MKV_EKKU Ekonomika kultury

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marek Pavlík, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Rozvrh
So 26. 9. 16:20–19:30 P303, So 7. 11. 8:30–11:50 P303, Ne 13. 12. 12:50–16:15 P303
Předpoklady
Předmět je určen pro 2. ročník kombinovaného navazujícího studia oboru Veřejná ekonomika a správa
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury
Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, že studenti zvládli problematiku přednášenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací.
Pozornost je věnována tématům dotýkajících se kultury a masmédií.
Cílem kurzu je zevrubně seznámit studenty se všemi představenými okruhy (kultura, masmedia) a to jak z hlediska ekonomiky institucí, tak i právního rámce a dalších aspektů fungování.
Osnova
  • 1. Základní informace o kurzu. Obecné pojmy. Základní problémové okruhy ekonomiky kultury. Diskuse o subvencování kultury. Kritéria efektivnosti kultury. Specifika odvětví kultury - tvorba cen, trh práce, oborová legislativa.
  • 2. Památková péče. Církve a náboženské společnosti.
  • 3. Hudební umění. Literatura a knihovny. Masmédia televize, rozhlas. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie.
Literatura
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Online. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. [citováno 2024-04-24] info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Online. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995. 207 s. ISBN 8070798572. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky,četba, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky ke zkoušce: seminární práce (2x). Zkouška ústní.
Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace učitele
Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do tří čtyřhodinových bloků.
Lectures/Tutorials are organised in three four-hour parts.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KVEKMA.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.