MKV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky kurzu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní: - efektivně sdělovat a předávat informace; - efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat; - využívat asertivní způsob komunikace; - připravit a realizovat efektivní prezentaci; - vyjednávat - vést hodnotící rozhovor.
Osnova
  • Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
  • Tematické bloky
  • 1. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“.
  • 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití.
  • 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“.
  • 4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Hodnotící rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící rozhovor“.
Literatura
    povinná literatura
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. Online. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007. 172 s. ISBN 9788090396296. [citováno 2024-04-23] info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 48 s. ISBN 80-210-3948-5. [citováno 2024-04-23] info
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Online. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003. 212 s. ISBN 8072610775. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Online. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 144 s. ISBN 9788024735665. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. Online. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Grada, 2007. 213 s. ISBN 9788024719726. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Online. Praha: Grada, 2004. 106 s. ISBN 8024704080. [citováno 2024-04-23] info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 1995. 162 s. ISBN 80-85623-84-6. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednášky a tréninkové metody (modelové situace, hraní rolí, skupinové diskuse, tréninkové videofilmy)
Metody hodnocení
Formální prověření znalostí bude realizováno prostřednictvím ohodnocení kvality zpracování zadaného POTu a prostřednictvím závěrečného písemného testu, který bude zaměřen na teoretické znalosti a především na schopnost aplikace znalostí a získaných komunikačních dovedností na praktických příkladech. Podmínkou udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí POTu a úspěšné absolvování písemného testu.
Informace učitele
Další doporučená literatura/Additional recommended literature:

GODEFROY, CH., H., LOUIS, R.: Nauč se přesvědčovat. Praha: Alternativa, 1991.

LUKÁŠOVÁ, R.: Komunikace v práci vedoucího pracovníka. In Němeček, P. a kol. VEDOUCÍ PODNIKU - podnik v kostce. Praha: Verlag Dashöfer, 1998. ISBN 80 - 901859 - 5 - 9. Část 14, díl 8 . 60 stran.
MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha: Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4
NOVÁK, T., POKORNÁ, A.: Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Praha: C. H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-354-X.
ŠULEŘ, O.: Zvládáte své manažerské role? Jak rozhodovat, předávat informace, organizovat a motivovat své podřízené. Praha: Computer Press, 2002.ISBN 80-7226-702-7.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 16 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.