FSpS:np2428 Aplikovaná psychomotorika - Informace o předmětu
np2428 Aplikovaná psychomotorika
Fakulta sportovních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2428/01: Út 12:10–13:40 E34/118 - pohybová tělocvična, D. Heiland Trávníková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
-
- porozumět možnostem využití psychomotorických aktivit a her u osob se speciálními potřebami
- zařazovat psychomotorické aktivity a hry do pohybových hodin a programů /školní tělesná výchova, volnočasové aktivity, včetně zvládání integrovaných jedinců do intaktních skupin/
- sestavit plán pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování a dalších netradičních aktivit a přizpůsobit jej specifickým požadavkům konkrétní cílové skupiny - Osnova
- • Teoretický vhled do psychomotoriky; postavení psychomotoriky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit; pomůcky a materiál v psychomotorice
- • Seznamovací aktivity
- • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby s tělesným postižením
- • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby se zrakovým postižením
- • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby se sluchovým postižením
- • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro seniory
- • Překážkové dráhy pro rozvoj orientace v prostoru, koordinace, důvěry
- • Relaxační aktivity a masáže
- • Praktická hodina s cílovou skupinou osob s tělesným postižením
- • Praktická hodina s cílovou skupinou osob se zrakovým postižením
- • Praktická hodina s cílovou skupinou osob se sluchovým postižením
- • Praktická hodina s cílovou skupinou seniorů
- • Shrnutí a zpětná vazba předmětu
- Literatura
- Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha, Česko: ČASPV.
- Davis, R.W. (2002). Teaching Disability Sport. A Guide for Physical Educators. Champign, IL: Human Kinetics.
- Hermová, S. (1997). Psychomotorické hry. Praha, Česko: Portál.
- Trávníková, D. (2008) Žonglování. Brno, Česko: MU.
- Borová, B. (2001). Míče, míčky a hry s nimi. Praha, Česko: Portál.
- Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. (2005). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno, Česko: MU.
- Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc, Česko: Hanex.
- Kasser, S.L.; Lytle, R.K. (2013). Inclusive Physical Activity. Champign, IL: Human Kinetics.
- Winnick, J.P. (2010). Adapted Physical Education and Sport. Champign, IL: Human Kinetics.
- Dvořáková, H. (1995). Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, Česko: Hanex.
- Zimmerová, R. et al. (2001). Netradiční sportovní činnosti: Náměty a metody pro školu i volný čas. Praha, Česko: Portál
- Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno, Česko: MU.
- Zimmer, R. (2006). Handbuch der Psychomotorik. Freiburg, Německo: Herder.
- Výukové metody
- praktický seminář
- Metody hodnocení
- - aktivní účast v seminářích (max 2 absence)
- příprava a realizace pohybového semináře pro konkrétní cílovou skupinu (tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, senioři)
- vypracování přípravy semináře, popis cílové skupiny a jejích specifik z hlediska fyziologického, psychického, sociálního a oblasti pohybových aktivit + příprava využitých aktivit (název, cíl, pomůcky, popis, úpravy a varianty) - Informace učitele
- Další možnosti praktických APA aplikovaných pohybových aktivit se specifickými cílovými skupinami: http://www.fsps.muni.cz/alternativni_pohybove_aktivity/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2017/np2428