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Po 10:00–11:50 P312, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., P. Kalia, D. Mladenović, A. Zareravasan
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 35/35, pouze zareg.: 2/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • Malhotra, N. K. (2021). Marketing research : an applied orientation, 7th edition / Naresh K. Malhotra. Pearson.
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019, xxxiii, 83. ISBN 9781292208787. info
    doporučená literatura
  • Dillion, D., Tandon, N., Gu, Y., & Gray, K. (2023). Can AI language models replace human participants?. Trends in Cognitive Sciences.
  • Becker, J. M., Cheah, J. H., Gholamzade, R., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2023). PLS-SEM’s most wanted guidance. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(1), 321-346.
  • Lim, W. M., Kumar, S., & Ali, F. (2022). Advancing knowledge through literature reviews:‘what’,‘why’, and ‘how to contribute’. The Service Industries Journal, 42(7-8), 481-513.
  • Maier, C., Thatcher, J. B., Grover, V., & Dwivedi, Y. K. (2023). Cross-sectional research: A critical perspective, use cases, and recommendations for IS research. International Journal of Information Management, 102625.
  • Malodia, S., Dhir, A., Hasni, M. J. S., & Srivastava, S. (2023). Field experiments in marketing research: a systematic methodological review. European Journal of Marketing, 57(7), 1939-1965.
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project, and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of the mark of the written test (weight 30 %), the mark of the work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording, or leaking tests, use of unauthorized tools, aids, and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding a grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination. The course cannot be completed without meeting the attendance requirement. In the case of a planned internship abroad, students may register for the course in an earlier/later year than when it is recommended in their curriculum. Students will also receive credit for the course if they take a course with similar content and scope in a foreign country. The usual name of the equivalent course at partner universities is International Marketing. Students may consult the course equivalency with the guarantor prior to or within the first 14 days of the semester.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Prateek Kalia, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (přednášející)
Prateek Kalia, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mikhail Monashev (cvičící)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:50 P312, kromě Po 18. 9. až Út 19. 9., kromě Po 6. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Po 10:00–11:50 P312, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., P. Kalia, D. Mladenović, M. Monashev, R. Škapa, A. Zareravasan
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
    doporučená literatura
  • Lim, W. M., Kumar, S., & Ali, F. (2022). Advancing knowledge through literature reviews:‘what’,‘why’, and ‘how to contribute’. The Service Industries Journal, 42(7-8), 481-513.
  • Becker, J. M., Cheah, J. H., Gholamzade, R., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2023). PLS-SEM’s most wanted guidance. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(1), 321-346.
  • Maier, C., Thatcher, J. B., Grover, V., & Dwivedi, Y. K. (2023). Cross-sectional research: A critical perspective, use cases, and recommendations for IS research. International Journal of Information Management, 102625.
  • Dillion, D., Tandon, N., Gu, Y., & Gray, K. (2023). Can AI language models replace human participants?. Trends in Cognitive Sciences.
  • Malodia, S., Dhir, A., Hasni, M. J. S., & Srivastava, S. (2023). Field experiments in marketing research: a systematic methodological review. European Journal of Marketing, 57(7), 1939-1965.
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019, xxxiii, 83. ISBN 9781292208787. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project, and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of the mark of the written test (weight 33 %), the mark of the work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording, or leaking tests, use of unauthorized tools, aids, and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding a grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination. The course cannot be completed without meeting the attendance requirement. In the case of a planned internship abroad, students may register for the course in an earlier/later year than when it is recommended in their curriculum. Students will also receive credit for the course if they take a course with similar content and scope in a foreign country. The usual name of the equivalent course at partner universities is International Marketing. Students may consult the course equivalency with the guarantor prior to or within the first 14 days of the semester.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Prateek Kalia, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (přednášející)
Olga Prygara, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (přednášející)
Prateek Kalia, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mikhail Monashev (cvičící)
Olga Prygara, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
doc. Ahad Zareravasan, PhD (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:50 P312, kromě Čt 23. 3. až Čt 30. 3., kromě Čt 20. 4. až Čt 27. 4., kromě Čt 11. 5.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Čt 16:00–17:50 VT204, kromě Čt 30. 3., P. Kalia, D. Mladenović, O. Prygara, R. Škapa, A. Zareravasan
MPH_CSMR/02: Po 16:00–17:50 VT202, kromě Po 27. 3., P. Kalia, D. Mladenović, O. Prygara, R. Škapa, A. Zareravasan
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mikhail Monashev (přednášející), Ing. Mikhail Monashev (zástupce)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Jessica Omieye Amiesimaka, M.Sc. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Dmitrii Nikolaev (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 P312, kromě Čt 31. 3.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Čt 16:00–17:50 VT204, kromě Čt 31. 3., A. Klapalová, M. Monashev, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Irma Macháčová (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Jessica Omieye Amiesimaka, M.Sc. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 P312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Čt 16:00–17:50 VT204, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detail instructions for the course are to found in the Interactive syllaby in IS.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dušan Mladenović, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:00–15:50 P312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Čt 16:00–17:50 VT204, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (23 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Anida Krajina, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Anida Krajina, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 12:50–14:30 VT105
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: každé sudé úterý 14:35–16:15 VT105, K. Kašparová, A. Klapalová, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research. At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (20 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Case Studies to Marketing Research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 12:50–13:35 VT105
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_CSMR/01: Út 13:45–14:30 VT105, K. Kašparová, A. Klapalová, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of marketing and the elementary statistics is needed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to marketing research and its methods. It focues on the quantitative approach to research mainly.
