PV113 Produkce audiovizuálního díla

Fakulta informatiky
jaro 2010
Rozsah
2/0/3. 5 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. BcA. Robert Král, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radovan Hakl (cvičící)
Mgr. Petr Bernát (pomocník)
Mgr. Martin Kacvinský (pomocník)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Rozvrh
St 17:00–17:50 B011, St 18:00–19:50 D3
Předpoklady
SOUHLAS
Základním předpokladem je zapálení pro multimediální komunikaci prostřednictvím filmů. Souhlas se zapsáním se uděluje na základě technického scénáře projektu navrhovaného k realizaci a prezentaci na filmovém festivalu FI MU, většinou (ale ne nutně) připraveného v předmětu PV110 Základy filmové řeči.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou absolvující studenti schopni: identifikovat a pracovat se základními pojmy a rolemi v produkčním procesu multimediálního či krátkometrážního filmového díla; přípravit publikační záměr, rozpočet a obhájit projektový záměr; porozumět filmové gramatice, specifikám digitálního filmu; týmové produkce filmového dílka či animace a jeho prezentace na filmovém festivalu FI MU uprostřed posledního týdnu semestru.
Osnova
  • Seznámení s dostupnou technikou. Příprava natáčení a produkce. Produkční scénář.
  • Produkce a příprava filmového festivalu. Ukázky z předchozích ročníků a jejich rozbor.
  • Exkurze do TV studia.
  • Střihová skladba hrubého střihu projektů; velikosti záběrů -- pohyb kamery -- mluvené slovo -- vkládání titulků -- komentáře -- hudba -- ukázky a praktické testy.
  • Střih on line a off line, střihová skladba během vývoje filmu -- ukázky -- diskuse -- rozbor. To nejlepší z Academia film Olomouc, ARS Elektronika Linz -- srovnání žánrů a rozbor filmů.
  • Animovaný film -- psaní sekvencí kombinovanou technikou -- trikové záběry dříve -- natáčení časosběrné -- výtvarná stránka filmu.
  • Týmová práce při sestavení tvůrčí skupiny, dělba úkolů a pravomocí, komunikace, produkce, editace, postprodukce, vyhodnocení projektu.
Literatura
  • Karel Reisz: Umění střihové skladby, skripta FAMU.
  • Seminární práce a filmové festivaly LEMMA 2000--2008 / Seminar papers and film festivals LEMMA 2000-2008
Výukové metody
Diskuse nad ukázkami produkčních postupů a výstupů, hledání konsensu v produkčním týmu, týmová práce zacílená na přípravu závěrečného festivalu.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je prováděno zejména na základě výsledných filmů realizovaných týmy v průběhu semestru a prezentovaných na filmovém festivalu FI MU v posledním týdnu semestru. Každý student dále individuálně vypracuje a prezentuje na cvičeních krátký referát o dílčí problematice předmětu. Více informací je k nalezení na stránce předmětu a laboratoře LEMMA http://www.fi.muni.cz/lemma/.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sojka/PV113/
"We are all apprentices in a craft where no-one ever becomes a master."
-- Ernest Hemingway
"What we want, in our 80s business executive, is somebody who demands the best in everything; somebody who is never satisfied; somebody who, if he had been in charge of decorating the Sistine Chapel, would have said: `That is a good fresco, Michelangelo, but I want a better fresco, and I want it by tomorrow morning."
-- Dave Barry (quoted in DEK: Mathematical Writing)
"Knowledge is of two kinds. We know a subject ourselves, or we know where we can find information out."
-- Boswell (Life vol.2, p.365, 18.4.1775)
"Everything should always be made as simple as possible, but not simpler."
-- Albert Einstein (quoted in DEK: Mathematical Writing)
"Dokumentární film musí být umění, ne jenom interview a k tomu nějaký klip. To dělá každý a je to spíše žurnalistika. Ale pravý dokumentární film se vyjadřuje montáží. Nemělo by jít o kopii skutečnosti, ale o transformaci kusu umění, které má lidskost, duchovno, kreativitu a jde za spravedlností."
-- Vojtěch Jasný (AFO Olomouc 2003)
"Work like you don't need the money. Love like you've never been hurt. Dance like nobody's watching."
-- Satchel Paigee
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.