PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 14:00–15:50 B311
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals (in a range of the PB009 and PA010 courses) and basic GPU programming (in a range of the PV112 and PV227 courses).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Invited lectures covering the latest research results and challenges in specific fields related to computer graphics, and programming sessions on selected algorithms. Students should gain an overview of the research trends in the computer graphics field and get practical experience with the implementation of CG algorithms.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Selected topics from the list below will be presented by experts in these fields. Students will learn about theoretical basis of their concepts and algorithms, and will get an experience with implementation as well.
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Lectures (mostly invited) on selected topics covering key and hot research areas + implementation project.
Metody hodnocení
Final evaluation will be based on the student's work within the semester (project implementation).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Matúš Talčík (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 14. 2. až Út 9. 5. Út 16:00–17:50 B130
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals (in a range of the PB009 and PA010 courses) and basic GPU programming (in a range of the PV112 and PV227 courses).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Invited lectures covering the latest research results and challenges in specific fields related to computer graphics, and programming sessions on selected algorithms. Students should gain an overview of the research trends in the computer graphics field and get practical experience with the implementation of CG algorithms.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Selected topics from the list below will be presented by experts in these fields. Students will learn about theoretical basis of their concepts and algorithms, and will get an experience with implementation as well.
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Lectures (mostly invited) on selected topics covering key and hot research areas + implementation project.
Metody hodnocení
Final evaluation will be based on the student's work within the semester (project implementation).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Matúš Talčík (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 16. 2. až St 11. 5. St 14:00–15:50 B311
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals (in a range of the PB009 and PA010 courses) and basic GPU programming (in a range of the PV112 and PV227 courses).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Invited lectures covering the latest research results and challenges in specific fields related to computer graphics, and programming sessions on selected algorithms. Students should gain an overview of the research trends in the computer graphics field and get practical experience with the implementation of CG algorithms.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Selected topics from the list below will be presented by experts in these fields. Students will learn about theoretical basis of their concepts and algorithms, and will get an experience with implementation as well.
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Lectures (mostly invited) on selected topics covering key and hot research areas + implementation project.
Metody hodnocení
Final evaluation will be based on the student's work within the semester (project implementation).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (pomocník)
RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Matúš Talčík (pomocník)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 14:00–15:50 Virtuální místnost
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals (in a range of the PB009 and PA010 courses) and basic GPU programming (in a range of the PV112 and PV227 courses).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Invited lectures covering the latest research results and challenges in specific fields related to computer graphics, and programming sessions on selected algorithms. Students should gain an overview of the research trends in the computer graphics field and get practical experience with the implementation of CG algorithms.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to implement algorithms in various application areas.
Osnova
  • Selected topics from the list below will be presented by experts in these fields. Students will learn about theoretical basis of their concepts and algorithms, and will get an experience with implementation as well.
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Lectures (mostly invited) on selected topics covering key and hot research areas + implementation project.
Metody hodnocení
Final evaluation will be based on the student's work within the semester (project implementation).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Detailed instructions will be available in the Interactive syllabus in the IS at the beginning of and within the semester.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 17. 2. až Pá 15. 5. Út 10:00–11:50 A218
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
Written exam, 5 questions (10 pts each), 90 minutes, minimum 20 pts
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA213
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2022

Předmět se v období podzim 2022 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
PA010 Intermediate Computer Graphics
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2021

Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
PA010 Intermediate Computer Graphics
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2020

Předmět se v období podzim 2020 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
PA010 Intermediate Computer Graphics
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2019

Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
PA010 Intermediate Computer Graphics
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2018

Předmět se v období podzim 2018 nevypisuje.

Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.