At the end of this course, students should be able to:
- develop marketing research plan according to the research goal
- identify the appropriate methods and tools
- apply basic methods of marketing research.
Osnova
  • 1. Marketing research – contextual framework, its functions
  • 2. The basic approaches and forms of marketing research
  • 3. Validity and reliability
  • 4. Sampling Procedures
  • 5. Overview of methods and tools used in quantitative approach to research
  • 6. Uni- and bivariate data analysis
  • 7. Preparing the Research Report
  • 8. Application of methods and tools in a case study
Literatura
    povinná literatura
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
  • HAIR, Joseph F., Robert P. BUSH a David J. ORTINAU. Marketing research : within a changing information environment. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxvii, 700. ISBN 0072830875. info
    doporučená literatura
  • Wiley International Encyclopedia of Marketing. Edited by Jagdish N. Sheth - Naresh K. Malhotra. Malden: Wiley, 6 sv. ISBN 9781444316568. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • PARASURAMAN, A., Dhruv GREWAL a R. KRISHNAN. Marketing research. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin Co., 2007, 638 s. ISBN 9780618660636. info
Výukové metody
The lectures will be devoted to introduction of marketing research, of its methods, tools and best practices. After that the students realize their own market research in teams applying the knowledge from lectures and self-study.
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of marketing research. The course is concluded by the defense of the elaborated case study - the marketing research.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Case Studies to Marketing Research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:35 VT105
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of marketing and the elementary statistics is needed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to marketing research and its methods. It focues on the quantitative approach to research mainly.
At the end of this course, students should be able to:
- develop marketing research plan according to the research goal
- identify the appropriate methods and tools
- apply basic methods of marketing research.
Osnova
  • 1. Marketing research – contextual framework, its functions
  • 2. The basic approaches and forms of marketing research
  • 3. Validity and reliability
  • 4. Sampling Procedures
  • 5. Overview of methods and tools used in quantitative approach to research
  • 6. Uni- and bivariate data analysis
  • 7. Preparing the Research Report
  • 8. Application of methods and tools in a case study
Literatura
    povinná literatura
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
  • HAIR, Joseph F., Robert P. BUSH a David J. ORTINAU. Marketing research : within a changing information environment. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxvii, 700. ISBN 0072830875. info
    doporučená literatura
  • Wiley International Encyclopedia of Marketing. Edited by Jagdish N. Sheth - Naresh K. Malhotra. Malden: Wiley, 6 sv. ISBN 9781444316568. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • PARASURAMAN, A., Dhruv GREWAL a R. KRISHNAN. Marketing research. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin Co., 2007, 638 s. ISBN 9780618660636. info
Výukové metody
The lectures will be devoted to introduction of marketing research, of its methods, tools and best practices. After that the students realize their own market research in teams applying the knowledge from lectures and self-study.
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of marketing research. The course is concluded by the defense of the elaborated case study - the marketing research.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Case Studies to Marketing Research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:35 VT204
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of marketing and the elementary statistics is needed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to marketing research and its methods. It focues on the quantitative approach to research mainly.
At the end of this course, students should be able to:
- develop marketing research plan according to the research goal
- identify the appropriate methods and tools
- apply basic methods of marketing research.
Osnova
  • 1. Marketing research – contextual framework, its functions
  • 2. The basic approaches and forms of marketing research
  • 3. Validity and reliability
  • 4. Sampling Procedures
  • 5. Overview of methods and tools used in quantitative approach to research
  • 6. Uni- and bivariate data analysis
  • 7. Preparing the Research Report
  • 8. Application of methods and tools in a case study
Literatura
    povinná literatura
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
  • HAIR, Joseph F., Robert P. BUSH a David J. ORTINAU. Marketing research : within a changing information environment. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxvii, 700. ISBN 0072830875. info
    doporučená literatura
  • Wiley International Encyclopedia of Marketing. Edited by Jagdish N. Sheth - Naresh K. Malhotra. Malden: Wiley, 6 sv. ISBN 9781444316568. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • PARASURAMAN, A., Dhruv GREWAL a R. KRISHNAN. Marketing research. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin Co., 2007, 638 s. ISBN 9780618660636. info
Výukové metody
The lectures will be devoted to introduction of marketing research, of its methods, tools and best practices. After that the students realize their own market research in teams applying the knowledge from lectures and self-study.
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of marketing research. The course is concluded by the defense of the elaborated case study - the marketing research.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Case Studies to Marketing Research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Bohdana Čechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 12:50–14:30 S308
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of marketing and the elementary statistics is needed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to marketing research and its methods. It focues on the quantitative approach to research mainly.
