PVVFEU Veřejné finance ČR a EU

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Sarah Durelle (přednášející), doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (zástupce)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Mathon (přednášející), doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (zástupce)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D.
Rozvrh
Út 9:20–11:00 S402
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVFEU/1: Út 11:05–12:45 S402, R. Jahoda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření znalostí studentů o teorii a praxi veřejných financí, srovnání shod a rozdílů veřejných financí ČR, Francie a EU. Jde o oborově povinný předmět. Studenti během semestru samostatně studují podle zadané literatury jednotlivá témata a diskutují je s vyučujícím na seminářích. Studenti získávají základní přehled o veřejných financích v ČR a v EU. Akcent je přitom kladen na praktickou znalost českých a francouzských veřejných financí a financí EU. V případě českých a francouzských veřejných financí je důraz kladen na interpretaci soudobých funkcí veřejných financí, na vertikální a horizontální strukturu veřejných financí a konkrétní podobu systému veřejných financí, tj. státní rozpočet, rozpočet krajů, rozpočet obcí, rozpočet okresních úřadů a mimorozpočtové fondy. Představeny jsou specifické problémy českých a francouzských veřejných financí. V případě financí EU je důraz kladen na rozpočet EU, jeho příjmovou výdajovou stránku, rozpočtový proces a některé společné politiky.
Osnova
  • 1. Úvod od studia předmětu. Obsah předmětu, základní a doporučená literatura, formát zkoušky. Příčiny existence a funkce veřejného sektoru. Normativní a pozitivní přístupy. Tzv. neekonomické příčiny existence VS, tržní a státní selhání. Pojetí spravedlnosti. 2. Státní rozpočet, jeho příjmy a výdaje, rozpočtový proces a zásady, mimorozpočtové financování a fondy, úvod do analýzy mandatorních výdajů. 3. Fiskální politika a daňová politika. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Vývoj jednotlivých daňových příjmů a jejich determinanty, možnosti predikce daňových příjmů. 4. Úvod do fiskálního federalismu v ČR. Reforma územní veřejné správy. Úvod do rozpočtů krajů a obcí. 5. (F) Úvod do francouzských veřejných financí, rozpočtová soustava, příjmová a výdajová strana francouzského rozpočtu. Fiskální administrativa, podmínky aplikace fiskálního práva. 6. (F) Francouzský fiskální federalismus. Rozpočtový proces a zásady územně samosprávných celků. 7. (F) Tvorba a čerpání rozpočtů územně samosprávných celků, jejich evaluace a kontrola. Čerpání peněz z evropských rozpočtů. Aktuální problémy. 8. Krátkodobá a dlouhodobá fiskální nerovnováha. Analýza strukturální a cyklické části, přeměna deficitu na dluh, dluh v ČR, skrytý dluh, nepřímé závazky státu, způsoby, forma a procedura krytí deficitu a dluhu v ČR. 9. (F) Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Finanční historie Evropského společenství. 10. (F) Společný rozpočet Evropské unie. Vývoj příjmové stránky rozpočtu EU. Rozpočtová kompenzace Velké Británie. 11. (F) Pravidla komunitárního rozpočtování. Rozpočtová pravidla a jejich zdroje, rozpočtové zásady. 12. Harmonizace a koordinace daní zemí EU. Příčiny harmonizace nepřímých a koordinace přímých daní, jejich pozitiva a negativa, současná platící pravidla. 13. Předvstupní fondy, rozšíření, závěr.
Literatura
  • Eijffinger, S.C.W., de Haan, J.: European Monetary and Fiscal Policy. Oxford University Press 2000. ISBN 0-19-877616-0
Metody hodnocení
Forma zkoušky: písemná a ústní. V průběhu semestru se píší 2-3 průběžné testy, které slouží jako podklad pro písemnou zkoušku. Nazákladě jejich výsledků je studentům navržena známka k ústní zkoušce, u které mají možnost navrženou známku změnit.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Informace učitele
Veškeré studijní materiály jsou studentům poskytovány formou interaktivní osnovy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.