MPF_EARP Ekonomika a řízení pojišťoven

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/2. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Viktória Čejková, Ph.D. (přednášející)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (přednášející)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. František Řezáč, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 7:40–9:15 P403
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_EARP/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. F. Řezáč
MPF_EARP/02: St 12:50–14:30 P304, F. Řezáč
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 51 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/51, pouze zareg.: 0/51
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je zaměřena na seznámení studentů s řízením pojišťoven a jeho specifiky v podmínkách pojistného trhu České republiky. Zaobírá se ekonomickými aspekty podnikání pojišťoven s důrazem na tvorbu technických rezerv, investiční činnost, solventnost, hospodaření a finanční analýzu pojišťoven. Objasňuje marketingový způsob řízení pojišťoven, vybrané tržní strategie v procesu strategického řízení, obchodní činnost a informační systémy používané v pojišťovací činnosti. Cílem výuky je rozšířit znalosti studentů o poznatky z řízení pojišťoven a základní aspekty fungování ekonomiky pojišťoven. Naučit je základní faktory ovlivňující konkurenceschopnost komerční pojišťovny jako podnikatelského subjektu. Studenti mohou získat dovednost orientovat se v hospodářském výsledku komerční pojišťovny pomocí účetních výkazů, osvojit si požadavky na dostatečnou kapitálovou vybavenost a dodržování pravidel v investování prostředků technických rezerv. Získají také určitý přehled o způsobech komunikace s klienty při objasňování řízení vztahů s uživateli pojistných služeb.
Osnova
  • Tématický plán přednášek: 1. Ekonomicko - právní aspekty podnikání pojišťoven na pojistném trhu České republiky. 2. Řízení pojišťoven v podmínkách pojistného trhu, funkce pojišťovacího podniku, manažerské funkce. 3. Strategické, taktické a operativní řízení pojišťoven. Specifika řízení pojišťoven na pojistném trhu České republiky. 4. Organizační struktura pojišťoven, hlavní úkoly a obsahová náplň činnosti ekonomického úseku pojišťoven. 5. Ekonomické aspekty podnikání pojišťoven, tvorba technických rezerv, investiční činnost pojišťoven. 6. Kapitálová vybavenost pojišťoven, základní kapitál, solventnost pojišťoven, Solvency II, ekonomická vyrovnanost pojištění. 7. Hospodaření pojišťoven, výnosy, náklady a hospodářský výsledek, obsah výroční zprávy pojišťoven. 8. Finanční analýza pojišťoven, klasifikace poměrových ukazatelů, audit a rating pojišťoven. 9. Marketingové řízení pojišťoven, marketingová analýza, formulace poslání, cílů a strategie, marketingové plánování, realizace a kontrola marketingového plánu. 10. Vybrané tržní strategie v procesu strategického řízení pojišťoven. 11. Public relations a pojistné instituce. Řízení vztahů se zákazníky (CRM). 12. Obchodní činnost v komerční pojišťovně. Psychologie prodeje pojistných produktů. 13. Informační systém a technologie v činnosti komerčních pojišťoven. Tematický plán seminářů: 1. Seznámení s obsahem seminářů, tématy seminárních prací a požadavky na jejich zpracování a prezentaci. Sestavení týmů a zadání seminárních prací. 2. Aktuální legislativní rámec podnikání v pojišťovnictví v rámci Evropské unie a České republiky. Komparace předmětné problematiky v ČR s vybranými státy EU. 3. Analýza uplatňování provozní a personální funkce ve vybraných pojišťovnách na pojistném trhu ČR. Teoretické přístupy k vedení lidí a jejich aplikace do podmínek pojišťoven. 4. Analýza tendencí (v časovém horizontu nejméně 5 let) strategické úrovně řízení ve vybraných pojišťovnách s využitím jejich výročních zpráv. 5. Analýza a komparace organizačních struktur vybraných komerčních pojišťoven v rámci ČR a EU, s důrazem na ekonomický úsek. 6. Kontrolní test č.1 7. Komparace finančního umístění pojišťoven v souvislosti s tvorbou technických rezerv a investiční činností v životním i neživotním pojištění. 8. Aktuální poznatky z uplatňování Solvency II ve vybraných pojišťovnách v ČR i EU. 9. Analýza a komparace hospodaření vybraných pojišťoven na pojistném trhu ČR i EU, s důrazem na finanční skupiny. 10. Kontrolní test č.2 11. Analýza marketingového způsobu řízení ve vybraných pojišťovnách, s důrazem na formulaci cílů a způsobů komunikace s klienty. 12. Analýza a komparace distribuce pojistných produktů s důrazem na organizaci obchodní sítě na všech úrovních řízení vybraných pojišťoven v ČR i EU. 13. Kontrolní test č.3
Literatura
    povinná literatura
  • ŘEZÁČ, František, Gabriela OŠKRDALOVÁ, Martin ŘEZÁČ, Miroslava ŠIKULOVÁ a Petr VALOUCH. Marketingové řízení komerční pojišťovny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Tisk: BonnyPress, 2009, 210 s. ISBN 978-80-210-4799-0. info
  • ŘEZÁČ, František a Miroslava ŠIKULOVÁ. Marketing v pojišťovnictví. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 90 s. ISBN 978-80-210-4538-5. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, Svatopluk NEČAS a František ŘEZÁČ. Pojistná ekonomika II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta, 2005, 68 s. ISBN 80-210-3662-1. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, Svatopluk NEČAS a František ŘEZÁČ. Pojistná ekonomika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 145 s. ISBN 80-210-3288-X. info
    doporučená literatura
  • IVANCEVICH, John M., James L. GIBSON a James H. DONNELLY. Management : principles and functions. 4. ed. Homewood: BPI-IRWIN, 1989, xvii, 765. ISBN 0-256-06671-X. info
  • MAJTÁNOVÁ, Anna. Pojišťovnictví :teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2006, 288 s. ISBN 8086929191. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, František ŘEZÁČ a Aleš ZUZAŇÁK. Pojištění pro podnikatele. 1998. vyd. Břeclav: Moraviapress, 1998, 212 s. ISBN 80-86181-13-8. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, kontrolní testy.
Metody hodnocení
Přednášky a semináře probíhají obsahově podle uvedených tématických okruhů. Semináře jsou rozděleny do třinácti bloků. Průběžné kontrolní testy č.1,2 a 3, plánované v 6., 10. a 13. týdnu, jsou povinné s předepsanou minimální úspěšností. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Konečná známka je tvořena: Zkouškový test (60%) + Seminární práce (20%) + Průběžné testy (20%).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.