nk2004 Didaktika tělesné výchovy

Fakulta sportovních studií
jaro 2013
Rozsah
7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 22. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 29. 3. 9:00–10:00 B11/236, Pá 19. 4. 13:00–14:00 B11/236, Pá 26. 4. 18:00–19:00 B11/236, Pá 3. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 18:00–19:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 10. 5. 14:00–15:00 B11/236, 17:00–18:00 B11/236, Pá 17. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 11:00–12:00 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2004/1: Pá 19. 4. 14:00–15:00 B11/236, Pá 26. 4. 19:00–20:00 B11/236, Pá 3. 5. 19:00–20:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 10. 5. 18:00–19:00 B11/236, Pá 17. 5. 12:00–13:00 B11/236, Š. Maleňáková
nk2004/2: Pá 22. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 29. 3. 10:00–11:00 B11/236, Pá 3. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 10. 5. 15:00–16:00 B11/236, Pá 17. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Š. Maleňáková
Předpoklady
(! np011 Kinantropologie ) && !NOW( np011 Kinantropologie )
Základní znalosti z předmětu didaktika tělesné výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;

- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám;
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov;
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů;
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy;
- orientovat se v edukačním procesu;
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu;
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu;
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace;
- dokáže plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově;
Osnova
  • 1. Vývoje tělesné výchovy na našich školách;
  • 2. Didaktika tělesné výchovy;
  • 3. Výzkum v didaktice tělesné výchovy;
  • 4. Reforma školství;
  • 5. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty;
  • 6. RVP a ŠVP;
  • 7. Současné pojetí školní TV;
  • 8. Edukace jako proces;
  • 9. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové; schopnosti a dovednosti;
  • 10. Edukant – motivace k učení;
  • 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie;
  • 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady;
  • 13. Cíle školní TV;
  • 14. Podmínky a obsah školní TV;
  • 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV;
  • 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV;
Literatura
    doporučená literatura
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
1. Teoretická příprava formou seminářů;
2. Prezentace studentů;
3. Skupinová diskuse;
4. Domácí příprava - interaktivní osnovy;
Metody hodnocení
Hodnoceno poznámkovými bloky;

- PowerPointová prezentace;
- domácí práce;
- docházka;
- výstupní písemný test ke zkoušce;
- ústní zkouška;
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.