VV065 Vybrané kapitoly k teorii mysli

Fakulta informatiky
jaro 2019
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 14:00–15:50 A319
Předpoklady
Doporučuje se absolvovat předtím kurs VV030.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"?
Osnova
  • Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"?
Výukové metody
Prezentace poznatků z citlivého oboru, přičemž na odkazy z průsvitek se rezignuje. Četba textu z průsvitek narušuje soustředění na proslovené myšlenky. Na další zdroje poučení bude ovšem nepřehlédnutelně poukazováno.
Metody hodnocení
Kontrolovaná účast (max. 2 absence), na zápočet 1 esej (opřený o další relevantní dokumentaci).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2020, jaro 2022.