np4321 Rozvoj rychlostních a koordinačních schopností

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Králová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kalina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Simon Šiška (cvičící)
Garance
PhDr. Jan Cacek, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np4321/01: Út 20. 2. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 27. 2. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 5. 3. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 12. 3. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 19. 3. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 26. 3. 8:00–9:40 E34/153 - hala míčových sportů, Út 9. 4. 8:00–9:40 atletické hřiště, Út 16. 4. 8:00–9:40 atletické hřiště, Út 23. 4. 8:00–9:40 atletické hřiště, Út 30. 4. 8:00–9:40 atletické hřiště, Út 7. 5. 8:00–9:40 atletické hřiště, Út 14. 5. 8:00–9:40 atletické hřiště, T. Kalina, T. Králová
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty (v praktické rovině) se specifiky rozvoje rychlostních a koordinačních schopností v jejich různých modalitách a formách. Sekundárním cílem je edukovat studenty v oblasti výběru prostředků rychlostního a koordinačního tréninku v kontextu věkových a výkonnostních specifik.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu Rozvoj rychlostních a koordinačních schopností bude student schopen:
- aplikovat cvičení na rozvoj koordinace a rychlosti u různých věkových a výkonnostních skupin populace
- aplikovat různé rychlostní a koordinační prostředky specifického i nespecifického charakteru pro odlišná sportovní odvětví a disciplíny
- prezentovat aktuální doporučení v oblasti aplikace metod a forem využívaných u rychlostního a koordinačního tréninku
Osnova
  • Cvičení:
  • Cvičení, metody a formy rozvoje rovnováhových schopností
  • Cvičení, metody a formy rozvoje kinesteticko-diferenciační schopnosti
  • Cvičení, metody a formy rozvoje prostorové orientace ve sportu
  • Rytmizační cvičení, metody a formy rozvoje koordinace
  • Cvičení na rozvoj ideomotorických funkcí
  • Cvičení na rozvoj gnostických funkcí
  • Resistenční trénink rychlosti (akcelerační a maximální rychlost)
  • Asistenční trénink rychlosti (maximální rychlost)
  • Kontrastní trénink rychlosti
  • Rozvoj hráčské rychlosti, rychlosti jednorázových pohybů a rychlosti se změnou směru
  • Rozvoj frekvenční a reakční rychlosti
Literatura
  • OWEN, Adam. Football conditioning a modern scientific approach : fitness training, speed & agility, injury prevention. Online. [London]: Soccertutor, 2016. 192 stran. ISBN 9781910491096. [citováno 2024-04-24] info
  • Developing agility and quickness. Online. Edited by Jay Dawes - Mark Roozen. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2012. xi, 186. ISBN 9780736083263. [citováno 2024-04-24] info
  • SEDLÁČEK, Jaromír, Peter KRŠKA, Ján KOŠTIAL a Branislav ANTALA. Kinematical parameters´ changes by use of supra-maximal speed training mean. Online. In 9th International Coference of Sport Sciences and Physical Education. Mérida-Venezuela. 2011, [citováno 2024-04-24] info
  • PAVLIŠ, Zdeněk. Trénink agility. Online. [Praha]: Český svaz ledního hokeje, 2011. 2 DVD-vide. [citováno 2024-04-24] info
  • SCHREINER, Peter. Coordination, agility, and speed training for soccer. Online. Spring City, Pa.: Reedswain, 2000. iv, 136. ISBN 1890946427. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRISTENSEN, Loren W. Speed training : how to develop your maximum speed for martial arts. Online. Boulder, Colo.: Paladin Press, 1996. vi, 249. ISBN 0873648595. [citováno 2024-04-24] URL info
Výukové metody
praktické cvičení s teoretickým výkladem.
Metody hodnocení
- praktická ukázka vhodného výběru cvičení pro rozvoj konkrétní koordinační nebo rychlostní schopnosti (minimálně 7 cviků) – zadáno vyučujícím
- test – 15 otázek (uzavřené), 70% úspěšnost 1. pravidelná účast na výuce (povolené 2 absence na semináři)
2. příprava na seminář
3. zápočtový test z 30 náhodně vybraných otázek, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 21 bodů.
4. zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2024/np4321