At the end of this course, students should be able to:
- develop marketing research plan according to the research goal
- identify the appropriate methods and tools
- apply basic methods of marketing research.
Osnova
  • 1. Marketing research – contextual framework, its functions
  • 2. The basic approaches and forms of marketing research
  • 3. Validity and reliability
  • 4. Sampling Procedures
  • 5. Overview of methods and tools used in quantitative approach to research
  • 6. Uni- and bivariate data analysis
  • 7. Preparing the Research Report
  • 8. Application of methods and tools in a case study
Literatura
    povinná literatura
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
  • HAIR, Joseph F., Robert P. BUSH a David J. ORTINAU. Marketing research : within a changing information environment. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxvii, 700. ISBN 0072830875. info
    doporučená literatura
  • Wiley International Encyclopedia of Marketing. Edited by Jagdish N. Sheth - Naresh K. Malhotra. Malden: Wiley, 6 sv. ISBN 9781444316568. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • PARASURAMAN, A., Dhruv GREWAL a R. KRISHNAN. Marketing research. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin Co., 2007, 638 s. ISBN 9780618660636. info
Výukové metody
The lectures will be devoted to introduction of marketing research, of its methods, tools and best practices. After that the students realize their own market research in teams applying the knowledge from lectures and self-study.
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of marketing research. The course is concluded by the defense of the elaborated case study - the marketing research.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Case Studies to Marketing Research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Bohdana Čechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 12:50–14:30 S308
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of marketing and the elementary statistics is needed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is an introduction to marketing research and its methods. It focues on the quantitative approach to research mainly.
At the end of this course, students should be able to:
- develop marketing research plan according to the research goal
- identify the appropriate methods and tools
- apply basic methods of marketing research.
Osnova
  • 1. Marketing research – contextual framework, its functions
  • 2. The basic approaches and forms of marketing research
  • 3. Validity and reliability
  • 4. Sampling Procedures
  • 5. Overview of methods and tools used in quantitative approach to research
  • 6. Uni- and bivariate data analysis
  • 7. Preparing the Research Report
  • 8. Application of methods and tools in a case study
Literatura
    povinná literatura
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
    doporučená literatura
  • Wiley International Encyclopedia of Marketing. Edited by Jagdish N. Sheth - Naresh K. Malhotra. Malden: Wiley, 6 sv. ISBN 9781444316568. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • HAIR, Joseph F., Robert P. BUSH a David J. ORTINAU. Marketing research : within a changing information environment. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxvii, 700. ISBN 0072830875. info
Výukové metody
The lectures will be devoted to introduction of marketing research, of its methods, tools and best practices. After that the students realize their own market research in teams applying the knowledge from lectures and self-study.
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of marketing research. The course is concluded by the defense of the elaborated case study - the marketing research.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_CSMR Business research

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2018

Předmět se v období podzim 2018 nevypisuje.

Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Anida Krajina, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Anida Krajina, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Nesvadbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MPH_CSMR/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Kašparová, A. Klapalová, R. Škapa
Předpoklady
Prior knowledge of the basics of business administration and the elementary statistics is advised.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces to business research methods and research process. Specifically, it develops students’ knowledge and ability to independently design and perform a quantitative research. At the end of this course, students will be able to:
- develop marketing research plan in harmony with the research problem
- design appropriate research methodology
- apply quantitative methods of data collection and reprocessing
A parallel ambition is to further improve students` critical thinking.
Osnova
  • 1. Business research – contextual framework, its domains, ethical aspects
  • 2. The basic approaches and forms of business research
  • 3. Quality in research: validity and reliability
  • 4. Questionnaire design
  • 5. Uni- and bivariate data analysis
  • 6. Qualitative approach to research
  • 7. Preparing the Research Report
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Seventh edition. Harlow, England: Pearson, 2015, xxvi, 741. ISBN 9781292016627. info
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
    doporučená literatura
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • SEKARAN, Uma a Johan Roger Gisbert BOUGIE. Research methods for business : a skill building approach. 5th ed. Chichester: Wiley, 2009, xx, 468. ISBN 9780470744796. info
  • Encyclopedia of survey research methods. Edited by Paul J. Lavrakas. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2008, 2 v. ISBN 978-1-4129-1808-4. info
  • SHUKLA, Paurav. Essentials of Marketing Research. 1. vyd. http://bookboon.com, 2008, 117 s. ISBN 978-87--7681411-3. URL info
Výukové metody
In lectures the main issues of business research as listed in the schedule are explained and discussed. The students` main task in the course is to design and conduct their own research project in teams applying the knowledge from lectures and self-study. To facilitate the research projects, the tutors provide students with feedback in each of predefined research stages. Besides discussion, the seminars are also a platform for evaluation of project milestones
Metody hodnocení
To pass the course the students are required to gain at least 60% of points in the test covering the theory of business research, to defend the research project and to gain at least 60% for it. The final mark is computed as the weighted average of mark of written test (weight 33 %), the mark of work-in-progress research project (20 %) and its final version (40 %), and the quality of feedback related to other students` project (7%). Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.