np2428 Aplikovaná psychomotorika

Fakulta sportovních studií
jaro 2017
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2428/01: Út 12:10–13:40 E34/118 - pohybová tělocvična, D. Heiland Trávníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - - porozumět možnostem využití psychomotorických aktivit a her u osob se speciálními potřebami
- zařazovat psychomotorické aktivity a hry do pohybových hodin a programů /školní tělesná výchova, volnočasové aktivity, včetně zvládání integrovaných jedinců do intaktních skupin/
- sestavit plán pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování a dalších netradičních aktivit a přizpůsobit jej specifickým požadavkům konkrétní cílové skupiny
Osnova
  • • Teoretický vhled do psychomotoriky; postavení psychomotoriky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit; pomůcky a materiál v psychomotorice
  • • Seznamovací aktivity
  • • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby s tělesným postižením
  • • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby se zrakovým postižením
  • • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro osoby se sluchovým postižením
  • • Psychomotorické aktivity a hry vhodné pro seniory
  • • Překážkové dráhy pro rozvoj orientace v prostoru, koordinace, důvěry
  • • Relaxační aktivity a masáže
  • • Praktická hodina s cílovou skupinou osob s tělesným postižením
  • • Praktická hodina s cílovou skupinou osob se zrakovým postižením
  • • Praktická hodina s cílovou skupinou osob se sluchovým postižením
  • • Praktická hodina s cílovou skupinou seniorů
  • • Shrnutí a zpětná vazba předmětu
Literatura
  • Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha, Česko: ČASPV.
  • Davis, R.W. (2002). Teaching Disability Sport. A Guide for Physical Educators. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Hermová, S. (1997). Psychomotorické hry. Praha, Česko: Portál.
  • Trávníková, D. (2008) Žonglování. Brno, Česko: MU.
  • Borová, B. (2001). Míče, míčky a hry s nimi. Praha, Česko: Portál.
  • Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. (2005). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno, Česko: MU.
  • Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc, Česko: Hanex.
  • Kasser, S.L.; Lytle, R.K. (2013). Inclusive Physical Activity. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Winnick, J.P. (2010). Adapted Physical Education and Sport. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Dvořáková, H. (1995). Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, Česko: Hanex.
  • Zimmerová, R. et al. (2001). Netradiční sportovní činnosti: Náměty a metody pro školu i volný čas. Praha, Česko: Portál
  • Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno, Česko: MU.
  • Zimmer, R. (2006). Handbuch der Psychomotorik. Freiburg, Německo: Herder.
Výukové metody
praktický seminář
Metody hodnocení
- aktivní účast v seminářích (max 2 absence)
- příprava a realizace pohybového semináře pro konkrétní cílovou skupinu (tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, senioři)
- vypracování přípravy semináře, popis cílové skupiny a jejích specifik z hlediska fyziologického, psychického, sociálního a oblasti pohybových aktivit + příprava využitých aktivit (název, cíl, pomůcky, popis, úpravy a varianty)
Informace učitele
Další možnosti praktických APA aplikovaných pohybových aktivit se specifickými cílovými skupinami: http://www.fsps.muni.cz/alternativni_pohybove_aktivity/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.