np4411 Vývojová psychologie

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Šíp (cvičící)
Garance
Mgr. Radek Šíp
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující se základními přístupy, tématy a problémy, kterými se zabývá vývojová psychologie, konkrétně ontogenezí psychických funkcí ve spojení s motorikou od prenatálního období až po terminální fázi života jedince, a to jak jedinců z majoritní populace, tak i jedinců z populačních skupin minoritních.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen:
1. pochopit základní pojmy a principy psychického vývoje jedinců všech populačních skupin
2. na základě uvedených principů chápat holistický a biodromální přístup v ontogenezi jedince a v rodinném či společenském kontextu
3. aplikovat získané poznatky a dovednosti podstatné pro pochopení a řešení životních křižovatek (milníků) v ontogenezi, a to očekávaných (např. zralost pro školu, profesní orientace, partnerství, odchod do důchodu), či neočekávaných krizí – do profesní praxe
Osnova
  • Předmět vývojové psychologie (definice, paradigma), pojetí periodizace vývoje dle různých psychologických teorií
  • Pojetí normality ve vývoji, pojetí minorit a fenoménu jinakosti
  • Charakteristika vývojových období z hlediska vývoje somatického, motorického, exekutivních funkcí
  • Senzitivní období optimálního rozvoje, senzitivní období pro nejčastější krize
  • Rodina jako prostředí vývoje jedince
  • Instituce jako prostředí vývoje jedince
  • Zralost pro vstup do školy, zralost pro partnerství a rodičovství, zralost pro odchod do důchodu a prarodičovství („teorie transition“)
Literatura
    povinná literatura
  • VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 92 s. ISBN 9788024431635. 2012. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. ISBN 80-247-1284-9. 2006. info
    doporučená literatura
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vydání první. Praha: Portál. 774 stran. ISBN 807178303X. 2000. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. Praha: Ústav mezinárodních vztahů. 122 s. ISBN 80-85864-17-7. 1996. info
Výukové metody
- semináře s diskusí a demonstrací postupů, pomůcek, projektování
- příklady dobré praxe
- samostudium
- průběžná kolokvijní kontrola
Metody hodnocení
- bodové hodnocení za aktivní účast na seminářích (kolokvijní diskuse)
- bodové hodnocení zadaných průběžných úkolů
- bodové hodnocení zadaného projektu
- zápočtový test
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.