PA213 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2021

Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Předpoklady
PA010 Intermediate Computer Graphics
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Global illumination
  • Sampling and reconstruction
  • Rendering equation and its solution
  • Radiosity method
  • Monte Carlo and path tracing
  • Photon mapping
  • Participating media
  • BSSRDF models
  • Image-based rendering
  • Image Warping
  • Image-based modelling and rendering
  • The light field
  • Direct rendering of volume data
  • Terrain rendering
  • Point-based rendering
  • Matting
  • Collision detection
  • Forward Kinematics, Inverse Kinematics
  • All topics are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • ACM Digital Library - www.acm.org/dl
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering key and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on the intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
2 HWs (10 pts each), written exam, 3 questions (10 pts each), 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.