bp1914 Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu IV

Fakulta sportovních studií
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Selecká (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Pospíšil, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bp1914/01: Út 15:00–16:40 posilovna pod Hradem, P. Pospíšil
bp1914/02: Út 17:00–18:40 posilovna pod Hradem, M. Selecká
Předpoklady
bp1894 Aplikovaná fyzioterapie v neurologii &&( bp1195 Fyzioterapie IV || bp1995 Fyzioterapie IV )&& bp1196 Gynekologie a porodnictví && bp1197 Klinická kineziologie III && bp1200 Pediatrie && ( bp1202 Sportovní medicína || bp1808 Tělovýchovné lékařství )&&( bp1203 Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu III || bp1927 Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu III ) && 1899 && 1817
Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu 3.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu 3 a dále se zaměřuje na integraci předchozích poznatků do kontextu ontogeneze motoriky a globálních pohybových vzorů. Cílem je pochopení kineziologických vztahů mezi sousedními i vzdálenými pohybovými segmenty a řetězení pohybové patologie vč. vztahů viscerovertebrálních. Předmět se zaměřuje na pochopení kineziologických vztahů na úrovni celého hybného systému a aplikace těchto poznatků do specifických technik diagnostiky a terapie v rámci oboru fyzioterapie.
Výstupy z učení
Úspěšné absolvování předmětu garantuje schopnost studenta:
- porozumět kineziologickým vztahům v rámci celého lidského těla;
- teoreticky pochopit principy speciálních diagnostických a terapeutických technik;
- vyhledat patologii a správně zvolit a provést vhodný způsob terapie v rozsahu osnovy předmětu;
- studenti dále zvládnou provádět edukaci pacientů vč. nácviku autoterapie;
- výuka je koncipována jako příprava na klinickou práci s pacienty, která spojuje veškeré získané vědomosti v předmětu z předchozích semestrů výuky do konečného celku.
Osnova
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů odpovídající novorozeneckému věku až 6. týdnu postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 3. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 4,5. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 6. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 7. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 8. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 10. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů 12. měsíce postnatálního vývoje;
  • Základní diagnostika a terapie globálních pohybových vzorů v batolecím věku;
  • Základní diagnostika a terapie vertebroviscerálních vztahů gastrointestinálního systému.
Literatura
    povinná literatura
  • BARRAL, J.P., MERCIER, P. Viscerální Terapie, 2006. ISBN 8023967215.
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén. xxxi, 713. ISBN 9788072626571. 2009. info
    doporučená literatura
  • Kapandji, A.: The physiology of joints III., 2019. ISBN 9781912085613.
  • Kapandji, A.: The physiology of joints I., 2019. ISBN 9781912085590.
  • Kapandji, A.: The physiology of joints II., 2019. ISBN 9781912085606.
  • OATIS, Carol A. Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. Third edition. Philadelphia: Wolters Kluwer. xix, 1006. ISBN 9781451191561. 2017. info
  • DOBEŠ, Miroslav, Marie MICHKOVÁ, Petr POSPÍŠIL, Jiří VLČEK a Marek ČENTÍK. Diagnostika a terapie funkčních poruch pohybového systému (manuální terapie) pro fyzioterapeuty. 1. vyd. Horní Bludovice: Domiga, s.r.o. 76 s. ISBN 978-80-902222-4-3. 2011. info
  • LEWIT, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika. 411 s. ISBN 8086645045. 2003. info
Výukové metody
Výuka je prováděna praktickou formou. Studenti jsou nejprve seznámeni s problematikou teoreticky, dále je jim technika správně předvedena a následuje její nácvik. Během nácviku jsou studenti kontrolování vyučujícím a probíhá korekce správného provedení. Výuka a nácvik je realizována v malých studijních skupinách.
Metody hodnocení
100% účast na praktických cvičeních, praktická zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-diagnostiky-a-terapie-poruch-pohyboveho-aparatu-4/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
E-learningová podpora výuky předmětu Základy diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu IV je pouze doplňujícím materiálem k prezenční formě výuky.
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Inovace spočívá v užší profilaci v rámci diagnostiky a terapie poruch pohybového aparátu směrem k hlubší znalosti diagnostických a terapeutických metod v souladu s aktuálním stavem poznatků v oboru fyzioterapie. Původní náplň předmětu je duplicitně vyučována v předmětech Vyšetřovací metody I. a II., Propedeutika I. a II., Aplikovaná fyzioterapie I. - IV. a Fyzioterapie I. - V. Důležitým prvkem vlastní inovace je rovněž vytvoření elektronických skript vč. obrazové dokumentace (cca 200 stran) a interaktivního e-learningového materiálu pokrývajícího celý sylabus výuky předmětu.

Výukový materiál (forma, název, rozsah): Elektronická skripta vč. obrazové dokumentace (cca 200 stran) Interaktivní e-learningový materiál vč. obrazové dokumentace a video dokumentace (cca 700 fotografií a 350 videozáznamů v délce 30-60 s).

Kategorie e-learningu: 3

Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Praxe v Lipová Lázně ve dnech 17.-18.3., 31.3.-1.4., 21.-22.4.2017
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.